از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 75344

98 بازدید

به گزارش خبرنگار علمی خطرنگار، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و امور بین الملل دانشگاه فنی و حرفه ای امروز -دوشنبه- میزبان کارگاه یک روزه ای با حضور پروفسور دونگره بودند که به زبان انگلیسی و ویژه اساتید و روسای مدیران دانشگاهی در ساختمان اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد. محور […]

به گزارش خبرنگار علمی خطرنگار، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و امور بین الملل دانشگاه فنی و حرفه ای امروز -دوشنبه- میزبان کارگاه یک روزه ای با حضور پروفسور دونگره بودند که به زبان انگلیسی و ویژه اساتید و روسای مدیران دانشگاهی در ساختمان اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.
محور اصلی صحبت های دونگره راجع به ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه ها بود و ناظریان دبیر برگزاری این مراسم در گفتگو با خطرنگار، توضیح داد: معمولا هر آنچه درباره کارآفرینی گفته می شود مربوط به دنیای تجارت است. دانشجویان معمولا با حضور در کلاس های درس و دانشگاه آموزه ای دارند و بعد توقع این است که با تکیه بر این آموزه ها بتوانند بیرون از دانشگاه برای خود کسب و کاری راه بیندازند.
ناظریان افزود: اما در کارگاه امروز، پرفسور دونگره تاکید داشت که زیست بوم کارآفرینی باید در دانشگاه ها نهادینه شود. به باور او، این یک روند زمان بر است که در بهترین حالت نیاز است حداقل یک دوره ۲۰ساله طی شود تا دانشگاه به طور مستقل بتواند _ از ورود دانشجو تا زمانی که فارغ التحصیل می شود و حتی بعد از آن _ چرخه ای ایجاد کند به نام اکوسیستم کارآفرینی در دانشگاه.

**تکالیف گروهی
ناظریان در خصوص بازخوردهای برگزاری این کارگاه گفت: واقعیت این است که اساتید ما از نظر تئوریک هیچ چیزی کم ندارند. حرف تازه ای در حوزه تئوریک وجود ندارد که اساتید ما درباره آن ندانند. اما در این کارگاه تاکید شد که برخی فرآیندهای زمان بر تعدیل شود و قانون گذار کمی تعامل و انعطاف از خود نشان دهد. این ها مباحثی هستند که در کشورهای توسعه یافته حل شده اما درکشور ما هنوز تا حدودی به قوت خود باقی هستند.
وی ادامه داد: در این کارگاه علاوه بر سمینار، مذاکره، مباحثه و تمرینانی داشتیم. بعد هم چند تکلیف به حاضران در کارگاه داده شد و برای این تکلیف ها فرصتی در نظر گرفتند تا آن ها بتوانند به مسائل فکر کنند و راه حلی پیدا کنند. بعد از آن استادها به چند گروه تقسیم شدند و روی پروژه ای که داشتند کار کردند. این سمینار بسیار پویا برگزار شد و در انتها بازخوردهای خوبی نیز دریافت کردیم.

**یک کارگاه مشارکتی
ناظریان، دبیر برگزاری کارگاه و عضو امور بین الملل دانشگاه فنی و حرفه ای توضیح داد: این کارگاه به صورت مشارکتی توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و امور بین الملل دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد. ما برای برگزاری این همایش از تمام دانشگاه های ایران دعوت به عمل آوردیم و از این بین اساتید و معاونان ۴۰ دانشگاه برای حضور در کارگاه ثبت نام کردند. از روسای دانشگاه فنی حرفه ای کشور هم ۲۰ نفر به این لیست اضافه شدند و در نهایت روز پنجم آذرماه یک کارگاه ۶۰ نفره تشکیل شد.
وی ادامه داد: خیلی خوب بود که دوستان ما بعد از چندین سال دور هم نشستند و برای یک موضوع هم اندیشی کردند و به نتایج خوبی رسیدند. آن ها در نشستی که داشتند به این هم اندیشی رسیدند که تا به حال در حوزه کارآفرینی چه کرده اند و از این به بعد باید چه کار کنند که بستر کارآفرینی در دانشگاه ها ایجاد شود. در ادامه نیز پیشنهاداتی که داشتند را مطرح کردند و فکر می کنم کارگاه امروز باعث شد آن ها اولین قدم های شان را نیز بردارند.
ناظریان در پایان در خصوص تداوم برگزاری این قبیل سمینارها و کارگاه ها گفت: ما در گذشته نیز سمینارهایی را برگزار کرده ایم. هدف اصلی ما در بخش امور بین الملل دانشگاه فنی و حرفه ای به روز رسانی اساتید است و قطعا این کار را ادامه می دهیم. در حال حاضر تا دو سال آینده برای به روز رسانی اساتید در حوزه های مختلف برنامه مدونی را تنظیم کرده ایم.

