از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93365

170 بازدید

به گزارش خطرنگار، غلامرضا شریعتی بامداد چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در مقطع اهواز دبی رودخانه کارون را تحت شرایط خاصی تا ۲ هزار متر مکعب افزایش داده ایم اما باز هم احتمال افزایش این دبی وجود خواهد داشت. وی با اشاره به ثبت […]

به گزارش خطرنگار، غلامرضا شریعتی بامداد چهارشنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: در مقطع اهواز دبی رودخانه کارون را تحت شرایط خاصی تا ۲ هزار متر مکعب افزایش داده ایم اما باز هم احتمال افزایش این دبی وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به ثبت ۵۰ تا ۳۷۹ میلیمتر بارش در شهرهای مختلف خوزستان گفت: این بارش ها تاکنون خوب مدیریت شده، در حال حاضر با وجود ورود سیلاب‌ از استان‌های دیگر به پشت سدهای خوزستان، ظرفیت خالی پشت سدهای خوزستان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است ولی در مجموع آورد رودخانه‌های استان هنوز بالا است.
وی ادامه داد: ورودی و خروجی سدها به نوعی مدیریت می شود که ضمن مدیریت سیلاب کنونی، از ذخایر آبی آن برای کشت‌های تابستانی به ویژه در مناطقی که تابستان گذشته کشت نداشتند و نیز برای تامین حق آبه محیط زیست بهره برداری لازم صورت گیرد.
استاندار خوزستان بیان کرد: در بحث کنترل حاشیه رودخانه ها و مسیل ها نیز، نیروی انتظامی باید با قاطعیت از ورود مردم به حاشیه و حریم رودخانه‌ها جلوگیری کند و در این مورد انعطاف نشان ندهد.
شریعتی با بیان این که تاکنون ۸۰۰ دستگاه تجهیزات و ماشین آلات برای تقویت سیل بندها بسیج و به مناطق دارای مشکل گسیل شده است، بیان کرد: سیل بندهای حوضه کرخه در باران‌های پاییزی با دبی ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه شکستند اما اکنون این سیل بندها با وجود دبی ۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه مقاومت می کنند.
وی با اشاره به وضعیت شبکه فاضلاب اهواز گفت: شبکه فاضلاب اهواز ورودی یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب را تحمل کرده اما با ورودی ۲ هزار و ۱۰۰ متر مکعب امکان این که دچار مشکل بشود وجود دارد لذا باید تمهیدات لازم برای پمپاژهای سیار در سطح شهر دیده شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: تصمیم نهایی درباره میزان خروجی سد کرخه را اعلام می کنیم و برای رهاسازی آب برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

***۲ هزار و ۸۰ میلیارد ریال خسارت مستقیم به کشاورزان
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: در سیلاب و آبگرفتگی های اخیر استان براساس برآورد اولیه ۲ هزار و ۸۰ میلیارد ریال خسارت مستقیم به بخش کشاورزی وارد شده است و بررسی رقم دقیق تر این خسارات همچنان در دست انجام است.
کیخسرو چنگلوایی لایروبی نشدن رودخانه‌ها و ساخت و ساز در بستر رودخانه را از جمله عوامل هدر رفت آب عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد طرح جامع مدیریت سیلاب در خوزستان تدوین و اجرایی شود.
وی افزود: همچنین پیشنهاد می شود طرح جامع لایروبی رودخانه‌ها در خروجی و مقاطع شهری در دستور کار قرار گیرد.
شمخانی شامگاه سه شنبه به نمایندگی از رییس جمهوری وارد خوزستان شد تا بر روند خدمات رسانی و مدیریت سیلاب دراستان نظارت کند.
ورود سامانه بارشی، از اواسط روز شنبه موجب افزایش ابر، رگبارباران ، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه تا شدید به همراه تندباد لحظه ای و به تبع آن آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها دراستان خوزستان شده است . بیشترین بارش ها در مناطق شمال غربی، شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی استان شامل حوضه های آبریز کرخه، دز و کارون و مارون گزارش شده اند.
هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری (۰۱مهر ۹۷) تا (۲۶ اسفند۹۷) را ۴۲۲ میلیمتر اعلام کرده که این میزان بارش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۳۲۱ درصد و در مقایسه با آمار بلند مدت استان حدود ۶۰ درصد افزایش نشان می دهد.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز اعلام کرده که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می کنند.
طی ۲ موج سیلابی در ۴۸ ساعت گذشته، ۱٫۵ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان شده است.
۷۱۶۴/۶۰۰۲

انتهای پیام /*


اجتماعی


سیلاب


نشست هماهنگی


خوزستان

نظرات بسته شده است.