از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 100154

123 بازدید

خلیج فارس، آبستن التهاب انتقال تفنگداران آمریکایی به خلیج فارس و احتمال درگیری با ایران یک مقام آمریکایی روز جمعه گفت که با افزایش تنش ها بین ایالات متحده و ایران، تفنگداران دریایی ایالات متحده آماده اند تا در کشتی های تجاری‌ای که از طریق تنگه هرمز در حال تردد در آب های جنوب ایران […]

خلیج فارس، آبستن التهاب
انتقال تفنگداران آمریکایی به خلیج فارس و احتمال درگیری با ایران

یک مقام آمریکایی روز جمعه گفت که با افزایش تنش ها بین ایالات متحده و ایران، تفنگداران دریایی ایالات متحده آماده اند تا در کشتی های تجاری‌ای که از طریق تنگه هرمز در حال تردد در آب های جنوب ایران هستند، مستقر شوند تا در صورت آغاز درگیری با ایران، وارد عمل شوند.
انتقال تفنگداران آمریکایی به خلیج فارس و احتمال درگیری با ایران

به گزارش خطرنگار به نقل از خبر فوری: از چند هفته پیش، بسیاری از رسانه های خارجی از انتقال نیروهای آمریکایی به خلیج فارس سخن گفتند (اینجا بخوانید). با توجه به اخباری که در چند روز اخیر منتشر شده و موید تحلیل ها و اخبار چند هفتۀ گذشته است، احتمال افزایش تنش های واشنگتن و تهران بر سر این موضوع زیاد است.

پایگاه ABC News آمریکا در گزارشی به موضوع انتقال تفنگداران آمریکایی به خلیج فارس و دخالت بیشترشان در امور منطقه پرداخته است.

حضور تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس چه معنایی دارد؟

بر اساس گزارش ABC News، یک مقام آمریکایی روز جمعه گفت که با افزایش تنش ها بین ایالات متحده و ایران، تفنگداران دریایی ایالات متحده آماده اند تا در کشتی های تجاری‌ای که از طریق تنگه هرمز در حال تردد در آب های جنوب ایران هستند، مستقر شوند تا در صورت آغاز درگیری با ایران، وارد عمل شوند. به گفته این مقام مهم آمریکایی، ایالات متحده در مورد خلیج فارس، گزینه های متعددی را در نظر دارد و احتمالاً تفنگداران از کشتی هایی با پرچم ایالات متحده، که حامل خدمه و شهروندان آمریکایی بوده یا حمل بار به یا از ایالات متحده را بر عهده دارند، محافظت می کنند.

ایالات متحده اکنون منتظر است تا شرکت های حمل و نقل تجاری درخواست رسمی حمایت خود را بفرستند تا دولت مجوز ورود ارتش را صادر کند.

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید به ABC News گفت؛ اگرچه این طرح (حمایت ارتش از کشتی های تجاری) احتمالاً تصویب خواهد شد، اما تا الان هیچ مجوزی به فرماندهی مرکزی ایالات متحده داده نشده است. این مقام کاخ سفید در مورد احتمال اشتباه محاسباتی یا تشدید تنش با ایران اظهار نظری نکرد و از آن عبور کرد.

به گفته این مقام آمریکایی، در دو هفته گذشته اعضای یگان دریایی اعزامی آمریکا که شامل ۲۶ تیم‌ ۲۰ نفره هستند، در بحرین (پایگاه آمریکا در این کشور) برای محافظت از کشتی‌ها آموزش دیده‌ و منتظر مجوز دولت جهت شروع کار هستند‌.

همچنین، ایالات متحده اخیراً جنگنده های F-16 و F-35 خود را به منطقه ارسال کرده است. این شواهد نشان می دهد که سطح آمادگی ها و نظامی سازی منطقه ای در حال افزایش است.

طبق ادعای ABC News، در چند ماه اخیر، سطح درگیری های ایران و آمریکا در خلیج فارس افزایش یافته و در نتیجۀ این درگیری ها، چند کشتی تجاری غربی توسط نیروهای نظامی ایران توقیف شده اند.

خلیج فارس، آبستن التهاب

گزارش ABC News، نشان می دهد که احتمالا در آینده ای نزدیک، رقابت و اختلاف بین ایران و آمریکا افزایش می یابد. این اختلاف و درگیری در آب‌ های جنوبی خواهد بود و در صورت وقوع، می تواند بر مسائل سیاسی و روابط دوجانبه و نیز روابط ایران و کشورهای عربی خلیج فارس تاثیر بگذارد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند حضور سربازان آمریکایی در خلیج فارس، بیشتر به خاطر تحریک کشورهای عربی جهت بازگشت به سمت آمریکا و افزایش کمک خواهی آنها از ایالات متحده است. این تحلیلگران معتقدند آمریکا به دنبال به هم ریختن اوضاع امنیتی منطقه است تا مجددا اعراب برای تضمین تردد کشتی های تجاری و نفتی خود از آمریکا کمک بخواند و دلارهای نفتی خود را رهسپار واشنگتن کنند.

در همین رابطه، پایگاه آمریکایی نشنال اینترست در گزارش های اخیر خود به سیاست خاورمیانه ای دولت بایدن انتقاد کرد. این پایگاه در یکی از گزارش های خود نوشت: «چین یک استراتژی واضح و مشخص برای خاورمیانه دارد. آمریکا هم دارد؟» نویسنده در این گزارش تاکید کرد که سیاست خاورمیانه ای آمریکا پرتناقض است و در حالی که واشنگتن میلیون ها دلار برای شرکای خود در خلیج فارس و محافظت از کشتی های آنان هزینه کرده در حال چرخش به سمت اقیانوس هند و آرام است و فرصت را به چین داده که به کشورهای منطقه نزدیک تر شده و حتی تجارت نفتی و باری آنها را هم برعهده بگیرد. این گزارش ها شاید هدف اصلی آمریکا را از ارسال جنگنده به خاورمیانه تبیین کنند.

با وجود همۀ این تحلیل ها آنچه مشخص است این است که فعالیت تفنگداران در خلیج فارس باعث افزایش احتمال درگیری ایران و آمریکا و اختلاف ایران و کشورهای منطقه می شود.

نظرات بسته شده است.