از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 21668

172 بازدید

حمید ظهرابی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از تالاب هور العظیم در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت این عرصه طبیعی به عنوان یکی از تالاب های مرزی وبزرگ کشور اظهار کرد: اکنون پرندگان مهاجر همچنان از هورالعظیم به عنوان زیستگاه استفاده می‌کنند، صیادان ماهی گیری می‌کنند، نیزار در آن شکل گرفته و اکوسیستم در […]

حمید ظهرابی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از تالاب هور العظیم در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت این عرصه طبیعی به عنوان یکی از تالاب های مرزی وبزرگ کشور اظهار کرد: اکنون پرندگان مهاجر همچنان از هورالعظیم به عنوان زیستگاه استفاده می‌کنند، صیادان ماهی گیری می‌کنند، نیزار در آن شکل گرفته و اکوسیستم در حال برگشت به چرخه طبیعی خود است.
وی افزود: پشت پرده این موضوع که می‌گویند هورالعظیم خشک شده است مسایلی وجود دارد که قصد ورود به آن را نداریم.
سرپرست معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست بیان کرد: تلاش ما در سازمان محیط زیست این است که مسایل را شفاف نشان دهیم و برای همین آمادگی داریم نتایج کارهایمان را برای ارزیابی ارایه دهیم.
وی افزود: در گذشته تالاب هورالعظیم به خاطر خشک شدن به یکی از کانون های بحرانی فرسایش بادی تبدیل شده بود که با تلاش محیط زیست و همراهی وزارتخانه ها در تعاملی همراه با مبارز جدی، شرایط آن احیا شد به طوری که هم اکنون بیش از ۷۰ درصد سطح تالاب پوشیده از آب است و بخش های زیادی از تالاب با آب کرخه تامین و تغذیه می‌شود.
ظهرابی با بیان این که بخش‌هایی از تالاب از زهاب‌های نیشکر تغذیه می‌شود توضیح داد: حوضچه‌های ۱، ۲و ۳ از کرخه و حوضچه های ۴و ۵ از زهاب های نیشکر و کشاورزی تامین می شود.
وی گفت: در گذشته ۶۰ هزار هکتار از هورالعظیم خشک شده بود اما اکنون سطح عمده آن زیر آب است و تنها یک هزار و ۱۰۰ هکتار آن که جاده ها و تاسیسات هستند خشک می‌باشد.
سرپرست معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با اشاره کنترل و جلوگیری از ورود آلودگی‌های نفتی و غیره به تالاب گفت: واحد HSEشرکت نفت از ورورد آلودگی به تالاب جلوگیری می کند علاوه بر این هسته زیست محیطی از سوی محیط زیست نیز برای پایش وضعیت بر تالاب نظارت دارد .
هورالعظیم، بازمانده تالاب های بین النهرین و یکی از بزرگ ترین تالاب های خوزستان، در جنوب غربی کشور است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق قرار دارد.
مرز این تالاب از چذابه شروع می شود و تا طلائیه ادامه دارد ، جاده های اصلی نظامی که در زمان جنگ تحمیلی و پس از آن ساخته شدند تالاب را به پنج حوضچه تقسیم کرده اند جاده امام رضا(ع)؛ جاده شط علی؛ جاده شهید همت و جاده سیدالشهدا(ع) مرز بین این حوضچه ها هستند.
از سال ۸۷ که شرکت نفت برای اکتشاف وارد هور شد و بیش از هشت هزار هکتار را تصاحب کرد، هم جاده های بزرگ و کوچک زیادی ساخت و هم بیش از نیمی از تالاب را خشک کرد البته در حال حاضر وضع هورالعظیم نسبت به گذشته بهتر شده و بخشی از زمین های خشک آن را آب گرفته است.
۷۱۶۴/۶۰۰۲
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار : کبری آقازری

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


هورالعظیم


تالاب


محیط زیست

نظرات بسته شده است.