از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 34246

147 بازدید

به گزارش خطرنگار، محسن مهرعلیزاده افرود: تسریع در تکمیل طرح کوهرنگ ۳، کاهش سهمیه آب شرب اصفهان و یزد، کاستن از سهمیه آب صنایع و بکارگیری روشهای نوین در کشاورزی از جمله طرحهای عملیاتی است که به عنوان راهکارهای عبور از تنش آبی در دستور کار مدیریت استان اصفهان قرار دارد.*زاینده رود به عنوان بزرگترین […]

به گزارش خطرنگار، محسن مهرعلیزاده افرود: تسریع در تکمیل طرح کوهرنگ ۳، کاهش سهمیه آب شرب اصفهان و یزد، کاستن از سهمیه آب صنایع و بکارگیری روشهای نوین در کشاورزی از جمله طرحهای عملیاتی است که به عنوان راهکارهای عبور از تنش آبی در دستور کار مدیریت استان اصفهان قرار دارد.
*زاینده رود به عنوان بزرگترین رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران به دلیل کاهش نزولات جوی و برداشت های بی رویه طی سال های اخیر با کم آبی روبه رو بود و هم اکنون در مسیر عبور از شهر اصفهان کلاملا خشک شده است.
خشکی زاینده رود در سال های اخیر سبب شده تا کشاورزان منطقه شرق اصفهان که متکی به منابع آبی این رودخانه هستند با مشکلات معیشتی و اقتصادی روبرو شوند.
کشاورزان شرق اصفهان در روزهای پایانی سال گذشته با حضور و اجتماع در نقاط مختلف اصفهان خواهان بازگرداندن حقابه خود از زاینده رود و حل مشکلات خود شدند.
در همین ارتباط محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان روز پنجشنبه به منظور بررسی خسارت های ناشی از خشکسالی و مشکلات کشاورزان به بخش ها و شهرهای منطقه شرق اصفهان از جمله بن رود، جلگه، ورزنه، هرند، اژیه و زیار سفر کرد.
وی در جریان این سفر با مردم این خطه گفتگو و مهمترین رویکرد ها ی برای عبور از تنش های آبی در استان بویژه شرق اصفهان را در سرفصل های ذیل تشریح کرد.

*** تصمیم جدی برای تکمیل پروژه کوهرنگ ۳
عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۷ و با هدف تامین آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب در سال برای تامین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.
برای این طرح، همچنین سد کوهرنگ با ۱۳۰ متر ارتفاع از کف و طول تاج ۲۵۰ متر از نوع سدهای بتنی دو قوسی با حدود ۳۸۵ میلیون مترمکعب گنجایش طراحی شده که قادر است حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند.
استاندار اصفهان پنجشنبه در جمع مردم اژیه درباره این طرح گفت: این پروژه نیمه تمام مانده و از ۱۰ ماه گذشته هیچ اقدامی برای از سرگیری اجرای عملیات تکمیلی آن انجام نشده است اما مدیریت جدید استان بطور جدی پیگیر از سرگیری اجرای این پروژه و تکمیل آن است.
به گفته او منابع مالی این طرح تامین شده و در روزهای پیش رو عملیات تکمیل آن از سر گرفته می شود.

*** کاهش سهمیه آب شرب استان های اصفهان و یزد و صنایع
به گفته استاندار اصفهان که امروز پنجشنبه در جمع مردم شهر زیار سخت می گفت، مسئله خشکسالی موضوعی فراگیر است و همه بخشها از جمله آب مصرفی مردم را شامل می شود، بنابراین باتوجه به کاهش شدید بارش ها در سال ۹۶ سهم آب شُرب استان های اصفهان و یزد از حوضه آبریز زاینده رود حداقل ۱۰ درصد کاهش می یابد.
همچنین سهمیه آب فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به عنوان قطبهای اصلی تولید فولاد کشور که از منابع آبی نیز استفاده می کنند، برای امسال به میزان ۲۵ درصد کاهش می یابد .

*** مکلف شدن صنایع فولاد در اصفهان به استفاده از پساب
به گفته استاندار اصفهان ، فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به دلیل استفاده از منابع آبی مکلف شده اند که شبکه فاضلاب شهرهای اطراف این صنایع را با هزینه خود احداث کنند تا آب مورد نیاز این صنایع از طریق پساب فاضلاب این شهرها تامین شود.

*** بکارگیری روشهای نوین در کشاورزی
مهرعلیزاده در جمع مردم شهر اژیه با اشاره به اینکه در استان اصفهان سالانه ۳۰۰ هزار متر مکعب آب بصورت غرقابی صرف تولید گندم می شود، گفت: حتی اگر گندم با بهترین کیفیت تولید شود، نباید در شرایط کم آبی، آن را با شیوه غرقابی تولید کنیم.
وی افزود: این درحالیست که می توانیم از این میزان آب برای تولیدات کشاورزی دیگر که حداقل میزان مصرف آب را دارد مانند تولید گیاهان دارویی و گلخانه ای، استفاده کنیم.
به گفته او ایجاد گلخانه ها، لوله کشی های جدید، ساماندهی مسیر زاینده رود، آبیاری با روش های نوین و غیره از جمله اقدام هایی است که باید انجام شود.
استاندار اصفهان همچنین اعلام کرد که طرح ها و راه کارهای مذکور با زمانبندی مشخص درمرحله اجرا قرار دارد .
گ / ۶۰۲۰ / ۱۳۳۹

انتهای پیام /*


اقتصاد


آب


استانداری اصفهان


شرق اصفهان

نظرات بسته شده است.