از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 74086

61 بازدید

به گزارش خبرنگار ایرنا،حجت الاسلام سید جواد ورعی شامگاه چهارشنبه در سومین نشست از سلسله نشست های جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس با موضوع اخلاق در سپهر سیاست افزود: اگر مسئولی بخواهد مردم را فریب بدهد شاید مدت زمان دوران مدیریت خود را افزایش دهد اما سرانجام باید بهای سنگین بی آبرویی را برای آن […]

به گزارش خبرنگار ایرنا،حجت الاسلام سید جواد ورعی شامگاه چهارشنبه در سومین نشست از سلسله نشست های جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس با موضوع اخلاق در سپهر سیاست افزود: اگر مسئولی بخواهد مردم را فریب بدهد شاید مدت زمان دوران مدیریت خود را افزایش دهد اما سرانجام باید بهای سنگین بی آبرویی را برای آن بپردازد.
وی گفت: انسان باید ظرفیت قرار گرفتن در یک منصب و پست را داشته باشد و نباید بدون توجه به ظرفیت درونی خود، منصب مدیریتی را بپذیرد، در غیر اینصورت در درجه اول به خود و بعد به جامعه لطمه خواهد زد.
این پژوهشگر سیاسی گفت: آیا نخبگان کشور ما این آمادگی را دارند که زمانی که منصبی به آنها پیشنهاد می شود ابتدا ظرفیت پذیرش این پست را در وجود خود بسنجد؟ جامعه ما تا به این مرحله از رشد نرسد نمی توان انتظار داشت که به سمت اعتلا پیش برود.
وی عدالت را شرط لازم دیگر برای پذیرفتن مناصب دانست و افزود: زمامداران جامعه باید وارستگان هر جامعه ای باشند البته این مساله وجود نهادهای نظارتی را در ساختار سیاسی نفی نخواهد‌کرد.
ورعی با اشاره به این مطلب که در جامعه ما هرکسی که می خواد منصبی را در اختیار بگیرد می گوید که این کار را براساس احساس تکلیف انجام می دهم در صورتی که در واقعیت اینگونه نیست و انسان برای بدست آوردن مسئولیت بر اساس احساس تکلیف کردن هرگز دست و پا نخواهد زد.
وی بیان کرد: دلیل اینکه افراد برای رسیدن به پست و مقام تلاش می کنند این است که آنها دستیابی به منصب را حق خود می دانند و این موضوع با احساس تکلیف تفاوت بسیار دارد زیرا انسان به دنبال دستیابی به احساس تکلیف دست و پا نمی زند و تلاش نمی کند اما برای بدست آوردن حق این کار را انجام خواهد داد.
وی گفت: افراد باید نگاه خود را به مقوله قدرت و منصب اصلاح کنند و نگرش باید اینگونه باشد که این منصب مدتی دست آنها امانت است و سعی کند در طول مسیر امانت دار خوبی باشد.
ورعی اصل ضروری دیگر برای ورود اشخاص به صحنه سیاست را وفای به عهد و پیمان دانست و بیان کرد: وفای مدیران به عهد تنها مختص پیمان بستن با طرف مسلمان نیست و این مقوله امری جهان شمول و کلی است.
وی ادامه داد: اگر با دشمن نیز پیمانی بسته شد باید به آن پایبند بود و این با هوشمندی در مقابل دشمنان هیچگونه منافاتی ندارد و رعایت این اصل برای کسانی که در جایگاه سیاسی قرار دارند بسیار ضروری است.

**اخلاق حلقه مفقوده جامعه ماست
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان فارس نیز در این نشست گفت: زمانی اخلاق محور سیاست قرار خواهد گرفت که سیاست انسانها بر پایه اخلاق بنا نهاده شده باشد.
جمیله کریمی افزود: قطعا در چنین جامعه ای رفتار انسان ها بر کرامت انسانی تنظیم و رقابت سیاسی به رشد کشور منجر خواهد شد.
وی اخلاق را حلقه مفقوده جامعه دانست و بیان کرد: جامعه ای که بر مبنای انقلاب اسلامی و اخلاقیات پایه ریزی شده اکنون از کمبود آن رنج می برد.
وی ادامه داد: امیدواریم برگزاری اینگونه نشست ها محرکی برای سوق دادن رویکردها به طرف اخلاق مداری باشد چون جامعه ما اکنون نیازمند رویکردی اساسی در حوزه اخلاقیات است.
کریمی عنوان کرد: در این مسیر مسئولیت سنگینی متوجه حوزه آموزش و پرورش است که با اصلاح کتب درسی ذهن آینده سازان کشور را بر پایه اخلاق شکل دهد.
وی با اشاره به اینکه در جهت سوق دادن جامعه به سوی رعایت اصول اخلاقی نقش علما،نخبگان و رسانه ها بسیار با اهمیت است گفت: رفتار و عملکرد سیاستمداران و نهادهای مدنی نیز تاثیر بسیار زیادی در جهت دستیابی به این هدف دارد.
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان فارس گفت:تا اخلاقیات در یک جامعه وجود نداشته و مبنا سیاست ورزی نباشد آن جامعه روی عدالت نخواهد دید.
۹۸۷۳ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*


اجتماعی


سیاست


مدیران شایسته


اخلاقمداری

نظرات بسته شده است.