از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 83535

125 بازدید

حسینعلی قبادی روز سه شنبه در همایش ‘باز اندیشی چهل سال تعامل ادبیات فارسی و انقلاب اسلامی’ اظهار کرد: تخیل و عاطفه جمعی زمان انقلاب در عصر حاضرمجهول مانده است؛ زیرا عاطفه جمعی مشترک وجود ندارد و ادبیات در ایجاد هدف مشترک بین جامعه نقش مهمی دارد. زمان جنگ و انقلاب مردم در راستای هدف […]

حسینعلی قبادی روز سه شنبه در همایش ‘باز اندیشی چهل سال تعامل ادبیات فارسی و انقلاب اسلامی’ اظهار کرد: تخیل و عاطفه جمعی زمان انقلاب در عصر حاضرمجهول مانده است؛ زیرا عاطفه جمعی مشترک وجود ندارد و ادبیات در ایجاد هدف مشترک بین جامعه نقش مهمی دارد. زمان جنگ و انقلاب مردم در راستای هدف مشترک فداکاری می کردند، اما مردم امروز در اوج تحریم به گرانی ها دامن می زنند. به گفته دکتر شریعتی به خود خویشتن (همان هویت ملی و اسلامی) بازگردیم تا هویت، انرژی خود را پرتاب کند و فراگیر شود.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی ادامه داد: ادبیات انقلابی در حوزه علوم انسانی به حدی از بلوغ رسیده است که می توان با دیدگاه چالشی به آن وارد شد و چند سوال مهم مطرح می شود که هدف غایی در ادبیات انقلاب چیست؟ زمانی که از ادبیات انقلاب اسلامی انتقاد می شود، چگونه از آن دفاع علمی تری شود؟ چه نسبتی میان ادبیات انقلاب یا ادبیات منتسب به انقلاب با مجموعه ادبیات فارسی وجود دارد؟ در این چند دهه، انتظار تعامل دو حوزه را داریم یا تقابل آنها را؟
وی با بیان اینکه ادبیات نباید به دو دسته ادبیات انقلابی و ادبیات فارسی خط کشی شود، گفت: در حوزه ادبیات انقلاب، یک عاطفه جمعی ملی در موضوع دفاع از ادبیات انقلاب اسلامی باید بررسی شود.
قبادی عنوان کرد: محققان و اساتید حوزه باید چالش های پنهان پیش روی ادبیات را بازاندیشی کنند تا راهکارهای گفتمان خدمات متقابل (ادبیات انقلابی و فارسی) را پیدا کنیم و نیاز است فاصله میان ادبیات انقلاب و ادبیات فارسی کم شود تا به تمدن سازی برسیم.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: باید در آینده چشم اندازی به وجود بیاید که ادبیات انقلاب اسلامی همان ادبیات کشور باشد و پژوهشگاه علوم انسلانی نیز به این سمت برود. در این زمینه می توان از تجربیات صدر اسلام استفاده کرد.
وی با اشاره به بازشناسی ساختاری و سازه های ادبیات حوزه انقلاب اسلامی و نسبت آن با تعالی و توسعه ادبیات فارسی، عنوان کرد: تاثیرات انقلاب در حوزه نقد ادبی، آثار مترجم، تالیف و تصنیف، مقالات انتقادی و دانش نقد ادبی در ایران معاصر، انقلاب اسلامی و ژانرها، کمیت و کیفیت آموزش در حوزه آکادمیک، نظام تحقیقات دانشگاهی در حوزه ادبیات فارسی، جریان شعی معاصر فضای مجازی، دنیای ترجمه و ادبیات مهاجر چشمگیر است.
قبادی ادامه داد: ادبیات انقلابی، ادبیات کلاسیک را نیز در بردارد و باید با اعتماد به نفس از آثار انقلابی سخن بگوییم؛ زیرا غنی و ارزشمند هستند. پیوند به ادبیات کلاسیک پیوستگی و فرصت بوده که به گونه ای اتصال است نه انفصال.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی اظهار کرد: تعاملات در حوزه ادبیات فارسی و انقلابی در چند گروه سطح بندی می شود و هرچه زمان پیش می رود، این دو حوزه به مکالمه مشترک، جهان اندیشی، تعامل و هم افزایی نزدیک می شوند که نقطه قوت انقلاب است.
وی خاطر نشان کرد: به نفع ادبیات انقلاب است که چالش های آن را بشناسیم، زیرا انقلاب به کل ادبیات خدمت کرده است. پیش از انقلاب ۱۰ آثار ترجمه شده وجود داشته و پنج کتاب نقد ادبی؛ اما در حال حاضر ۵۰۰ اثر نقد ادبی داریم.
قبادی با بیان اینکه در آثار ترجمه ای بیش از هزار اثر مستقیم در خصوص انقلاب کتاب ترجمه شده است، توضیح داد: زیرا انقلاب متصل به جنبش های جهانی بود، حتی رهبری در مشهد طی نامه ای گفتند که ما از انقلاب فرانسه الهام گرفته ایم همچنین یک پدیده مدرن بود و با جهان مدرن اتصال داشت.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعه فرهنگی گفت: انقلاب بخشی از تاریخ کشور است و باید با تاریخ پیوند بخورد. آنگاه می توانیم سخن از تمدن به میان بیاوریم. نباید بر فاصله های ادبیات فارسی و ادبیات انقلاب متمرکز شویم؛ زیرا به تمدن نمی رسیم.
**۹۴۶۵**۱۵۸۴

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


پژوهشگاه علوم انسانی


ادبیات انقلابی


ادبیات فارسی

نظرات بسته شده است.