از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 23847

109 بازدید

به گزارش خبرنگار سینمایی خطرنگار، مهران احمدی عصر جمعه در نشست خبری فیلم سینمایی «مصادره» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت در پاسخ به خبرنگار خطرنگار، افزود: گروتسک روایت تراژیک از یک جریان است که مخاطب به آن می خندد ولی در پایان ممکن است حتی خود را مورد سوال […]

به گزارش خبرنگار سینمایی خطرنگار، مهران احمدی عصر جمعه در نشست خبری فیلم سینمایی «مصادره» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت در پاسخ به خبرنگار خطرنگار، افزود: گروتسک روایت تراژیک از یک جریان است که مخاطب به آن می خندد ولی در پایان ممکن است حتی خود را مورد سوال قرار دهد که چرا به چنین اتفاق های غمناک می خندیده است. البته ادعایی درباره گروتسک ندارم. چون فیلم هایی بهتری در این ژانر ساخته شده است.
این کارگردان فیلم اولی از فیلم های «اجاره نشین ها» و «مهمان مامان» داریوش مهرجویی به عنوان فیلم هایی یاد کرد که با طعم گروتسک ساخته شده و گفت: احساس کردم که جای اینگونه کمدی در سینمای ما کمرنگ شده و علاقه من به کمدی سیاه تر بیشتر از سایر ژانرهاست و معتقدم هر تراژدی غم انگیزی را می توان در قالب یک کمدی به تصویر کشید و همچنین هر کمدی را می توان در قالب یک کمدی نشان داد.

** مصادره یک فیلم سیاسی نیست
وی درباره صحنه های مربوط به بازجویی در ایران گفت: سعی کردم بی طرف باشم و وقایعی را که دیده یا شنیده و یا خوانده ام درباره تمام گروه ها و اسم و رسم های چند دهه ایران بیاورم و من فقط در این فیلم این گروه ها را رصد کرده ام تا آنچه که به واقعیت نزدیک بوده را به تصویر بکشم ولی باید بگویم این فیلم سیاسی نیست.

** خانم آبیار خیلی طناز است
احمدی در پاسخ به خبرنگاری درباره حضور نرگس آبیار به عنوان مشاور کارگردان در یک طنز تلخ با طرح این سوال که آیا مگر نمی شود یک کارگردانی که درباره شهدا کار می کند طناز نباشد، اظهار داشت: خانم آبیار خیلی طناز است. در این فیلم با یک گروتسک یا طنز تلخ طرف بودیم و همه عوامل مثل یک خانواده بودند.
وی از مشکلات تولید بخشی از فیلم در ارمنستان سخن گفت و افزود: به رغم تمام این مشکلات تا پایان فیلمبرداری خیلی صمیمی و گرم با خانم آبیار کار می کردیم.

** تاکنون کمدینی مثل عطاران ندیدم
احمدی درباره بازی متفاوت رضا عطاران که در این فیلم به عنوان یک ساواکی ساده مجبور به خروج از ایران می شود، گفت: عطاران یکی از کمدین های خوب ایران است و در تمام دنیا رسم است که همه کمدین ها یک نقش ثابتی را بازی می کنند و حتی فیلمنامه هایی را فقط برای آنان می نویسند ولی تاکنون ندیده بودم کمدینی مانند عطاران در سنین بالا به ایفای نقش بپردازد و او یک دوره ۴۰ ساله را در این فیلم بازی کرده است.

** ناصر طهماسب برای من همان هارولد لوید است
کارگردان فیلم «مصادره» درباره نریتیو(بازگو کننده داستان فیلم) با صدای ناصر طهماسب گفت: هر آنچه که از دوران کودکی و نوجوانی ام خاطره انگیز بود در این فیلم آوردم. یعنی از سکانس اول که درباره کاباره بود و ما فقط در فیلم ها دیده بودیم تا صدای طهماسب در فیلم های هارولد لوید و به نظر من هارولد لوید فقط طهماسب است که یک نوستالوژی را برای همه دارد.
وی افزود: نقش طهماسب در این فیلم در واقع ناظر سومی بود که بر همه داستان احاطه دارد.

** شخصیت هایی که رنگ عوض می کنند
احمدی با بیان اینکه در بیان وقایع به عنوان یک فرد بی طرف است، گفت: شخصیت خاوندی (بابک حمیدیان) در این فیلم شخصیتی است که هر روز رنگ عوض می کند. یعنی زمانی یک روشنفکر است، زمانی یک فرد انقلابی، در دوره ای نیروی به ظاهر دولتی و در مرحله پنجم انسانی است که اختلال شخصیت دارد.
وی افزود: موضوع من در این فیلم بیشتر درباره موقعیتی است که اتفاق می افتد و آن مربوط به فردی است که مجبور به ترک وطن و دچار بحران می شود و این شخصیت که دچار بحران هویت است حتی مدارک شناسایی خود را نابود می کند.
این کارگردان فیلم اولی اضافه کرد: وجود همه ما در این خاک ریشه دارد و جمله اصلی فیلم نیز این است که «ایران خیلی بزرگ است ولی ما خیلی بدشانسیم» و به نظر من شانس برای ما فقط در ایران رقم می خورد.

** عطاران: موضوع قصه «مصادره» برایم اهمیت داشت
رضا عطاران درباره نقش خود در فیلم «مصادره» گفت: موضوع اصلی قصه و نقشی را که برایم درنظر گرفته بودند مهمترین علت پذیرفتن این نقش بود و ساختن فیلم در این زمینه برای من اهمیت داشت.
وی افزود: در این فیلم ما به یک ساواکی ساده پرداختیم و اتفاقاتی که در این فیلم افتاد برای همه اعضای این خانواده ها افتاده است و به همین دلیل ساختن چنین فیلمی را مهم می دانم.

