از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 100268

143 بازدید

ظریف: اگر می‌خواهیم از آرمان‌هایمان که در جهت منافع ملی ما هستند دفاع کنیم، باید پشت میز باشیم، نه روی میز! پشت میز قرار گرفتن شجاعت می‌خواهد، برای گوشت قربانی شدن شجاعتی لازم ندارید! باید از کشورتان دفاع کنید، اجازه ندهید روندها بدون شما شکل بگیرد به‌گزارش خطرنگار به نقل از جماران محمدجواد ظریف صبح […]

ظریف: اگر می‌خواهیم از آرمان‌هایمان که در جهت منافع ملی ما هستند دفاع کنیم، باید پشت میز باشیم، نه روی میز!

پشت میز قرار گرفتن شجاعت می‌خواهد، برای گوشت قربانی شدن شجاعتی لازم ندارید! باید از کشورتان دفاع کنید، اجازه ندهید روندها بدون شما شکل بگیرد

به‌گزارش خطرنگار به نقل از جماران محمدجواد ظریف صبح در جلسه رونمایی از کتاب «سازمان های بین المللی: اصول و چالش ها » در خانه اندیشمندان علوم انسانی:

در دیپلماسی دوجانبه مثلا مذاکره با عراق شما اگر در مذاکرات شرکت نکنید عراق نمی‌تواند به تنهایی برای شط العرب تصمیم بگیرد.

اما در دیپلماسی چندجانبه اگر در مذاکرات مربوط به دریای کاسپین شرکت نکنید، به ضرر شما تصمیم خواهند گرفت.

شما FATF را نمی‌پذیرید، پالرمو و CFT را نمیپذیرید اما مقررات سختگیرانه تری را مجبور می‌شوید اعمال کنید. یعنی با پولشویی مبارزه می‌کنید و گزارش کامل آن را ارائه می‌دهید اما در تصمیم‌گیری‌ها نقشی ندارید.

نه شما می‌توانید با عدم حضور مانع اعمال مقررات بین‌المللی شوید و نه می‌توانید با حضور خود همه چیز را تعیین کنید.

کنش دیپلماسی چندجانبه برقراری توازن میان مشروعیت و محدودیت است.

این واقعیت روابط بین‌الملل است. مشروعیت با گروه تولید می‌شود نه با یکجانبه‌گرایی.

ممکن است بگوییم مشروعیت اصلا اهمیت ندارد. اگر مهم نیست چرا اینقدر برای مشروعیت فشار متحمل می‌شویم؟

مگر ما چند سال روی مشاع بودن کاسپین تاکید نکردیم؟ آیا کاسپین مشاع شد؟ حالا فکر کنید باز هم تاکید کنیم. چه خواهد شد؟

اگر کنوانسیون جامع خزر را امضا نکرده بودیم، همان بلایی که در بستر بر سر ما آوردند در ساحل هم بر سر ما می‌آوردند.

در معادلات بین‌المللی یا شما دور میز می‌نشینید یا روی میز قرار می‌گیرید. حالت سومی وجود ندارد.

اگر می‌خواهیم تاثیر گذار باشیم و می‌خواهیم از آرمان‌هایمان که در جهت منافع ملی ما هستند دفاع کنیم، باید پشت میز باشیم، نه روی میز.

این نیاز به شجاعت دارد. پشت میز قرار گرفتن شجاعت می‌خواهد. برای گوشت قربانی شدن شجاعتی لازم ندارید. باید از کشورتان دفاع کنید. اجازه ندهید روندها بدون شما شکل بگیرد.

ظریف: رهبری در بیانات روز سه‌شنبه برنامه اسراییل را منتفی کردند

این یک ضرورت برای امنیت ملی ایران بود

جهان امروز در یک تحول بی‌سابقه‌ای است که باعث می‌شود با دنیایی که از توازن قوا به سوی جهان دو قطبی حرکت کرد قابل مقایسه نباشد.

دیگر دولت تنها کنشگر در هیچ حوزه روابط بین‌الملل نیست. کنشگرانی وارد بحث شده‌اند که حتی در حوزه امنیتی هم با دولت‌ها رقابت دارند.

امروز بازیگران غیردولتی از جمله شرکت‌های خصوصی امنیتی می‌توانند سلاح‌های کشتار جمعی بسازند.

اینکه رئیس جمهور آمریکا با روسای شرکت های هوش مصنوعی جلسه می‌گذارد و این جلسه محرمانه اعلام می‌شود باید توجه کرد.دولت‌ها دیگر به تنهایی نمی‌توانند چالش‌ها را حل کنند.

دیپلماسی چندجانبه ابزار مشروعیت جمعی است. شما نمی‌توانید قدرت را تغییر بدهید. درست است که ما از حاکمیت برابر سخن می‌گوییم اما واقعا تساوی حاکمیت به معنای تساوی قدرت که نیست.

کوبا و ایالات متحده که هم قدرت نیستند. هرچند هر دو یک رای دارند.اتفاقی که در سازمان‌های بین‌المللی رخ می‌دهد مشروعیت دادن به کنش ‌ها و محدود کردن کنش‌های فردی است.

رژیم صهیونیستی از ابتدای تشکیلش با امنیتی سازی حیات پیدا کرد. ابتدا بحث هولوکاست را مطرح کرده، به مقدار زیادی باج گرفته و بعد به کار خود ادامه داده است.

هیچ بازی امنیتی بدون سابقه به نتیجه نمی‌رسد. هولوکاست یک واقعیت است اما آن جنایت مجوز جنایت نسل‌کشی فلسطینی‌ها نیست.

از نظر حقوق بین‌الملل نمی‌توان به توجیه جنایت علیه شهروندان، علیه شهروندان یک طرف دیگر جنایت کرد.

این بازی امنیتی با هولوکاست شروع شد اما امروز با استفاده از تصویرسازی تروریسم ادامه دارد. به گونه‌ای که در واکنش به اقدام یک فلسطینی یک شهر ویران می‌شود.

از بعد از جنگ کویت اسرائیل از ایران به عنوان یک تهدید برسازی کرد. اسرائیل برای حیاتش نیاز به برسازی دشمن داخلی و دشمن خارجی دارد.

اسراییل می‌خواهد ایران را تهدید معرفی کند. بسیار خوشحالم که رهبری در بیانات روز سه‌شنبه برنامه اسراییل را منتفی کردند. این یک ضرورت برای امنیت ملی ایران بود./خطرنگار

نظرات بسته شده است.