از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93912

306 بازدید

به گزارش بامداد شنبه خطرنگار، دونالد توسک رئیس شورای اروپا پس از اعلام نتیجه رأی‌گیری پارلمان انگلیس در مخالفت با طرح برگزیت دولت «می» خواستار برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای اروپایی شد. در واقع اگر انگلیس بازهم بخواهد برگزیت را به تعویق بیندازد ، شورای اروپا در نشستی که روز ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) در […]

به گزارش بامداد شنبه خطرنگار، دونالد توسک رئیس شورای اروپا پس از اعلام نتیجه رأی‌گیری پارلمان انگلیس در مخالفت با طرح برگزیت دولت «می» خواستار برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای اروپایی شد. در واقع اگر انگلیس بازهم بخواهد برگزیت را به تعویق بیندازد ، شورای اروپا در نشستی که روز ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) در بروکسل برگزار خواهد شد در این رابطه تصمیم‌گیری می کند.
یک سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما انتظار داریم که انگلیس طرح خود را به‌موقع در اختیار شورا قرار دهد تا مورد ارزیابی قرار گیرد.
این اتحادیه تا پایان این هفته (۹ فروردین) به «ترزا می» فرصت داده بود تا برای تعویق ضرب‌الاجل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا تاریخ ۲۲ می (اول خردادماه ۹۸)، طرح برگزیت را در پارلمان به تصویب برساند. اینک لندن تا ۱۰ آوریل فرصت دارد تا طرح متفاوتی را برای خروج از اتحادیه اروپا پیشنهاد کند یا بدون توافق خارج شود.
در همین حال، شماری از سران کشورهای اروپایی نسبت به ادامه بن‌بست برگزیت در پارلمان انگلیس ابراز نگرانی کرده‌اند.
‘سباستین کورتز’ صدراعظم اتریش اظهار داشت: متأسفم از اینکه توافق برگزیت دوباره رأی نیاورد. ما به خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا وفاداریم، هرچند احتمال آن بیش‌ از پیش کم‌رنگ به نظر می‌رسد.
‘لارس لوگه راسموسن’ نخست وزیر دانمارک هم اظهار داشت که فرصت انگلیس رو به پایان است. او با انتشار پیامی در توییتر افزود: پارلمان انگلیس در سومین رأی متوالی با خروج منظم از اتحادیه اروپا مخالفت کرد. انگلیس اینک باید طرحی را برای جلوگیری از برگزیت بی توافق ارائه دهد، اما فرصت باقی‌مانده بسیار کم است و ما به‌ناچار مقدمات برگزیت بی توافق را تسریع می‌بخشیم.
اگر می موفق شود که هفته آینده طرح برگزیت را برای چهارمین بار در پارلمان به تصویب برساند، شاید اتحادیه اروپا با تعویق برگزیت تا ۲۲ می موافقت کند. هرچند «میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا در واکنش به نتیجه رأی‌گیری پارلمان انگلیس اعلام کرد که احتمال برگزیت بی توافق بیش از پیش قوت گرفته است.
یک سخنگوی کمیسیون اروپا هم با اشاره به افزایش احتمال سناریوی برگزیت بی توافق تصریح کرد که این کمیسیون از دسامبر سال ۲۰۱۷ برای چنین سناریویی برنامه‌ریزی کرده بود.
کمیسیون اروپا اوایل هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مقدمات برگزیت بی توافق به پایان رسیده است.
در این بیانیه آمده است که در صورت خروج بی توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، روابط دو طرف تابع قوانین بین‌المللی خواهد بود و اتحادیه اروپا ناگزیر است که بلافاصله قوانین و تعرفه‌های خود را در مرزهایش با انگلیس به اجرا بگذارد.
این بیانیه هشدار داده است که به‌رغم مقدمه‌چینی‌های صورت گرفته اما بازگشت به این قوانین می‌تواند منجر به تأخیرهای طولانی در مرزهای دو طرف شود؛ کمک‌هزینه‌های مالی به شرکت‌های انگلیسی برای مشارکت در نظام خریدوفروش اتحادیه اروپا قطع می‌شود و اتباع انگلیسی دیگر شهروند اروپا نخواهد بود.
اتحادیه اروپا در این بیانیه تصریح کرده است که مقدمه‌چینی‌های صورت گرفته چیزی از تأثیر فاجعه‌بار برگزیت بی توافق کم نخواهد کرد و هرگز جایگزین منافع عضویت در اتحادیه اروپا و یا مفادی که در توافق صورت گرفته با دولت لندن به‌دست‌آمده نمی‌شود.
هم‌زمان با این تحولات، هزاران تن از هواداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا امروز در خیابان‌های لندن تظاهرات کردند. معترضین از دو هفته پیش پس از برگزاری تجمع اعتراضی در شهر ساندرلند واقع در شمال شرق انگلیس با دست داشتن شعارنوشته و پارچه نوشته‌هایی در حمایت از برگزیت به سمت پایتخت راهپیمایی کردند.
پلیس متروپلیتین لندن اعلام کرد دو نفر را به اتهام ایجاد اختلال در نظم عمومی و اهانت به مأمور پلیس دست‌گیر و به بازداشتگاه مرکزی لندن منتقل کرده است.
اینک انگلیس با سه گزینه تعویق برگزیت، برگزاری انتخابات سراسری و یا خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مواجه است. با توجه به اینکه «ترزا می» قصد دارد تا به تلاش‌های خود برای خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا ادامه دهد، به نظر می‌رسد که این کشور به سمت تعویق طولانی‌تر برگزیت حرکت خواهد کرد، اتحادیه اروپا هم موافقت کرده و انگلیس به‌ناچار در انتخابات دو ماه دیگر پارلمان اروپا شرکت خواهد کرد.
شبد** هـ ن **۹۱۲۲

انتهای پیام /*


سیاسی


انگلیس


ترزا می


برگزیت

نظرات بسته شده است.