از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 10273

44 بازدید

روحانی افزود: اگر مردم با دولت نباشند و دولت همصدا با مردم نباشد و گوش شنوا در برابر مردم نداشته باشد، در چنین صورتی نه شاهد جمهوریت خواهیم بود و نه اسلامیت نظام، چرا که اسلام به ما توصیه می‌کند که به وعده خود وفادار باشیم و جمهوریت هم می‌گوید که حق حکومت با مردم […]

روحانی افزود: اگر مردم با دولت نباشند و دولت همصدا با مردم نباشد و گوش شنوا در برابر مردم نداشته باشد، در چنین صورتی نه شاهد جمهوریت خواهیم بود و نه اسلامیت نظام، چرا که اسلام به ما توصیه می‌کند که به وعده خود وفادار باشیم و جمهوریت هم می‌گوید که حق حکومت با مردم است و ما تا زمانی که با مردم هستیم، مشروعیت حکومت در دولت را داریم.
گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش خبر خطرنگار، درباره این سخنان، با فعالین و صاحب نظرین سیاسی صحبت کرده است. پیش از این گفت و گوهایی با علی تاجرنیا و علی حکمت انجام شد. امروز سراغ محسن رهامی رفتیم.
رهامی در دهه نخست پیروزی انقلاب، نماینده شهرستان خدابنده در دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی بود. ایشان در حال حاضر دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است.
متن این گفت و گو پیش روی شماست:

** جمهوریت چه وقت منتفی است؟

اینکه آقای رییس جمهور گفته است دولت باید صدای مردم باشد در واقع بیان اساس جمهوریت است.
جمهوریت به معنای حکومت مردم بر مردم است.
مردم از طریق صندوق های رای بخشی از حاکمیت خود را به دولت به معنای اعم کلمه – یعنی حکومت- و قوه مجریه به معنای اخص کلمه واگذار می کنند.
طبق اصل ۵۶ قانون اساسی، حاکمیت در دنیا و زمین ازآن خداوند است و خدای تبارک و تعالی حاکمیت روی زمین را به خود مردم تفویض کرده است و کسی بر مردم حاکمیت ندارد مگر اینکه از طریق مراجعه به آرای عمومی و توسط خود مردم برای آن کار برگزیده و منصوب شود.
همه مسوولین نظام از صدر تا ذیل به نحوی نماینده و وکیل مردم هستند و به میزان اختیاراتی که مردم به آنها تفویض کرده اند نمایندگی مردم را بر دوش دارند و باید هم آنرا اعمال کنند.
بنابراین اگر رابطه حکومت با مردم قطع شود یا دولت و حاکمیت مورد پذیرش مردم نباشد جمهوریت به کلی منتفی است.
رییس جمهور بایست با پشتوانه رای هایی که به سبد او ریخته شده است نمایندگی مردم را اعمال کند.
همان طور که مجلس بخشی از این قدرت را از جانب مردم نمایندگی می کند
یا رهبری از طریق غیرمستقیم یعنی مجلس خبرگان، نمایندگی و ولایت مردم را در سطحی دیگر بر عهده دارد.
حال اینکه در این نمایندگی تا چه حد واقعا نظر مردم اعمال می شود چیزی است که باید به آرای عمومی مراجعه کرد.

** روحانی باید بیشتر به وعده هایی که به مردم داده عمل کند

در دولت نخست روحانی، مردم تا حد زیادی نسبت به دولت احساس نزدیکی می کردند و آنرا پیگیر مطالبات خود می دانستند. روحانی هم تلاش کرد این رابطه اش با مردم را حفظ کند. استقبال مردم و آرای ۲۴ میلیونی ایشان هم نشان داد که مردم حرکتش را در راستای خواسته های خود می دانستند.
اما در دولت دوازدهم و در مدتی که از عمر آن می گذرد گله هایی در حوزه های مختلف از دولت مطرح است و مباحثی چون عدم توانایی دولت در سطح افکار عمومی مطرح شده است.
در سفرهایی که به تازگی و به مناسبت روز دانشجو به استان هایی چون بوشهر و هرمزگان داشتم همه جا صحبت از این بود که روحانی باید بیشتر به وعده هایی که به مردم داده عمل کند و از مردم فاصله نگیرد.
نگرانی عمده رای دهندگان این است که چون روحانی دیگر از نظر قانونی نمی تواند برای سال ۱۴۰۰ نامزد شود و نیازی به رای سه باره مردم ندارد، به مردم کم توجهی می کند.

