از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 94435

77 بازدید

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: قیمت واکسن محل دعوا و نزاع نیست/دوگانه بیخودی بوجود آمده است رییس جمهور گفت: ما هم در حال خرید واکسن و هم در حال تولید آن هستیم. قیمت واکسن خارجی هم مختلف است و کمتر یا بیشتر از ۱۰ دلار است. قیمت واکسن داخلی را هم وزارت […]

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:
قیمت واکسن محل دعوا و نزاع نیست/دوگانه بیخودی بوجود آمده است

رییس جمهور گفت: ما هم در حال خرید واکسن و هم در حال تولید آن هستیم. قیمت واکسن خارجی هم مختلف است و کمتر یا بیشتر از ۱۰ دلار است. قیمت واکسن داخلی را هم وزارت بهداشت بر اساس هزینه ها و سود آن محاسبه می کند. جای خیلی دعوا و نزاع هم نیست که قیمت واکسن چقدر باشد. هنوز قیمت دقیقی مشخص نشده است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر اظهار کرد: شهید بهشتی یکی از مظلوم ترین چهره های تاریخ انقلاب است.

روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش، خاطرنشان کرد: سال ۹۹ حرف های بدون محاسبه برای تعطیلی مشاغل می زدند. آموزش را به فضای مجازی بردیم اما کنکور را برگزار کردیم و گفتیم نمی شود برنامه میلیون ها جوان را برای یکی دو سال بهم بزنیم و می شود هم پروتکل ها را رعایت کرد و کنکور و امتحان سراسری برگزار کرد که وزارت بهداشت هم راضی بود.

وی در ادامه با بیان اینکه ما از فضای مجازی هم بعدها می توانیم استفاده کنیم، افزود: بسته جامع معیشتی در حد توان کشور پراخت کردیم. در مالیات امهال دادیم، وام دادیم، در پرداخت هزینه آب و برق فرصت دادیم. کمکی برای مسکن به مستاجران پرداخت کردیم.

رییس جمهور در خصوص ساخت واکسن اظهار کرد: ساخت واکسن ساده نیست، اما ما از روز اول برای ساخت واکسن وارد عمل شدیم. در ماه های اول شیوع کرونا تصمیم ما این بود که از شرکت ها و نهادهایی که قصد ساخت واکسن دارند، حمایت کنیم و وزارت بهداشت هم نظارت داشته باشد و هر وقت این شرکت ها به نتیجه رسیدند، مجوز تولید داده شود. این تصمیم درستی بود که ما گرفتیم.

وی گفت: خیلی ها به من نامه نوشتند که وقت تلف می کنید و واکسن به این زودی ها تولید نمی شود. در مقابل برخی می گفتند که باید شرکت های داخلی را تشویق کنیم که ما راه دوم را انتخاب کردیم؛ البته به محض اینکه شرکت های دانش بنیان تحقیقات خود را شروع کردند، عده ای گفتند نباید واکسن خارجی بخریم که ما گفتیم این حرف اشتباه است.

روحانی تصریح کرد: ما گفتیم هر واکسنی که وزارت بهداشت و سازمان های جهانی آن را تأیید کردند، در حد توان می خریم که این تصمیم درست و استراتژیک بود. سازمان بهداشت جهانی بنا شد مسئولیت کواکس را بر عهده بگیرد. ما هم ثبت نام کردیم و هزینه خرید واکسن را هم پرداخت کردیم. ما هم دیدیم واکسن خارجی زودتر به دست ما می رسد. ۲۱ بهمن ۹۹ اولین واکسن خارجی را تزریق کردیم؛ یعنی شش ماه پیش و الان به واکسن داخلی رسیدیم. آیا می توانستیم شش ماه واکسن تزریق نکنیم؟ امروز هم واکسن ایرانی به اندازه کافی نیست و لازم است همچنان واکسن خارجی را بخریم؛ البته ممکن است دو ماه دیگر واکسن داخلی به اندازه کافی در دسترس باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه پلتفرم واکسن های داخلی مثل برکت با پاستور متفاوت است، اما هر دو واکسن مجوز دریافت کرده اند، بیان کرد: ممکن است هفته های آینده واکسن هایی مثل اسپوتنیک داخلی به بازار بیاید یا واکسن رازی و فخرا ممکن است هفته ها یا ماه های آینده به تدریج به بازار بیاید.

روحانی افزود: ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن از کواکس خریدیم، از چین ۱۰ میلیون دوز و از روسیه هم خرید کردیم، اما کشور به ده ها میلیون دوز واکسن نیاز دارد. اگر ۶۰ میلیون دوز از جمعیت کشور به واکسن نیاز داشته باشند، ۱۲۰ میلیون دوز نیاز داریم و اگر دوز سوم هم نیاز باشد، به ۱۸۰ میلیون دوز نیاز خواهیم داشت؛ بنابراین ما هم در حال خرید واکسن و هم در حال تولید آن هستیم. قیمت واکسن خارجی هم مختلف است و کمتر یا بیشتر از ۱۰ دلار است. قیمت واکسن داخلی را هم وزارت بهداشت بر اساس هزینه ها و سود آن محاسبه می کند. جای خیلی دعوا و نزاع هم نیست که قیمت واکسن چقدر باشد. هنوز قیمت دقیقی مشخص نشده است، اما بنای ما برای تعیین قیمت ریال است نه ارز. دوگانه بیخودی در این زمینه بوجود آمده که برخی به آن دامن می زنند.

روحانی تأکید کرد: ما باید به واکسن داخلی افتخار کنیم. دانشمندان و شرکت های دانش بنیان ما به میدان آمدند و در مدت کوتاهی راه طولانی طی کرده و واکسنی تولید کردند که قابل قبول است.

وی با اشاره به تزریق واکسن داخلی به رهبر انقلاب گفت: ماه ها پیش با ایشان در این زمینه بحث داشتیم و ایشان در حالی که می توانستند واکسن خارجی تزریق کنند، بیان کردند که واکسن داخلی را ترجیح می دهند و صبر هم کردند تا زمانی که واکسن در اختیار تمام افراد سن خاص یعنی ۷۵ سال به بالا وجود داشته باشد و سپس واکسن داخلی را تزریق کردند که این اقدام ایشان تشویق فوق العاده ای برای دانشمندان ما بود.

روحانی افزود: در زمان جنگ دانشمندی سه ماه در یک سوله ماند و وظیفه ای که به عهده او گذاشته بودیم را انجام داد. وزیر دفاع وقت هم آن فرد را نزد امام برد و امام هم پیشانی او را بوسید و او دیگر هیچ تشویقی از ما را قبول نکرد و گفت بوسه امام بالاترین تشویق برای اوست و دیگر هیچ چیزی نمی خواهد. گاهی تشویق معنوی با مسائل مادی قابل مقایسه نیست. اقدام رهبری هم تشویق بزرگی برای دانشمندان و شرکت های دانش بنیان ما بود. از ایشان سپاسگزاری می کنم که همیشه مشوقی برای علم، دانش، تحقیقات و فناوری هستند.

رئیس جمهور در پایان گفت: خیلی امیدواریم که تا پایان این دولت بتوانیم واکسیناسیون افراد سن بالا را انجام دهیم و در زمان تحویل این دولت، چهار، پنج واکسن داخلی در بازار باشد تا با واکسیناسیون مردم، آن ها آرامش پیدا کنند.

نظرات بسته شده است.