از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 74711

93 بازدید

به گزارش روز شنبه خطرنگار، از دانشگاه تهران، نشست تخصصی «مطالعات هخامنشی: کارنامه و چشم‌انداز» با حضور پروفسور پی‌یر بریان، استاد کالج دو فرانس و پژوهشگر برجسته مطالعات هخامنشی، ۲۸ آبان به دعوت و میزبانی دبیرخانه همایش‌ها و همکاری‌های علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران با […]

به گزارش روز شنبه خطرنگار، از دانشگاه تهران، نشست تخصصی «مطالعات هخامنشی: کارنامه و چشم‌انداز» با حضور پروفسور پی‌یر بریان، استاد کالج دو فرانس و پژوهشگر برجسته مطالعات هخامنشی، ۲۸ آبان به دعوت و میزبانی دبیرخانه همایش‌ها و همکاری‌های علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران با همکاری مؤسسه فرهنگی نگارستان اندیشه و انجمن ایران‌شناسی فرانسه برگزار شد.
در ابتدای نشست، علی شهیدی مسئول دبیرخانه همایش‌ها و همکاری‌های علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، در توضیح کوتاهی به آغاز فعالیت‌های این دبیرخانه اشاره کرد و نشست مذکور را نخستین فعالیت دبیرخانه در حوزه بین‌الملل عنوان کرد.
غلامحسین کریمی‌دوستان، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نیز گزارش کوتاهی از فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشکده برای گسترش ارتباطات علمی در حوزه بین‌الملل ارائه کرد.
وی عنوان داشت که حضور رشته‌های متعدد در دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ظرفیت خوبی برای فعالیت‌های حوزه ایران‌شناسی ایجاد کرده به نحوی که می‌توان نام این دانشکده را «ایران‌شناسی» گذاشت.
دنی هرمان، رئیس انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران نیز در سخنانی ابرازامیدواری کرد که سابقه دیرپای همکاری‌های فرهنگی بین ایران و فرانسه در چارچوب تفاهم‌نامه‌های دوطرفه تداوم یابد.
پی‌یر بریان گفت: ما پس از مطالعات تاریخی مختلف، شخصیت داریوش را به شیوه‌های مختلفی بررسی کرده‌ایم. همه منابع یونانی و رومی، تصویر یکسانی از داریوش ارائه داده‌اند که گویای این است که او زیاد جاه‌طلب نبود و در میدان جنگ، تا جایی که امکان داشت از خون‌ریزی پرهیز می‌کرد. معمولاً شخصیت او را در مقابل اسکندر قرار می‌دهند که بسیار خون‌ریز بود.

** نشست آمریکا، تحریم‌های اقتصادی و جنگ روانی
دانشکده مطالعات جهان با همکاری مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا، و انجمن ایرانی مطالعات جهان نشست «ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های اقتصادی و جنگ روانی: دولت ترامپ و تحول در ماهیت نظم جهانی» را با چهار سخنرانی روز دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ در تالار حنانه این دانشکده برگزار کرد.
موضوعات این نشست عبارت بود از تحریم اقتصادی: ابزار جنگ در سیاست خارجی؛ و جنگ روانی و رسانه‌ای: راهبردها و کاربردها. چهار سخنران این نشست عبارت بودند از ساسان شاه‌ویسی، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی، ابراهیم محسنی، استادیار گروه مطالعات ایران دانشکده مطالعات جهان، حامد وفایی، استادیار گروه چین دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، و احسان رسولی‌نژاد، استادیار گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان.

**نشست معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سطح یک کشور
مجید سرسنگی در این نشست بر ضرورت تبیین وظایف و ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته در بخش‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تاکید کرد و این امر را موجب دست‌یابی به استانداردهای مشخص در عرصه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها دانست..
سرسنگی، توسعه عرصه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها را یکی از وظایف مهم و از استراتژی‌های جدید در حوزه توسعه آموزش عالی توصیف کرد و گفت: «چه کسی باید برای مدیران آموزش عالی تبیین کند که دانشگاه‌ها به چه سمتی بروند؟ متأسفانه ما در حال حاضر راهکار درستی از این وضعیت در دانشگاه‌ها نداریم و مشخص نیست در هزاره دوم یا دهه چهارم انقلاب قرار است دانشگاه‌ها به چه سمتی حرکت کنند؟ باید این امر مهم در دستور کار قرار بگیرد و مسئولان آموزش عالی بپذیرند که وظیفه معاونان فرهنگی این است که استراتژی‌های این عرصه را تعیین کنند».
وی در ادامه با تأکید بر اینکه اهمیت فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها مورد توجه مسئولان قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: «پیشنهاد من این است که بحث تعیین استراتژی‌های جدید آموزش عالی، از سوی مسئولان بخش‌های فرهنگی در دستور کار قرار بگیرد و به دانشگاه‌ها ابلاغ شود».
معاون فرهنگی دانشگاه تهران همچنین حمایت‌های مالی، قانونی و مقرراتی از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را نیز از دیگر خواسته‌های مسئولان این امر عنوان کرد.
به گفته سرسنگی در عرصه حمایت‌های قانونی از جایگاه فعالیت‌های فرهنگی نیازمند نگاه ویژه‌ای است و می‌بایست جایگاه مسئولان فرهنگی در دانشگاه مشخص شود.
وی گفت: «در حال حاضر معاونان فرهنگی در هیچ مؤلفه مهم دانشگاه عضویت ندارند. حتی در کمیسیون موارد خاص معاونت دانشجویی و هیأت ممیزه ورود پیدا نمی‌کنند. بنابراین تأکید ما این است که برای عرصه فرهنگ اهمیت بیشتری قائل شوند».
**۹۴۹۱** ۱۲۰۰

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


دانشگاه تهران


نشست خبری


جنگ روانی

نظرات بسته شده است.