از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 80688

129 بازدید

امروزه برخی از رشته های دانشگاهی، مورد نیاز جامعه نیست و در نتیجه نباید به تداوم آنها در مراکز آموزش عالی اصرار داشت؛ در مقابل بسیاری از رشته های آموزشی که شاید در گذشته مورد توجه جامعه نبود، امروزه نیاز آن برای کشور احساس می شود. بر همین اساس در سال های اخیر وزارت علوم، […]

امروزه برخی از رشته های دانشگاهی، مورد نیاز جامعه نیست و در نتیجه نباید به تداوم آنها در مراکز آموزش عالی اصرار داشت؛ در مقابل بسیاری از رشته های آموزشی که شاید در گذشته مورد توجه جامعه نبود، امروزه نیاز آن برای کشور احساس می شود.
بر همین اساس در سال های اخیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس بعضی از رشته های جدید دانشگاهی را در مراکز آموزش عالی در دستور کار خود قرار داده است.
شهلا اعزازی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، در خصوص رشته های دانشگاهی اظهار داشت: در چند سال اخیر واحدهای آموزشی تغییرات بسیاری داشته و رشته های متعددی در دانشگاه ها تاسیس شده است. این در حالی است که برای اغلب این رشته ها استادان کارورزیده، باتجربه و ماهری که در آن بخش فعالیت کرده باشند و بتوانند به صورت کاربردی نیز آن ها را تدریس کنند، وجود ندارد.
وی افزود: تعداد دانشجویان در دهه های اخیر نسبت به استادان افزایش یافته است. افزایش رشته های دانشگاهی نیازمند هیات علمی در سطوح مختلف استادیار، دانشیار و استاد تمام است.
اعزازی عنوان کرد: بسیاری از رشته های آموزشی نیز در دانشگاه ها مازاد است. به عبارت دیگر بسیاری از رشته های آموزشی می توانند در سایر رشته ها ادغام شوند و نیازی به استقلال آن ها نیست.
این جامعه شناس با اشاره به افزایش دانشجویان در دهه های اخیر اظهار داشت: افزایش رشته های آموزشی و به دنبال آن افزایش داشجویان سبب کاهش کیفیت آموزشی دانش آموختگان می شود.
اعزامی دادمه داد: با افزایش شمار دانشجویان، استادان و اعضای هیات علمی توان بررسی تعداد کثیری از پایان نامه ها را ندارند و این مساله به شکل های مختلف نظیر سرقت علمی و… بروز می کند.
این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: بنابراین تدوین رشته های آموزشی جدید بدون در اختیار داشتن اساتید باتجربه و ماهری که طولانی مدت در آن حوزه فعالیت کرده باشند، منجر به کاهش کیفیت آموزش می شود.
اعزازی همچنین با اشاره به آموزش محور بودن مراکز آموزش عالی کشور، یادآور شد: برخی از واحدهای آموزشی نیازمند کسب مهارت های عملی و کاربردی است و صرف آموزش های تئوری کافی نیست. بنابراین تدوین و ایجاد آن ها به عنوان یک رشته آموزشی، در صورت نبود آموزش های مهارتی بی فایده است.
این تحلیلگر مسائل اجتماعی تاکید کرد: در تدوین رشته های آموزشی جدید باید انگیزه و علاقه دانشجویان را نیز در نظر داشت. کشور ظرفیت بسیار زیادی در زمینه نیروی انسانی دارد و باید از این پتانسیل استفاده کند.
به عقیده اعزازی تاسیس رشته های جدید باید با دقت و استانداردسازی منابع صورت گیرد؛ چرا که نیروی انسانی کشور باید برمبنای ضرورت و نیازهای جامعه در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پرورش داده شوند.
**۹۴۸۹**۲۰۲۲

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


شهلا اعزازی


رشته های دانشگاهی


ضرورت های جامعه

نظرات بسته شده است.