از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 86248

133 بازدید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، آیت الله علی اکبر رشاد روز چهارشنبه در ‘اولین همایش آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی – اسلامی’ اظهار کرد: جوانانی که با مسائل شرعی و فقهی آگاهی ندارند اگر مرتکب سرقت علمی شوند در تمام عمر درگیر آثار تقلب خواهند بود. زیرا […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، آیت الله علی اکبر رشاد روز چهارشنبه در ‘اولین همایش آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی – اسلامی’ اظهار کرد: جوانانی که با مسائل شرعی و فقهی آگاهی ندارند اگر مرتکب سرقت علمی شوند در تمام عمر درگیر آثار تقلب خواهند بود. زیرا از طریق تقلب، شغل، درآمد و موقعیت اجتماعی به دست آورده اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کسی که سرقت علمی انجام می دهد باید در نظر داشته باشد که پس از این اقدام درآمد زایی او به نحوی حرام است زیرا اگر با سرقت یک رساله، در شغلی مشغول شود تمام زندگی وی تحت تاثیر سرقت علمی نا مشروع است.
رشاد با اشاره به اینکه تقلب علمی معضلی است که در کشور وجود داشته و در مراکز علمی تولید می شود، ادامه داد: تولید مقالات دچار آسیب ها و مشکلاتی از لحاظ فنی و حقوقی است.
عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان این که در تقلب علمی مالکیت فکری رعایت نمی شود خاطرنشان کرد: در سال های اخیر برخی آثار کتبی دیگران را چاپ می کنند و کپی یک اثر بسیار وجود دارد. داوران کمتر رساله ها را مطالعه و بررسی می کنند و نوآوری چشمگیری در آنها دیده نمی شود.
رشاد ادامه داد: درباره تقلب علمی، حق مالکیت فکری مطرح می شود که حق است یا خیر؟ و آیا دستاوردهای مغزی مالکیت بردار است ؟
عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: دستاوردهای حاصل از فعالیت مغزی در بین عقلا شدت و ضعف دارد و مالکیت بردار است. همچنین فعالیت های مغزی از ملاک مالییت برخوردار است.
وی توضیح داد: هرجا کلمه مال آمده (مال آنچه که مورد علاقه و عقلایی است) ملکیت بردار است و می تواند ملک کسی باشد.
رشاد با اشاره به اینکه نوع مالکیت یکسان نیست، تصریح کرد: مالکیت از نوع حقیقی که مالکیت الهی است.نوع دوم حقوقی – اعتباری که ناشی از هبه و ارث به دست می آید. مالکیت سوم ناشی از خلاقیت است که منشا وجود شناختی دارد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: زمانی که فردی چیزی را پدید می آورد امتداد نفس او است و ناشی از ابتکار و اختراع است همچنین برون داد وجودی فرد است. بنابراین یافته های مغزی فرد مالیت و مالکیت دارند. حتی در دستاوردهای مغزی حد مالکیت و ملکیت غلیظ تر است.
رشاد عنوان کرد: حقوق مالکیت معنوی از مالکیت مادی شدید تر و مشمول موازین اشد مجازات است. در راس حقوق معنوی مالکیت ادبی است که فردی مبنا یا روشی را تولید کرده و سارقی یافته ها را به نام خود ثبت می کند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: مجموعا همانطور که در خصوص مالکیت های دیگر همه قوانین و مقرارات باید رعایت شود در این زمینه نیز انجام مقررات نیاز است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه نیاز است رساله در مقطع ارشد و دکتری حاوی مطلب نو و نوآورانه باشد، عنوان کرد: سالانه از ۲۵۰ هزار رساله دفاع می شود، بنابراین باید ۵۰۰ هزار نکته جدید تولید شود. همچنین میزان اثر گذاری مقاله ها در تحول علمی نیز بررسی می شود.
وی در باره مقاله های ارائه شده در حوزه علمیه هم گفت: در حوزه های علمیه ۱۰ درصد از رساله ها ارزش علمی داشته و دلایل متفاوت دارد.
رشاد عنوان کرد: اساتید در زمینه مقاله ها وقت گذاری مناسب ندارند و به طور دقیق رساله ها را مطالعه نمی کنند که باعث می شود مقاله و رساله ها در قفسه نگهداری و بدون استفاده باشد.
اولین همایش آسیب شناسی، پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی – اسلامی با حضور جمع کثیری از اساتید حوزه و دانشگا با ارائه ۱۰۰ مقاله و برگزاری سه پنل تخصصی به همت دانشگاه مذاهب اسلامی در مرکز کتابخانه ملی و اسناد رسمی برگزار شد.
**۹۴۶۵** ۱۲۰۰

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


سرقت علمی


مالکیت مغز


رشاد

نظرات بسته شده است.