از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 12053

86 بازدید

به گزارش خبرنگار خطرنگار، حسین فیروزی شامگاه چهارشنبه در کارگروه توسعه صادرات کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری کردستان برگزار شد افزود: هیچ دستگاهی نباید مقررات اضافی را بر صادرات استان تحمیل کند و در مناطق مرزی هر ایستگاهی که مانع صادرات باشد، باید برداشته شود.وی اضافه کرد: باید از تجار و تشکل های […]

به گزارش خبرنگار خطرنگار، حسین فیروزی شامگاه چهارشنبه در کارگروه توسعه صادرات کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری کردستان برگزار شد افزود: هیچ دستگاهی نباید مقررات اضافی را بر صادرات استان تحمیل کند و در مناطق مرزی هر ایستگاهی که مانع صادرات باشد، باید برداشته شود.
وی اضافه کرد: باید از تجار و تشکل های صادرات استان بیشتر حمایت شود و راه برای صادرات هموار گردد چون استقلال اقتصادی از دریچه صادرات می گذرد.
وی با اشاره به اینکه برخی نظارت های اضافی مانع تسهیل در صادرات می شود اظهار کرد: مسیر صادرات کالا باید به گونه ای هموار شود که کارخانه داران کالاهای تولیدی خود را از انبار خود بارگیری کنند و بدون هیچ مشکلی از طریق پایانه های مرزی به خارج از کشور صادر کنند.
وی اضافه کرد: اگر خریدار خارجی برای کالای تولید شده داخلی پیدا شده باشد هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که ما با مقررات سخت گیرانه داخلی مانع از صادرات آن شویم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: صادرات کالاهای تولید شده می تواند ضمن ارز آوری برای کشور در رونق اقتصادی کشور نیز نقش مهمی داشته باشد.

**مبادلات مرزی کردستان امسال به لحاظ ارزشی ۴۰ درصد افزایش داشته است
مدیرکل صنعت معدن و تجارت کردستان گفت: امسال مبادلات مرزی استان به لحاظ ارزشی ۴۱ درصد و از نظر وزنی ۲۵ درصد افزایش داشته است.
محمد دره وزمی افزود: امسال در مجموع ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار تُن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار در مرزهای استان مبادله شده است.
وی اضافه کرد: امسال ۳۵۱ هزار تُن کالا به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار از استان به خارج از کشور صادر شده است که از نظر ارزش ریالی ۱۰ درصد افزایش و از نظر وزنی ۱۵ درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به واردات کالا نیز گفت: در همین مدت ۴۲ هزار تُن کالا به ارزش ۴۷ میلیون دلار از طریق مرزهای استان وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۴۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۳۹ درصد افزایش داشته است.
در ادامه این نشست راهکارهای اصلی برای برداشتن موانع صادرات استان بررسی شد و دیگر شرکت کنندگان نیز راهکارهای خود را برای افزایش صادرات استان بیان کردند.
صادرات کالا از استان کردستان به صورت عمده از ۲ مرز رسمی باشماق مریوان و مرز سیرانبند بانه صورت می گیرد.
مرز رسمی باشماق در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان در همسایگی اقلیم کردستان عراق است. این منطقه در سال ۸۶ به مرز رسمی و بین المللی تبدیل شد.
نزدیک به پنج هزار تن کالا روزانه به ارزش ۱۲ هزار دلار از مرز باشماق مریوان به سوی کردستان عراق رهگیری می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با اقلیم کردستان عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشاردهنده: امید بهمنی
۳۰۲۰/ ۶۱۰۸

انتهای پیام /*


اقتصاد


گمرک


صادرات


کردستان

نظرات بسته شده است.