**دانشگاه کارآفرینی چه ویژگی هایی دارد
دکتر حجیه بسطامی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی یکی از اساتید حاضر در این کارگاه بود. او که تعامل و مشارکت بسیار خوبی در سطح اساتید دانشگاه داشت، در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار علمی خطرنگار، درباره این کارگاه گفت: پروفسور دونگره در ابتدای صحبت هایش به این نکته اشاره کرد که دانشگاه کارآفرینی صرفا به دانشگاهی گفته نمی شود که حتما رشته کارآفرینی داشته باشد. او برای تبیین این موضوع یک مثال درباره دانشگاه کارآفرینی در هند زد و گفت دانشگاه باید دانشجو را به سمت و سویی پیش ببرد که با مفاهیم کارآفرینی نظیر مالکیت فکری ایده ها، فاینانس، مسائل اقتصادی و مالی، استارت آپ ها و کسب و کارها آشنا شوند.
بسطامی افزود: این استاد دانشگاه کارآفرینی هندوستان همچنین به مراکز رشد اشاره کرد که در ایران نیز در حال تاسیس و راه اندازی است؛ دانشگاه کارآفرینی که دونگره در آن تدریس می کند با دانشگاه های بزرگ و بین المللی کشورهایی مانند چین، سنگاپور در حال همکاری است. به عنوان مثال دانشگاه کارآفرینی هندی دانشجوی خود را به دانشگاه داروسازی چین می فرستد تا در حوزه کارآفرینی با آن ها همکاری کند. در حال حاضر برخی از دانشجویان این دانشگاه کارآفرینی، به شکل مستقل در تمام دنیا مشغول فعالیت هستند.»

**اهمیت تعامل منطقه ای
بسطامی اظهار داشت: پروفسور دونگره در خلال صحبت هایش به مسئله جالبی اشاره کرد. او گفت دانشگاهی مانند MIT یک دانشگاه کارآفرینی است و بسیار هم مورد توجه قرار می گیرد. بسیاری از کشورها مایل هستند با آن در تعامل باشند، اما توصیه من به شما این است که بیشتر با کشورهای منطقه خودتان ارتباط بگیرید، چون هم با آنها اشتراکات زیادی دارید و هم هزینه این ارتباط خیلی کتر تمام خواهد شد.
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی با اشاره به این که این مدرس دانشگاه در کارگاه امروز تفاهمنامه ای را در حوزه کارآفرینی با دانشگاه مازندران منعقد کرد گفت: دریافت اطلاعات در این کارگاه یک طرفه نبود، پرفسور دونگره نیز از ما سوالاتی در خصوص کسب و کار، کارآفرینی، راه اندازی مرکز رشد و… پرسید.
بسطامی برگزاری کارگاه های مشابه را مسیر بالقوه خوبی برای پیشرفت دانست و گفت: برگزاری این کارگاه ها برای ما خیلی ضروری است. استاد دونگره در صحبت هایش به مسئله ای اشاره کرد و گفت آن ها چهار واحد به عنوان درس کارآفرینی دارند که ما نیز همین تعداد را در دانشگاه ها داریم و می توان روی سرفصل های درس های کارآفرینی بازنگری هایی انجام دهیم.
علمی م.ش*۲۰۱۷

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


کارآفرینی


دانشگاه فنی و حرفه ای


کارگاه

نظرات بسته شده است.