از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 84894

77 بازدید

به گزارش خطرنگار، در این مراسم که شماری از بازیگران تئاتر و سینما، فیلمنامه نویسان، دوستان و شاگردانش حضور داشتند ، حمعی از دوستانش در سوگ او خاطراتی در قالب شعر و دلنوشته قرائت کردند.زاون قوکاسیان کارگردان، فیلمساز، نویسنده، محقق و منتقد سینمای کشورمان و مؤسس سینمای آزاد اصفهان از سال ۱۳۵۱ خورشیدی بود. وی […]

به گزارش خطرنگار، در این مراسم که شماری از بازیگران تئاتر و سینما، فیلمنامه نویسان، دوستان و شاگردانش حضور داشتند ، حمعی از دوستانش در سوگ او خاطراتی در قالب شعر و دلنوشته قرائت کردند.
زاون قوکاسیان کارگردان، فیلمساز، نویسنده، محقق و منتقد سینمای کشورمان و مؤسس سینمای آزاد اصفهان از سال ۱۳۵۱ خورشیدی بود. وی سال ۱۳۲۹ در اصفهان متولد شد و در دانشگاه اصفهان در رشته شیمی تحصیل کرد.
این استاد دانشگاه هنر اصفهان، از سال ۱۳۵۰ فعالیت هنری خود را با کارگردانی فیلم های هشت میلی متری در سینمای آزاد آغاز کرد و مدتی سرپرست سینمای آزاد اصفهان بود.
از دیگر فعالیت های او می توان به انتشار کتاب های سینمایی ارزشمندی با موضوع سینماگران بزرگ کشور و دیگر کشورهای جهان اشاره کرد.
قوکاسیان، کار تحقیق و تالیف کتاب های سینمایی را از سال ۱۳۵۰ با نگارش کتابی درباره فیلم «چشمه» ساخته آربی آوانسیان، شروع کرد و تاکنون حدود ۲۴ کتاب درباره سینماگران مختلفی همچون جمشید ارجمند، ارحام صدر، جعفری جوزانی، مسعود کیمیایی، عباس کیارستمی، بهمن فرمان آرا، خسرو سینایی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا و مجید انتظامی تالیف و تدوین کرد.
نویسنده و منتقد سینمای ایران که سال ها در کسوت کارگردانی و نقد سینما و تئاتر فعالیت داشت، شهریور ماه برای مداوای بیماری سرطان دستگاه گوارش راهی وین شد و دو هفته قبل با آمبولانس هوایی به اصفهان بازگشت.
وی بعد از طی یک دوره شش ماهه درمان و بستری بودن در بیمارستانی در اتریش و همچنین بیمارستان الزهرا در اصفهان، بعد از ظهر جمعه یکم اسفند سال ۹۳ به سبب ابتلا به سرطان معده در منزلش در اصفهان درگذشت و در آرامستان مسیحیان این خطه در کنار پدر ومادرش به خاک سپرده شد.
۹۹۱۳/۶۰۲۶/

انتهای پیام /*


فرهنگی


هنرمندان سینما


زاون قوکاسیان


اصفهان

نظرات بسته شده است.