از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 27746

156 بازدید

فاروق سخنور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: عملیات انتقال و هدایت آب سد مهاباد به تالاب بین المللی قوپی علی بابا به منظور حفظ زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی این تالاب بین المللی و جلوگیری از ایجاد کانون ریزگرد در منطقه از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد.وی با اشاره […]

فاروق سخنور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: عملیات انتقال و هدایت آب سد مهاباد به تالاب بین المللی قوپی علی بابا به منظور حفظ زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی این تالاب بین المللی و جلوگیری از ایجاد کانون ریزگرد در منطقه از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه این اداره تلاش های بسیاری در احیای این تالاب انجام داده است، اظهار کرد: تالاب بین اللمللی قوپی بابا علی به دلیل خشکسالی و نداشتن حق آبه مشخص زیست محیطی هم اینک تنها به میزان ۲۰ درصد ظرفیت خود آب دارد.
وی بیان کرد: تالاب قوپی بابا علی با مساحت ۵۰۰ هکتار در چهار کیلومتری شمال جاده مهاباد به میاندوآب و در ۳۰ کیلومتری شهر مهاباد واقع شده است.
به گزارش خطرنگار، تالاب های آذربایجان غربی از عنوان‌های مختلف بین‌المللی و داخلی بهره می‌ برد و سه سایت از ‎ ۲۲سایت کنوانسیون رامسر شامل تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی بابا علی و تالاب های یادگارلو، درگه‌سنگی و شورگل در این استان قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعات موجود، کنوانسیون رامسر در سال ‎ ۱۳۴۹با انگیزه مشارکت بین‌المللی و همکاری همه ‌جانبه در مطالعه، بررسی و حفاظت از تالاب های مهم و به‌ خصوص تالاب هایی که اهمیت حیاتی برای پرندگان آبزی دارند، منعقد شده است.
همچنین علاوه بر این تالاب های بین‌المللی، در مناطق شمالی و جنوبی آذربایجان غربی تالاب های دیگری چون بورالان و آغ گل در ماکو، یاریم قیه و پیراحمد کندی در بازرگان، کنیکور در محور ماکو به پلدشت، خان گل و شاه‌گل در محور ماکو به خوی، ناور در شرق ماکو، گریس ماکو، آغ زیارت و جمال آباد در حاشیه شمال غربی پارک ملی دریاچه ارومیه و دریاچه‌های سد ارس و سد ماکو وجود دارد.
نیزار گرده ‌قیط، میمند و اسلام آباد در نقده، کانی برازان و قره‌ قشلاق و یوسف کند در مهاباد، سلدوز، طالب ‌آباد در محور ارومیه به مهاباد، چنگیز گل و قره‌گل در محورمهاباد به بوکان، گروس در حاشیه دریاچه ارومیه و سد نوروزلو در میاندوآب از جمله تالاب های جنوبی آذربایجان غربی است.
شهرستان مهاباد با حدود ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
۳۰۹۳/۷۱۲۹/۲۰۹۳

انتهای پیام /*


اجتماعی


محیط زیست


تالاب


مهاباد

نظرات بسته شده است.