از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 100163

131 بازدید

اگر آزادی بیان هست، شاید پاسخ‌ها قانع‌کننده و منطقی نیستند! شهرام اصغری ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان معتقد است، «در کشور ایران آزادی قلم و بیان از افتخارهای نظام اسلامی است و آزادی‌های مشروع در کشور تضمین شده است.» با این حال برخی‌ها مخالف این نگرش رئیس جمهور به مقوله آزادی هستند و از برخی […]

اگر آزادی بیان هست، شاید پاسخ‌ها قانع‌کننده و منطقی نیستند!

شهرام اصغری

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان معتقد است، «در کشور ایران آزادی قلم و بیان از افتخارهای نظام اسلامی است و آزادی‌های مشروع در کشور تضمین شده است.» با این حال برخی‌ها مخالف این نگرش رئیس جمهور به مقوله آزادی هستند و از برخی محدودیت‌ها یا حتی بگیر و ببندها ناراضی هستند و آمار دستگیری منتقدان را بالا اعلام می‌کنند.

همین که الان ما مطلب می‌نویسیم نشانه حاکم بودن آزادی بیان در کشور است و لابد باید قدرشناس هم باشیم اما واقعاً چطور باید انتقاد کنیم تا هم دستگیر نشویم و هم بر تفکر مسئولان اجرایی کشور تأثیرگذار باشد. خبرنگار یا نویسنده و در مجموع شاخه علوم انسانی قصد ندارد مثلاً یک قاضی خاطی را بکشد یا برکنار کند، بلکه او می‌خواهد قاضی قبل از اعلام حکمش خیلی خوب فکر کند و سپس در جهت صدور آن اقدام کند. یک خبرنگار تلاش می‌کند، یک مسئول اجرایی کشور قبل از اعلام تصمیمش فقط با یک تصمیم یا یک نظر مواجه نشود و یک رسانه همیشه سعی می‌کند، مسئولان قبل از تصمیم‌گیری با سؤالات و گزینه‌های مختلف تصمیم‌گیری روبه‌رو شوند و بعد از آن نظر و تصمیم نهایی را اعلام کنند که این شیوه یکی از نشانه‌های کشورهای متمدن و پیشرفته است!

اینکه مسئولی بخواهد فقط حرف‌های گروه یا حزب خودش را اجرا و دنبال کند، نتیجه‌اش این می‌شود که در برخی امور می‌بینیم و شاهد آشفتگی‌ها و هرج و مرج هستیم که نیاز به اصلاح و بازنگری در روندها کاملاً ملموس است اما گویا برخی فقط معتقدند «حرف مرد یکی است»! که این مسئله به همه ضربه می‌زند و باعث فرار مغزها و گوشه‌گیری افراد دلسوز می‌شود.

در کشور اگر آزادی بیان داریم و خیلی از کارشناسان و نخبگان متخصص حرفی می‌زنند یا راهی را نشان می‌دهند متأسفانه گاهی انگار نه انگار که فلان استاد در خصوص فلان ناهنجاری چه واکنشی نشان داده و باز هم روال سابق و قدیمی ادامه دارد و این‌چنین می‌شود که نسل جدید و جوان کشورمان نمی‌تواند با تفکرات سنتی و قدیمی مسئولان پا به سن گذاشته ارتباط برقرار کند و از ترانه «برای مغزهای پوسیده» آن‌چنان استقبال می‌کنند و …

اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، باید هم آزادی بیان داشته باشیم و هم اینکه بیانات و نظرات مردم مخصوصاً متخصصین و کارشناسان دلسوز مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد و اگر نظری رد می‌شود، با دلیل و منطق کارشناسان مربوطه در رسانه‌های مختلف شفاف‌سازی کنند که دوران نامه کاغذی گرفتن و و گونی‌ها را جلوی دوربین باز کردن گذشته است!

در عصر انفجار اطلاعات وقتی استادی به تصمیمات و تفکرات مسئولی انتقاد می‌کند، فوراً باید تیم رسانه‌ای دولت‌مردان پاسخ قانع‌کننده‌ای به مردم و مخاطب ارائه دهند، وگرنه جدایی و شکاف مردم از مسئولان بیش از این خواهد شد که این هم به ضرر همه ماست!

نظرات بسته شده است.