از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 100173

131 بازدید

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با «مثلث‌آنلاین»: آمریکا می‌خواهد ایران را در وضعیت تحریم در تحریم قرار دهد یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که سیاست بلوکه‌کردن پول‌های ایران بی‌نتیجه بوده است. به‌گزارش خطرنگار به نقل از گروه سیاست مثلث‌آنلاین: بحث آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران بیش از هر زمان جدی است؛ تا حدی که […]

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با «مثلث‌آنلاین»:
آمریکا می‌خواهد ایران را در وضعیت تحریم در تحریم قرار دهد

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که سیاست بلوکه‌کردن پول‌های ایران بی‌نتیجه بوده است.

به‌گزارش خطرنگار به نقل از گروه سیاست مثلث‌آنلاین: بحث آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران بیش از هر زمان جدی است؛ تا حدی که اخیرا اعضای ارشد کنگره آمریکا که همواره مواضع تندی علیه ایران دارند، از این موضوع ابراز ناراحتی کرده‌اند.

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «طرح آمریکایی‌ها درباره برجام و مسائل اقتصادی ایران مدل نفت در برابر غذاست اما تا امروز در این زمینه موفق نبوده‌اند و اکنون می‌خواهند پول‌های بلوکه‌شده ایران را برای مصارف خاصی آزاد کنند تا ایران را در وضعیت تحریم در تحریم قرار دهند. ایران می‌تواند این تحریم‌های آمریکایی‌ها را دور بزند و خنثی کند. خود طراحان تحریم در آمریکا اعلام کرده‌اند که این طرح با شکست مواجه شده و آمریکا نتوانسته است جلوی پول‌های بلوکه‌شده ایران را بگیرد و ایران به اشکال مختلفی بخشی از این پول‌ها را در مرادوات اقتصادی‌اش با کشورها آزاد کرده است».

او ادامه داد: «این پول‌هایی که دارد آزاد می‌شود از قبل پیش‌خور کرده‌ایم. یعنی معادل این پول‌ها در سیستم بانک مرکزی ما خلق‌ پول شده است و چیزی نیست که به عنوان پول جدید وارد اقتصاد ایران شود اما با آزادشدن این پول‌ها بخشی از اقتصاد ایران که در محاصره اقتصادی قرار داشت، از محاصره خارج و برای ایران یک پیروزی محسوب می‌شود. بدهی‌هایی که در داخل ایجاد هم شده هم صفر می‌شود و دولت می‌تواند جلوی تورم و افزایش نقدینگی را بگیرد. خاصیت این پول‌های بلوکه‌شده این است وگرنه در بودجه کشور تزریق نمی‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آمریکایی‌ها دیده‌اند کارشان بی‌نتیجه بوده و اثر نداشته و می‌خواهند فشارها را کاهش دهند تا به این بهانه بتوانند در مذاکرات با ایران به نتایج مثبتی برسند و بگویند حالا که ما پول‌های شما را آزاد کردیم و شما هم اقدامی پیش‌برنده انجام دهید».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «در آخر هم باید گفت که بایدن برای انتخابات چاره‌ای ندارد جز اینکه از رابطه با ایران به عنوان برگ برنده استفاده کند وگرنه هیچ حرفی در سیاست خارجی در برابر رقبای جمهوری‌خواهش نخواهد داشت»./خطرنگار

نظرات بسته شده است.