از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 23386

244 بازدید

به گزارش خبرنگار خطرنگار، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حالی به تازگی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس بر برتری تجاری آمریکا تاکید کرد که نظرسنجی های جدید از کاهش اقبال آمریکا و افزایش محبوبیت چین در سرزمین یاران قدیمی آمریکا خبر می دهند. پایگاه نظرسنجی پو(PEW) نیز در گزارشی با اعلام پایان […]

به گزارش خبرنگار خطرنگار، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حالی به تازگی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس بر برتری تجاری آمریکا تاکید کرد که نظرسنجی های جدید از کاهش اقبال آمریکا و افزایش محبوبیت چین در سرزمین یاران قدیمی آمریکا خبر می دهند.
پایگاه نظرسنجی پو(PEW) نیز در گزارشی با اعلام پایان دوران تک تازی آمریکا به رقابت تنگاتنگ این کشور با چین اشاره کرده و گفته است که اکنون آمریکا بیشتر در اروپا و آسیای میانه قدرت دارد حال آنکه چین در آمریکای لاتین و خاورمیانه پیشتاز است.
به این ترتیب همچنان که اقبال آمریکا در برخی کشورها رو به افول است، چین روزهای پررونقی را در کانادا، استرالیا، لبنان و ترکیه تجربه می کند.
این موسسه با انجام یک نظرسنجی در ۳۶ کشور در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیده است که رقابت پذیری آمریکا نسبت به چین از ۲۵ نمره به ۱۲ نمره کاهش پیدا کرده است. همچنین با وجود رقابت سنگین دو کشور، در حال حاضر قدرت چین در ۶ کشور اسپانیا، مکزیک، ترکیه،‌ استرالیا، پرو و سنگال نیز بیشتر از آمریکا شده است.
پو گزارش داده است که محبوبیت آمریکا در هفت کشور دیگر از جمله کنیا، آلمان، فرانسه، برزیل، سوید، انگلیس و کانادا نیز نسبت به محبوبیت چین در این کشورها، کاهش چشمگیری یافته است.
با وجود همه اینها، اقبال آمریکا همچنان در جهان از چین بیشتر است و در ۱۲ کشور مهم دیگر همچون ویتنام، فیلیپین، کره شمالی، لهستان، مجارستان، ایتالیا، غنا، ژاپن، آفریقای جنوبی، کلمبیا و هند و البته در رژیم صهیونیستی همچنان محبوبیت بسیاری دارد.

**جهش بزرگ چین با جاده ابریشم
آتش جنگ اقتصادی آمریکا و چین حالا با پیشرفت چشمگیر جاده ابریشم جدید شعله ور تر شده است: جاده ای که به سراسر خاورمیانه کشیده شده و بسیاری از یاران قدیمی آمریکا از جمله عربستان را دربرمی گیرد.
بلومبرگ خبر داده است که امسال با حمایت های دولت و بهبود شرایط اقتصادی، برنامه های تجاری چین با جهش بزرگی پیش برود. چین در نظر دارد که از امسال تا دوسال دیگر به طور سالیانه ۱۴ درصد پروژه «یک کمربند- یک جاده» را پیش ببرد.
در دوسال گذشته نیز این پروژه ۱۶ درصد پیشرفت داشته است. دولت چین تا سال ۲۰۲۷، ۱.۳ تریلیون دلار در این پروژه هزینه خواهد کرد. جاده ابریشم نوین – با نام رسمی ‘یک کمربند- یک جاده’ – ابتکار رئیس جمهوری چین است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ آن را مطرح کرد. این پروژه از دو بخش اصلی تشکیل شده است: کمربند اقتصادی راه ابریشم و راه ابریشم دریایی.
هدف از این برنامه، ایجاد یک منطقه اقتصادی یکپارچه و هماهنگ در مسیر کشورهای جاده ابریشم قدیم است اما به آن محدود نمی‌شود و به کشورهای جنوب شرقی و جنوب آسیا از جمله پاکستان گسترش خواهد یافت.
راه ابریشم نوین از سه مسیر شمالی، مرکزی و جنوبی تشکیل شده است. بخش شمالی چین را از طریق کشورهای آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان و ازبکستان) به روسیه و اروپا متصل می‌کند. مسیر مرکزی از آسیای مرکزی به ایران و خلیج فارس و همچنین ترکیه و دریای مدیترانه می‌رسد.
هدف اصلی برنامه تجارت و سرمایه گذاری چین که هسته اصلی سیاست خارجی پکن را تشکیل می دهد، پیوند آسیا و اروپا از طریق مجموعه ای از زیرساخت ها شامل جاده، راه آهن، ناوگان دریایی و برخی راه های ارتباطی دیگر است. به این ترتیب صادرات و واردات چین در یک دهه آینده به ترتیب ۱۰ درصد و ۵ درصد افزایش خواهد یافت.
سیاستگذاران دولت، همزمان با پروژه جاده ابریشم جدید دیگر سرمایه گذاری ها در خارج از کشور را زیر ذره بین برده اند و از اجرای هرگونه برنامه ای که به نظرشان بدون توجیه اقتصادی بیاید به طور جدی جلوگیری می کنند. کشورهای عربستان، روسیه،‌ مالزی، فیلیپین، اندونزی، تایلند و پاکستان بیشترین نفع جانبی را از جاده ابریشم جدید خواهند برد.

**چین به دنبال جذب متحد قدیمی آمریکا
همچنان که چین با سرعت در حال رقابت با آمریکا است و بسیاری پیش بینی می کنند که آمریکا را به زودی پشت سر خواهد گذاشت اما همچنان ایالات متحده یاران قدرمتمندی را در این صف کشی کنار خود دارد.
چندی است که چین در تلاش است برای دستیابی به اروپا نظر مساعد انگلیس را به طرح جاده ابریشم جدید جلب کند اما موفق نشده است. چین انتظار دارد تا لندن ابتکار عمل آن موسوم به ‘کمربند و جاده’ را که یک پروژه زیرساختی عظیم است، تایید کند.
هدف از این پروژه احیای مسیر تجاری با قدمت جاده ابریشم و ایجاد دسترسی بازاری بیشتر برای شرکت‌های چینی‌ است. با این حال دولت انگلیس چندان به این پروژه خوش‌بین نیست. ترزا می، نخست وزیر انگلیس به تازگی با یک هیات بزرگ سفری به چین داشت اما بازهم از تایید پروژه یک کمربند- یک جاده چین سرباز زد.
سخنگوی ترزا می گفته است گرچه این ایده وعده‌هایی دارد اما لازم است که آن با استانداردهای بین‌المللی مطابقت داده شود. به این ترتیب پیش بینی می شود که اگرچه چین با سرعت زیادی رو به رشد است اما برای پشت سر گذاشتن آمریکا همچنان راه دشواری را در پیش دارد.
اروپام*۱۴۲۹
ناشر:محسن طاهرزاده

انتهای پیام /*


اقتصاد


امریکا


چین


خاورمیانه

نظرات بسته شده است.