از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 56454

136 بازدید

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر مسایل منطقه در این مطلب نوشت که حمله روز گذشته (چهارشنبه) نیروهای انصارالله یمن به یک نفتکش عربستانی در دریای سرخ که طبق اعلام سعودی ها این نفکتش به شکل جزئی آسیب دیده بعید نیست که به تهدیدهای ایران برای بستن تنگه هرمز که روزانه ۱۸ میلیون […]

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم و تحلیلگر مسایل منطقه در این مطلب نوشت که حمله روز گذشته (چهارشنبه) نیروهای انصارالله یمن به یک نفتکش عربستانی در دریای سرخ که طبق اعلام سعودی ها این نفکتش به شکل جزئی آسیب دیده بعید نیست که به تهدیدهای ایران برای بستن تنگه هرمز که روزانه ۱۸ میلیون بشکه نفت از آن صادر می شود در واکنش به اعمال شدن تحریم های آمریکا و ممانعت از صادرات نفت ایران، مرتبط باشد.
وی افزود: در این میان پیش بینی هایی نیز وجود دارد که امارات قصد دارد نیروهای خود را از خاک یمن خارج کند. پس از گذشت چهار سال از جنگ عربستانی -اماراتی علیه یمن اکنون روشن شده که راه حل نظامی هرگز به نتیجه ای نخواهد رسید برغم اینکه سعودی ها ۶۴ میلیارد دلار برای خرید سلاح تنها در سال گذشته هزینه کردند و از روسیه نیز در اختصاص بودجه به مسایل نظامی پیشی گرفتند و ابوظبی نیز در رده دهم در سطح جهان در زمینه هزینه خرید تسلیحات نظامی قرار دارد.
عطوان به نقل از منابع رسمی نقل می کند که طبق اخباری که از امارات درز کرده این کشور قصد دارد نیروهای خود را از خاک یمن خارج کند. امارات برعکس عربستان نیروهای زمینی به خاک یمن فرستاده اما سعودی ها تنها به حملات هوایی بسنده کرده اند.
یک مسئول اماراتی بلند پایه پیش از این در واشنگتن گفته بود که یکی از چالش های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان وجود نداشتن ارتش قوی در این کشور برای ورود به نبردها است برغم اینکه ریاض میلیارد ها دلار در زمینه نظامی هزینه می کند و همین موضوع باعث اختلاف دو شریک در ائتلاف عربی یعنی عربستان و امارات شده و جبهه آنها را در منطقه راهبردی الحدیده ضعیف کرده و باعث اختلاف ها میان آنها شده است.
این تحلیلگر همچنین افزود که ناظران سخنان اخیر «یوسف العتیبه» سفیر امارات در آمریکا را نیز که در آن صریحا به تصمیم کشورش برای خروج از یمن و گفت و گو با «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در این زمینه، پرداخته بود را بسیار معنادار دانستند.
همچنین «عبدالخالق عبدالله» یکی از مشاوران «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در توییتر خود نوشت که پس از چهار سال جنگ مشخص شد که با حملات نظامی نمی توان به نتیجه رسید و جنگ تا چهار سال بعد نیز با هزینه های سنگین جانی و مالی آن ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر بازگشت به میز مذاکرات امکان پذیر باشد پس باید از راه حل دیپلماتیک استقبال کرد.
عطوان نوشت که با بالا گرفتن تنش ها در منطقه و تهدیدهای ایران به شعله ور شدن آتش مادر جنگ ها و بستن تنگه هرمز و بروز اختلاف ها در ائتلاف عربی ضد یمن و خطرناک بودن عواقب جنگ یمن، ماموریت گریفیتس تنها پایان دادن به جنگ در حدیده نیست بلکه مقدمه چنینی برای خارج کردن نیروهای اماراتی و متحدان آن در اسرع وقت از یمن و پایان دادن به حملات ائتلاف عربی است.
این تحلیلگر نوشت که امارات نیروهای خود را از خاک یمن خارج می کند تا شهرهای این کشور همانند دوبی و ابوظبی هدف حملات موشکی نیروهای انصارالله یمن قرار نگیرند همانطور که در نتیجه حملات آنها به یمن انصارالله تاکنون ۱۲۰ موشک به ریاض، جیزان، نجران و خمیس مشیط در خاک عربستان پرتاب کرده است.
خاورم**۹۳۶۶**۱۶۶۳**

انتهای پیام /*


سیاسی


جنگ یمن


امارات یمن


امارات و عربستان

نظرات بسته شده است.