از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 14017

94 بازدید

به گزارش خبرنگار فرهنگی خطرنگار، عیدانه کتاب یکی از طرح های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه هر سال در سراسر کشور برگزار می شود و علاقه‏ مندان به کتاب می‏ توانند به مدت یک ماه با مراجعه به کتاب‌فروشی‏ های عضو در شهرهای خود، کتاب‏های […]

به گزارش خبرنگار فرهنگی خطرنگار، عیدانه کتاب یکی از طرح های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه هر سال در سراسر کشور برگزار می شود و علاقه‏ مندان به کتاب می‏ توانند به مدت یک ماه با مراجعه به کتاب‌فروشی‏ های عضو در شهرهای خود، کتاب‏های حوزه بزرگسال را با ۲۰ درصد و کتاب‏ های حوزه کودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف خریداری کنند.
در این طرح علاقه‌مندان و خریداران کتاب با همراه داشتن کارت ملی، می‌توانند از تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی خرید کتاب در این طرح تا سقف یکصد هزار تومان استفاده کنند.
خریداران می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را در چند نوبت و از کتابفروشی‌های مختلفی که عضو طرح هستند، تا سقف تعیین شده، کتاب خریداری کنند.
تاکنون دو مرحله از این طرح اجرا شده است.
در آخرین مرحله از این طرح، ۷۴۱ کتاب‌فروشی ثبت‌نام کردند که از این میان، ۵۷۵ کتاب‌فروشی در مراکز استان‌ها و ۱۶۶ کتاب‌فروشی در شهرستان‌ها مستقر بودند.
در این طرح ۵۴۴ هزار و ۸۹۶عنوان کتاب به فروش رسید که از مجموع کل این کتاب ها، کتاب های حوزه عمومی با ۳۸۲ هزار و ۱۶۴ عنوان و کتاب های حوزه کودک با ۱۳۴ هزار و ۱۲۸ عنوان و کتاب های حوزه دانشگاهی با ۲۸ هزار و ۶۰۴ عنوان مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

** مشتاقانه در انتظار آغاز سومین دوره طرح هستیم
مدیر انتشارات جنگل روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار خطرنگار، ضمن قدردانی از اقدام خوب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب در اجرای طرح «پائیزه کتاب» گفت: مشتاقانه منتظر آغاز سومین دوره طرح «عیدانه کتاب» هستیم.
مجتبی سجاد افزود: طرح «عیدانه کتاب» فرصت مغتنمی برای علاقه مندان به کتاب است زیرا با تعطیلات عید نوروز مصادف است و مردم اوقات فراغت بیشتری برای مراجعه به کتابفروشی ها و خرید کتاب دارند.
این فعال عرصه نشر، مدت زمان برگزاری طرح های فصلی خانه کتاب را کاری کارشناسی شده دانست و ادامه داد: مدت زمان برگزاری هر کدام از این طرح ها ایده آل است زیرا اگر تعداد روزهای برگزاری طولانی شود، بازخورد و هیجان خود را که ناشی از حضور مراجعان است، از دست می دهند.
سجاد با تاکید بر افزایش میزان بودجه اختصاص یافته به طرح های فصلی خانه کتاب، گفت: کتابفروشان بزرگ و حرفه ای در روزهای نخستین آغاز این طرح ها با حجم وسیعی از مراجعان مواجه می شوند و همین امر باعث اتمام یارانه تخصیصی می شود و در روزهای بعدی اجرای طرح عملاً از ارائه تخفیف در قالب طرح های فصلی خانه کتاب به مخاطبان معذور می مانند.
وی پیشنهاد کرد، کتابفروشی ها بر اساس میزان سابقه و میزان مراجعه و فروش کتابی که دارند، رتبه بندی شوند و براساس آن رتبه، اعتبار در اختیار آنها قرار گیرد.

** اطلاع رسانی افزایش یابد
مدیر فروش نشر ماهی نیز طرح «پائیزه کتاب» را ایده ای خوب و درست در حوزه کتاب برشمرد و گفت: این اهتمام موسسه خانه کتاب در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی قابل تقدیر است.
محمود احمدی با تاکید بر استمرار اجرای طرح های فصلی این موسسه گفت: پیشنهاد می کنم میزان بودجه اجرای این طرح ها به ویژه «عیدانه کتاب» و میزان اطلاع رسانی این گونه طرح ها افزایش پیدا کند تا کتابفروشان بیشتری بتوانند در این طرح شرکت کنند.
به گزارش خطرنگار، دومین پاییزه کتاب هم در مراکز ۲۰ استان تا ۲۲ آذر ماه و در شهرستان ها و مراکز ۱۱ استان تا دوم دی ماه سال ۹۶ به کار خود ادامه داد و در این مدت ۵۵۸ هزار و ۲۲۹ نسخه کتاب به ۲۳۵ هزار و ۶۳۹ نفر به فروش رسید.
این طرح با شعار «هر ورقش دفتریست…» همزمان با چهارمین دوره کتابگردی در ۸۱۳ کتابفروشی سراسر کشور اجرا شد که نسبت به «پاییزه کتاب»سال گذشته با ۶۲۴ کتابفروشی حکایت از استقبال و مشارکت بیشتر کتابفروشی ها در این دوره از طرح دارد.
بر اساس این گزارش، از بین ۸۱۳ کتابفروشی فعال در طرح پائیزه کتاب، ۶۱۸ کتابفروشی در مراکز استان و ۱۹۵ کتابفروشی در شهرستان ها کتاب های بخش کودک و نوجوان را با ۲۵درصد تخفیف و کتاب های بخش عمومی را با ۲۰ درصد تخفیف عرضه کردند.
استان تهران در دور جدید طرح «پاییزه کتاب» با مشارکت ۱۴۸ کتابفروشی، ۱۱۵هزار و ۹۳۲ نسخه کتاب را به فروش رساند و توانست در صدر پرفروش ترین استان های عضو طرح قرار بگیرد.
فراهنگ ** ۱۸۸۰** خبرنگار: پروین اروجی *

انتهای پیام /*


فرهنگی


کتاب


پاییزه کتاب


عیدانه

نظرات بسته شده است.