** مهمترین مساله برای بازیگر کدام است؟
عطاران گفت: همیشه زمان کار خودم را در اختیار کار قرار می دهم و مهمترین مساله ای را که رعایت می کنم، اندازه در آن فیلم است. یعنی نزدیک شدن به موقعیت ها مهمترین چیزی است که برای بازیگر وجود دارد.
وی با بیان اینکه از ارجاع دادن نیز برای بازی استفاده می کند، اظهار داشت: ارجاع دادن مهم است و من با مطالعه رفتار و اظهارات بسیاری از اطرافیانم به ویژه پدرم سعی می کنم در بازی هایم استفاده کنم و در این فیلم نیز بسیاری از کارها به عهده شخصیت پدر و پسر (رضا عطاران و هومن سیدی) بود.

** عذرخواهی دوباره هومن سیدی
هومن سیدی بازیگر نقش «زکریا» در فیلم «مصادره» قبل از پاسخ دادن به سوال یکی از خبرنگاران بابت کدورت چند روز پیش در نشست خبری فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» عذرخواهی کرد و گفت: نمی دانم چرا این روزها اینقدر از بدخلقی ناراحتم؟ شاید توقع من این باشد که بیش از آن چیزی که به عنوان عشقی که به هم داریم در درجه دوم و بعد از سینما قرار دارد.

** سیدی: به فیلم های طنز علاقه دارم
سیدی درباره نقش های متفاوتش به عنوان بازیگر و کارگردان در فیلم های مختلف گفت: زمانی که فیلم «۱۳» یا «اعترافات…) را ساختم برخی گفتند دیوانه شده ام ولی به اعتقاد من هر کسی زندگی شخصی خود را دارد و واقعیت شخصیت من این است که به این فیلم ها نزدیک هستم ولی تلاش می کنم راجع به ژانری که علاقه دارم فیلم بسازم.
وی افزود: البته در زندگی شخصی خود علاقه به فیلم های طنز دارم و زمانی که با عطاران به عنوان پدیده دهه گذشته طنز کار می کنی باید طناز باشی و من وقتی با او کار می کنم در واقع درس می گیرم و بازی با او را فوق العاده می دانم.

** بازیگران به نقش های متفاوت علاقه دارند
هادی کاظمی بازیگر نقش بازجو در فیلم «مصادره» درباره نقش متفاوتش گفت: به عنوان بازیگر دوست داریم نقش های متفاوت بازی کنیم و حالا که نقشم اینقدر جدی شده، این نقش متفاوت را دوست دارم.

** هیچ سکانسی از فیلم «مصادره» حذف نشده است
سجاد پهلوان زاده جانشین تهیه کننده گفت: گناه مهران احمدی این است که فیلم کمدی ساخته و گرنه هیچ چیزی از فیلم های اول سایر کارگردانان کم ندارد ولی چالش تدوین فیلم این بود که لحظات درخشان بازیگران را درآوریم.
وی افزود: به آرزوی خودم در این فیلم رسیدم و آن آرزو این بود که هیچ سکانسی از آن حذف نشده است.

** خاطره خوبی از رسانه ها دارم
محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم «مصادره» گفت: فیلمی کار می کنیم که دغدغه ما باشد و «مصادره» با این ویژگی ساخته شد اما این که آن را مصادره انقلاب قلمداد کنند، حرفی دیگر است.
وی با بیان اینکه از اهالی رسانه خاطره های خوبی دارم، افزود: فیلم «شیار ۱۴۳» را مدیون شما خبرنگاران هستم.
علی فوقانی نویسنده فیلم «مصادره» نیز گفت: به دنبال آن نبودیم که فیلم را با مفهوم خاصی بسازیم و این فیلم در واقع طنزی است از خنده و گریه و هر کسی می تواند تعبیر خود را داشته باشد ولی ما سعی کردیم این داستان نظم و انضباطی داشته باشد.
مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری «مصادره» از سختی های فیلمبرداری سخن گفت و اظهار داشت: باید فضای سال های ۱۳۵۵ تا ۹۵ را نشان می دادیم و سعی کردم ایران قدیم و جدید و همچنین آمریکا را که تا حالا ندیده ام بسازم.
در این نشست خبری که کارهای طنز رضا عطاران باعث خنده و گاهی تشویق خبرنگاران و عکاسان می شد، مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری، علی فوقانی فیلمنامه نویس، مسعود سخاوت دوست آهنگساز، نوید فرح مرزی چهره پرداز، فرید ناظر فصیحی خالق جلوه های ویژه بصری بازیگرانی همچون هومن سیدی، هادی کاظمی و مزدک میرعابدینی حضور داشتند.
فیلم سینمایی «مصادره» و از جمله آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر امروز(جمعه) ساعت ۱۴ در پردیس سینمایی ملت به نمایش در آمد.
«مصادره» فیلمی کمدی به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی است که در آن بازیگرانی چون رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری و مهران احمدی بازی کرده‌اند.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: «ایران خیلی بزرگه ولی ما هم خیلی بدشانسیم…».
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار می شود.
فراهنگ ** ۱۰۰۳ ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


فیلم فجر ۹۶


مصادره

نظرات بسته شده است.