** عزل و نصب ها نباید مطابق نظر رقبای انتخاباتی باشد

همه جای دنیا رسم است که وقتی حزبی در انتخابات پیروز می شود در انتصابات و برکناری ها و سیاست های خود خواسته های اکثریتی که به او رای داده اند را در اولویت قرار می دهد؛ نه خواسته های افرادی را که به نامزد رقیب رای داده اند.
البته این بدین معنا نیست که نظر بقیه مردم در نظر گرفته نشود یا به منافع دیگر مردم تعدی صورت گیرد اما توجه به خواسته های رای دهندگان به رییس جمهور باید در اولویت باشد چرا که جمهور مردم اینطور خواسته اند.
متاسفانه عزل و نصب ها و تغییراتی که مدنظر رای دهندگان بود در دستگاه مجریه صورت نگرفت.

** چرا روحانی به سیستان رفت؟

این نگرانی ها قطعا به گوش جناب روحانی هم رسیده است برای همین در سخنرانی خود در دانشگاه سیستان و بلوچستان بر پابیندی خود به عهدی که با رای دهندگانش بست تاکید کرد.
ایشان از این جهت سیستان و بلوچستان را انتخاب کرد که یکی از محروم ترین استانهای کشور است و نیاز به رسیدگی بیشتری دارد. از طرفی در این استان بیشترین رای را هم آورده و در برخی مناطق آن تا ۹۷ درصد آرا متعلق به ایشان بود. البته در هیچ جای ایران اندازه مناطق سنی نشین به روحانی رای داده نشد.

** چالش دور دوم دولتها

این چالشی است که عموما دولتها در دور دوم با آن مواجه می شوند.
در دولت هاشمی هم چنین مشکلی پیش آمد. در دولت دوم ایشان افرادی چون سید محمدخاتمی، مصطفی معین و عبدالله نوری کنار گذاشته شدند و این طور احساس شد که هاشمی به سمت جریان اصولگرا چرخیده است.
درباره احمدی نژاد هم همین طور بود. بسیاری از مسائل و به ویژه مفاسد اقتصادی کلان، مربوط به دولت دوم ایشان بود.
از این رو همیشه در بین مردم این نگرانی وجود دارد که در دولت های دوم هر رییس جمهوری نسبت به وعده هایی که به واسطه همان ها هم رای آورده است، کم توجهی شود.
دولت باید هر چه زودتر این اعتماد مردم را دوباره جلب و این شبهه را که روحانی چون به رای مردم نیازی ندارد به خواسته های آنان کم توجهی می کند، برطرف کند.
لازم است رییس جمهور و همکارانش همزمان در حرف و عمل صراحت بیشتری به خرج دهند و مطالبات رای دهندگان را دنبال کنند.

** دولت مرتب به افکار عمومی گزارش کار دهد

همین طور رسانه ها هم بایستی مطالبات عمومی مردم را تعقیب کنند. الان رسانه ها به صورت کارگزاران نظام درآمده اند در حالی که باید رسانه و بلندگوی ملی باشند.
رسانه ها اصولا باید خواسته های مردم را به طور مرتب رصد کرده و به افکار عمومی گزارش دهند که این مطالبات تا چه حد برآورده شده است.
مثلا بگویند دولت این وعده ها را برای چهارسال کاری خود داده است. آیا در سال اول ۲۵ درصد آن اجرایی شده و اگر نشده دلیلش چه بوده است؟ دولت هم موظف است پاسخ دهد که چرا بخشی از مطالبات عملی نشده است.
برای نمونه شاهد بودیم که در معرفی وزیر علوم به مجلس از نامزدهای انتهای لیست استفاده شد و این کار چند ماه هم طول کشید. باید دولت توضیح می داد که چرا چنین اتفاقی افتاده و چرا این مساله دچار بن بست شده بود.
اینها سوالاتی است که به طور وسیع بین مردم مطرح است. روحانی و همراهانش باید مرتب به مردم گزارش کار دهند تا حمایت مردمی که بزرگترین سرمایه حکومت و دولت است حفظ شود.

** مردم درباره بودجه حرف دارند

در تمام استان ها این سوالات مطرح است که چرا بودجه نهادهایی در قم و تهران که در واقع متعلق به اشخاص است و دستاورد ملموسی هم برای مردم و نظام نداشته و ندارد افزایش پیدا کرده است؟
مردم می گویند دولت به جای راضی نگه داشتن مردم به افراد متنفذ توجه دارد تا آنها را از خود راضی کند.
این نوع بودجه بندی نه برای دولت که برای کل حاکمیت بازخورد منفی ای خواهد داشت چرا که کارهای دولت در نهایت به نام حاکمیت نوشته می شود.

**رسانه ها حرف ملت را بزنند

چون برخی از رسانه ها حرف مردم را نمی زنند روز به روز شمارگانشان کاهش پیدا می کند، ولی مخاطبان رسانه های غیررسمی مانند کانالهای تلگرامی هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

پژوهشم **۳۰۸۱**خبرنگار: ناصر غضنفری
خطرنگار، پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید

انتهای پیام /*


سیاسی


پاسخگویی به مردم


حسن روحانی


محسن رهامی

نظرات بسته شده است.