از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 47460

128 بازدید

‘خوالی مینگ’ سفیر سابق چین در ایران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: ایران در این سازمان اگرچه به عنوان ناظر شرکت دارد اما همواره فعال بوده و نقش مهمی را در تقویت این نشست ها بازی کرده است.او در پاسخ به این سئوال که سازمان شانگهای به چه شکل می […]

‘خوالی مینگ’ سفیر سابق چین در ایران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: ایران در این سازمان اگرچه به عنوان ناظر شرکت دارد اما همواره فعال بوده و نقش مهمی را در تقویت این نشست ها بازی کرده است.
او در پاسخ به این سئوال که سازمان شانگهای به چه شکل می تواند از قرارداد هسته ای ایران حمایت کند، گفت: قرارداد هسته ای ایران که در ۲۰۱۵ توسط ۵+۱ امضا و در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسیده اعتبار جهانی دارد و طبیعتا مورد حمایت اعضا سازمان همکاری شانگهای قرار خواهد گرفت.
دیپلمات چینی افزود: سفر رییس جمهوری ایران به چین نهایت اهمیت چین برای ایران را نشان می دهد و بیانگر این است که چین دوست قابل اعتماد ایران بوده و همواره حافظ برجام خواهد ماند.
سفیر سابق چین در ایران هدف اولیه ایجاد سازمان همکاری شانگهای را همکاری کشورهای آسیای مرکزی علیه تروریسم منطقه عنوان کرد و افزود: به مرور زمان نقش این سازمان توسعه یافته و زمینه های سیاسی، اقتصادی، بانکی و فرهنگی را هم در بر گرفته است.
به گفته وی سازمان همکاری شانگهای در تثبیت صلح، امنیت و توسعه اقتصادی منطقه سهم مهمی داشته است.
در نشست سازمان همکاری شانگهای که روزهای شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ خرداد برگزار می شود رهبران و سران ۸ کشور عضو و ۴ کشور ناظر و مسئولان سازمان‌های بین المللی حضور دارند.
‘حسن روحانی’ رییس جمهوری ایران نیز به دعوت ‘شی جین پینگ’ رییس جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور دارد علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز به طور رسمی در این نشست شرکت خواهند کرد.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.
در نشست این سازمان در سال ۲۰۱۶ میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.
اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.
این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به ۳۵ میلیون و ۹۷۲ هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل شده است که منافع دو جانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
در اجلاس هفدهم، ریاست سازمان همکاری شانگهای از قزاقستان به چین واگذار و نشست هجدهم این سازمان روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد امسال در شهر ‘چینگ دائو’ واقع در استان ‘شاندونگ’ در شرق چین برگزار می شود.
آساق**۲۳۱**۱۹۰۴**

انتهای پیام /*


سیاسی


اجلاس شانگهای


حسن روحانی


شانگهای ایران

نظرات بسته شده است.