از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 72793

114 بازدید

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای تشکیل ارتش اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با ایرناپلاس اظهار کرد: قبلاً بین ترامپ و رئیس‌جمهور فرانسه درباره تشکیل ارتش، کشمکشی رخ داده است. برای فرانسه اینکه بخواهد زیر بار شعارها و رفتارهای خودخواهانه ترامپ قرار بگیرد، در مقایسه با سایر کشورها خیلی دشوارتر […]

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای تشکیل ارتش اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با ایرناپلاس اظهار کرد: قبلاً بین ترامپ و رئیس‌جمهور فرانسه درباره تشکیل ارتش، کشمکشی رخ داده است. برای فرانسه اینکه بخواهد زیر بار شعارها و رفتارهای خودخواهانه ترامپ قرار بگیرد، در مقایسه با سایر کشورها خیلی دشوارتر است.

مجلسی تأکید کرد: تشکیل این ارتش به‌زودی عملی و اجرایی نخواهد بود، بلکه بیشتر تهدید برای وارد کردن فشار و شاید تخریب بیشتر چهره ترامپ است.

وی گفت: تشکیل ارتش اروپا با جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا یک ایده خام است و این ایده در همین حد که توانست ترامپ را عصبانی کند، موفق بوده است و حربه ماهرانه‌ تبلیغاتی و تنبیهی برای ترامپ بود که فرانسوی‌ها توانستند از آن به‌خوبی استفاده کنند تا نشان دهند ترامپ نمی‌تواند هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد.

مجلسی ادامه داد: به نظر من تشکیل ارتش جدی است، ولی نه به‌عنوان امر فوری! به‌خصوص که مکرون در مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول اعلام کرده که فرانسه باید ارتشی در مقابل رقبای احتمالی آینده خود همچون روسیه، چین و آمریکا داشته باشد. ذکر نام آمریکا از سوی مکرون اشاره به رقیب بالقوه اروپا است. طرح این مسئله با حمایت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تأکیدی است برای مقابله با تهدید ترامپ که خیال نکند ارباب دنیا و اروپا است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی افزود: باید به این نکته توجه کرد که ارتش امری نیست که به‌زودی تشکیل شود، اما در صورت تشکیل، منجر به گسسته شدن ناتو می‌شود. همین امر باعث می‌شد آمریکا از جبهه تاریخی و فرهنگی خودش جدا شود. چون نیازی به ناتو نخواهد بود مگر اینکه ارتش کل اروپا به‌عنوان واحد بخواهد عضو ناتو شود که آن یک تغییر فرم نسبت به وضع کنونی است.

وی در این باره ادامه داد: اگر اروپا بخواهد دارای ارتش مستقل باشد، مستلزم این است که ارتباطات درون اتحادیه اروپا جدی‌تراز الان باشد. در حالی که ما می‌بینیم در اتحادیه اروپا در خود فرانسه، ایتالیا و برخی از کشورهای دیگر، ضمن اینکه وفاداری نسبت به اروپا وجود دارد جریان‌هایی، مخالف باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند. با تشکیل ارتش اروپا، ممکن است این جریان‌ها به‌شدت مقاومت کنند و نخواهند کشورشان تحت سلطه نظامی و سیاسی ارتشی قرار بگیرد که طبیعتاً قدرت اصلی‌اش با فرانسه و آلمان خواهد بود.

گفت‌وگو از فریبا بامداد

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

انتهای پیام /*


سیاسی


ایرناپلاس


ارتش اروپا


تهدید ترامپ

نظرات بسته شده است.