از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 37920

97 بازدید

به گزارش خبرنگار خطرنگار، واسیلی نبنزیا شامگاه سه شنبه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه، افزود: سازمان دهندگان تجاوز علیه سوریه، ابتکارات عجیب و غریب را آغاز کرده اند. ایجاد واحدی برای بررسی حملات شیمیایی در سوریه دیگر مفهوم نیست چرا که واشنگتن و متحدانش تصمیم گرفته اند چه کسی مقصر […]

به گزارش خبرنگار خطرنگار، واسیلی نبنزیا شامگاه سه شنبه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه، افزود: سازمان دهندگان تجاوز علیه سوریه، ابتکارات عجیب و غریب را آغاز کرده اند. ایجاد واحدی برای بررسی حملات شیمیایی در سوریه دیگر مفهوم نیست چرا که واشنگتن و متحدانش تصمیم گرفته اند چه کسی مقصر است.
پس از آنکه رسانه های غربی روز شنبه هفته گذشته در اقدامی هماهنگ مدعی شدند در دومای سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است، نماینده آمریکا خواستار تشکیل فوری نشست شورای امنیت شد.
این نشست در روز دوشنبه هفته گذشته برگزار شد و اعضای شورا درباره این موضوع تبادل نظر کردند و صرف نظر از اختلافاتی که بین آمریکا، انگلیس و فرانسه با چین و روسیه به عنوان اعضای دائم این شورا درباره اصل حادثه و عوامل آن داشتند، همگی بر لزوم انجام تحقیق درباره این حادثه ادعایی متفق بودند.
پس از این نشست، آمریکا قطعنامه ای را پیشنهاد داد و خواستار تشکیل نشست دیگر در روز سه شنبه شد. این نشست برگزار شد در حالی که روسیه هم دو پیش نویس قطعنامه ارائه کرد.
هیچ یک از این سه قطعنامه به دلیل مخالفت حداقل یک عضو دائم شورای امنیت به تصویب نرسید.
روز چهارشنبه تنش کلامی برای تهدید نظامی علیه سوریه در نوشته های توئیتری رئیس جمهوری آمریکا افزایش یافت و این کشور کوشید تا با فرانسه و انگلیس برای هماهنگی در حمله نظامی به سوریه به اتفاق نظر برسند.
بولیوی این رفتار را تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی دانست و تقاضا کرد نشست فوق العاده اما غیرعلنی در این باره تشکیل شود که این درخواست برای روز پنج شنبه اجابت شد.
روسیه، چین و بولیوی، نشست را کافی ندانستند و برای روز جمعه هم درخواست کردند تا جلسه اضطراری دیگری تشکیل شود که در آن از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم خواسته شد گزارشی از وضعیت خاورمیانه ارائه دهد و تاثیر افزایش تنش ها بر بحران این منطقه را بازگو کند.
گوترش در این نشست، شرایط جهانی را شبیه دوران جنگ سرد دانست و با تاکید بر این که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، خواستار خویشتنداری طرف های درگیر و کاهش تنش ها شد اما شامگاه این نشست یعنی جمعه شب به وقت محلی، ترامپ پشت تریبون قرار گرفت و دستور حمله به آنچه که او تاسیسات تولید و نگهداری تسلیحات شیمیایی دانست را صادر کرد.
در پی آن، روسیه خواستار تشکیل فوری نشست شورای امنیت در روز شنبه این هفته شد و قطعنامه ای را پیشنهاد داد که بر لزوم تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در دومای سوریه تاکید داشت و حمله یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه را محکوم می کرد.
این پیش نویس هم همچون دیگر قطعنامه های پیشنهادی مورد موافقت شورا قرار نگرفت اما نمایند فرانسه در این نشست تاکید کرد که به زودی قطعنامه ای با همکاری آمریکا و انگلیس ارائه خواهند داد.
در فردای آن روز، پیش نویس این سه کشور منتشر و به ادعای نماینده فرانسه در اختیار ۱۵ عضو شورای امنیت قرار گرفت اما هنوز به دستور کار این شورا نرسیده است.
با اظهارات امروز سفیر روسیه، مشخص است که اگر این پیش نویس به صحن شورای امنیت بیاید، با وتوی روسیه مواجه خواهد شد.
اروپام*۱۴۲۹

انتهای پیام /*


سیاسی


روسیه


سازمان ملل


قطعنامه درباره سوریه

نظرات بسته شده است.