از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 94383

46 بازدید

طبق نسخه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان مجری این دوره از رقابت‌های انتخابی که پیش از آن فیفا عهده دارش بود پیچیده است ۴۰ کشور آسیایی در هشت گروه پنج تیمی مرحله نخست مقدماتی جام جهانی قطر قرار گرفته‌اند که از بین آن‌ها، ۱۲ تیم جواز حضور در دور بعدی انتخابی را به دست […]

طبق نسخه‌ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان مجری این دوره از رقابت‌های انتخابی که پیش از آن فیفا عهده دارش بود پیچیده است ۴۰ کشور آسیایی در هشت گروه پنج تیمی مرحله نخست مقدماتی جام جهانی قطر قرار گرفته‌اند که از بین آن‌ها، ۱۲ تیم جواز حضور در دور بعدی انتخابی را به دست می‌آورند. به این ترتیب هشت سرگروه این مرحله به همراه چهار تیم برتر دوم گروه‌ها، در مرحله بعدی انتخابی جام جهانی به دو گروه شش تیمی تقسیم خواهند شد تا بالاخره تکلیف چهار سهمیه باقی‌مانده آسیا (بدون احتساب قطر میزبان) را مشخص کنند.
انصراف کره‌شمالی و ضرر بزرگ ایران

در چنین شرایطی، تیم ملی در صورت دومی در گروه خود نیز تضمینی برای راهیابی به دور بعد نخواهد داشت چرا که باید حتماً در میان یکی از چهار تیم دوم برتر گروه‌های هشت‌گانه بایستد اتفاقی که با توجه به دشواری گروه ایران همچنین نتایج فعلی شانس‌های رده دومی در سایر گروه‌ها، چندان احتمال بالایی ندارد. به خصوص که چندی قبل کره‌شمالی رسماً از مرحله مقدماتی به دلیل شیوع کرونا کنار کشید و برنامه‌ریزی و وضعیت جدول صعودکنندگان را بهم ریخت.

طبق دستورالعمل ابلاغی جدید فیفا به AFC، با توجه به این که گروه H پس از خروج کره شمالی چهار تیمه خواهد شد، برای برقراری عدالت در تعیین برترین تیم‌های دوم نتایج آن‌ها مقابل ضعیف‌ترین تیم هر گروه حذف خواهد شد تا معیار سنجش همه گروه‌ها هشت مسابقه باشد. در نتیجه پیروزی پر گل و ۱۴ بر صفر ملی‌پوشان مقابل کامبوج در صورت دوم شدن تیم ملی بی‌اهمیت خواهد شد و بازی برگشت دو هفته بعد با این تیم جنوب شرق، باز هم تأثیر چندانی نخواهد داشت.

تیم ملی چگونه به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی خواهد رفت؟ + احتمالات و جدول
تیم ملی چگونه صدرنشین خواهد شد؟

با وجود معادلات پیچیده برای صعود به عنوان یکی از تیم‌های برتر دوم، بهترین گزینه تیم ملی تصاحب رتبه نخست گروه خواهد بود. صدرنشین فعلی گروه C، عراق ۱۱ امتیازی است که البته یک بازی بیشتر از ایران دارد. عراقی‌ها در پیگیری دیدارهایشان دو مسابقه ساده برابر کامبوج و هنگ کنگ خواهند داشت که احتمالاً شش امتیاز آن را به راحتی تصاحب می‌کنند.

در چنین شرایطی برای آن که ایران بتواند در روز آخر صدر را از عراق پس بگیرد، باید نه تنها هر سه دیدار پیش رو خود مقابل هنگ کنگ، کامبوج و بحرین را با پیروزی پشت سر بگذارد بلکه باید ۲۵ خرداد ماه از سد عراق در مصاف رو در رو بگذرد بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط منطقی شاگردان اسکوچیچ برای صعود به عنوان تیم نخست راهی به جز بردن هر چهار مسابقه‌شان در منامه نخواهند داشت.

تیم ملی چگونه به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی خواهد رفت؟ + احتمالات و جدول
ایران با دومی هم به دور بعد خواهد رفت؟

یکی از شرایط دیگر صعود با توجه به آنچه برنامه‌ریزی شده، قرارگیری میان چهار تیم دوم برتر گروه‌ها است. تیم ملی چنانچه اتفاق خاصی نیفتد و عراق، کامبوج و هنگ کنگ را شکست داده و شاگردان اسکو نیز سه مسابقه خود را با پیروزی پشت سر بگذارند، توقف در مصاف پایانی با عراق تیم ملی را دوم خواهد کرد تا در صعود به دردسر بیفتد البته ممکن است نتایج ضعیف عراق و شکست مقابل ایران، فرصت اول شدن بحرینی‌ها و دومی تیم ملی را فراهم می‌کند.

با دوم شدن شاگردان اسکوچیچ، تیم ملی به جدول تیم‌های دوم گروه‌های هشت‌گانه خواهد رفت از طرفی با کناره‌گیری کره شمالی نتایج ضعیف‌ترین تیم گروه‌مان یعنی کامبوج حذف شده و مبنای مقایسه قرار می‌گیرد. طبق اطلاعات جدول زیر که به بررسی تیم‌هایی که شانس دوم شدن دارند و جایگاه احتمالی‌شان در جدول تیم‌های دوم پرداخته است، صعود ملی‌پوشان با دومی به اما و اگر خواهد افتاد.

نظرات بسته شده است.