از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93863

148 بازدید

به گزارش خطرنگار، در پی بارش های شدید که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد، سیلاب برخی استان های شمالی، جنوبی و جنوب غرب کشور را در برگرفت.بیشترین آسیب های این پدیده در استان های گلستان و مازندران بود و در روزهای اخیر عملیات امداد رسانی توسط دستگاه های اجرایی، ارگان های نظامی و […]

به گزارش خطرنگار، در پی بارش های شدید که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد، سیلاب برخی استان های شمالی، جنوبی و جنوب غرب کشور را در برگرفت.
بیشترین آسیب های این پدیده در استان های گلستان و مازندران بود و در روزهای اخیر عملیات امداد رسانی توسط دستگاه های اجرایی، ارگان های نظامی و نهادهای مدنی و مردم در این ۲ استان ادامه یافت.
در همین راستا، جلسات ستاد مدیریت بحران با حضور رییس جمهوری برگزار و تصمیمات لازم برای تسریع در عملیات امدادرسانی به آسیب دیدگان و همچنین نحوه جبران خسارت آسیب دیدگان اتخاذ شد.
دکتر روحانی هم با سفر به استان های گلستان و مازندران در جریان امداد رسانی به سیل زدگان قرار گرفت .
همچنین رییس جمهوری برای بررسی روند اقدامات انجام شده برای مواجهه با بروز سیل در استان خوزستان امروز – جمعه – به این استان سفر کرد و به بررسی اوضاع و امدادرسانی ها پرداخت.

** خوزستان
– ورود رییس جمهوری به استان خوزستان
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری همراه تعدادی از وزیران امروز برای بررسی وضعیت سیلاب در خوزستان از طریق فرودگاه بین المللی اهواز وارد این استان شد.
وی پس از بازدید از این سدها و نیز نقاط حادثه خیز استان، در نشست ستاد هماهنگی مقابله با بحران استان خوزستان در استانداری شرکت کرد تا تصمیمات لازم برای جلوگیری از سیل احتمالی در استان گرفته شود.
وزیران کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، دادگستری و راه و شهرسازی رییس جمهوری را در سفر به استان خوزستان همراهی کردند.
فاز اول پروژه تجهیز، نوسازی، زهکشی آبرسانی اراضی کشاورزی استان خوزستان نیز امروز با حضور رییس جمهوری، با تامین آب ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به بهره برداری رسید.

– باران و سیلاب هفته آینده باید کنترل شود
رییس جمهوری در بازدید از بخشی از اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در خوزستان در روستای ابوفاضل از توابع بخش زرگان اهواز گفت: با توجه به بارندگی های هفته آینده باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا از بروز سیل و سیلاب در خوزستان جلوگیری شده و سیلاب ناشی از آن هم کنترل و مدیریت شود.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی اظهارداشت: سیلاب های جاری شده برای ما نعمت بزرگی محسوب می شوند که پر شدن هورالعظیم نمونه ای از این نعمت هاست.
وی با تاکید بر این که کارون پر از آب شده و در مابقی رودخانه ها ازجمله کارون و کرخه هم آب جاری است، گفت: خوشبختانه خداوند نعمت های خود را بر این سرزمین جاری کرده است اما باید حواسمان جمع باشد و دقت کنیم که در روزهای آینده با توجه به امکاناتی که سدهای ما دارند چگونه باران های آینده را کنترل کنیم تا خسارت مردم به حداقل برسد.

– بازدید رییس جمهوری از مرکز مانیتورینگ آب و برق خوزستان
رییس جمهوری در ادامه سفر به استان خوزستان با حضور در مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق این استان وضعیت سدهای خوزستان را بررسی کرد.
در این بازدید گزارش دقیقی از میزان حجم ذخایر آبی ۱۱سد استان خوزستان ، دبی ورودی، دبی خروجی و ارتفاع آب آنها توسط رییس سازمان آب و برق خوزستان به رییس جمهوری ارائه شد.
دکتر روحانی در این بازدید بر مدیریت شرایط سدها و ورودی سیلاب به این سدها تاکید کرد و گفت: با توجه به بارندگی های روزهای آتی باید میزان آب و وضعیت سدهای منطقه را مدیریت کنیم که خسارتی ایجاد نشود و یا خسارت احتمالی به حداقل برسد.

– بهره برداری از طرح تامین آب ۲۹۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان
فاز نخست طرح تامین آب ۲۹۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوزستان ظهر جمعه با حضور دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
به گزارش خطرنگار، در نخستین سفر روحانی به خوزستان مقرر شده بود ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گیرد که امروز فاز اول این طرح با تامین آب مورد نیاز ۲۹۵ هزار هکتار از این اراضی به بهره برداری رسید.
دکتر روحانی در این مراسم به اولین سفر استانی خود به خوزستان در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و گفت: در این سفر به مردم خوزستان قول داده بودم که تا پایان دولت بخش بزرگی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری که عمدتا در خوزستان و بخشی از آن در استان ایلام است عملیاتی شود.

– بحران در سدهای دز و کرخه همچنان ادامه دارد
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، نسبت به ادامه شرایط بحرانی سدهای دز و کرخه به دلیل پر شدن ظرفیت این سدها هشدار داد.
حمیدرضا لشکری در گفت وگو با خطرنگار، با بیان اینکه ورودی سدهای خوزستان همچنان بالاست، اظهار داشت: امروز ورودی سد دز، یک هزار و ۶۵۰ و خروجی آن یک هزار و ۷۳۰ مترمکعب برثانیه است و فقط ۱۸۹ میلیون مترمکعب از ظرفیت آن خالی است.
وی اضافه کرد: ورودی سد کرخه نیز یک هزار و ۱۳۰ و خروجی آن ۷۰۰ مترمکعب برثانیه (۸۰ مترمکعب از طریق کانال پای پل کرخه و تونل دشت عباس) است و تنها ۸۶ میلیون مترمکعب از ظرفیت سد خالی است و تراز فعلی حدود چهار تا پنج متر با تراز نرمال فاصله دارد.
لشکری با تاکید بر انجام تمهیداتی در مدیریت سدها گفت: با توجه به اینکه از یکشنبه آینده بارندگی در پیش داریم، برای کنترل سیلاب های آینده باید بخشی از مخزن سد تخلیه شده، تا حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی ایجاد شود که برای این منظور ناچار به افزایش رهاسازی آب از سد دز تا ۲ هزار مترمکعب برثانیه هستیم.
وی نسبت به بارندگی هفته آینده هشدار داد و افزود: در صورت عدم تخلیه سد دز و ایجاد نشدن ظرفیت کافی برای کنترل سیلاب، قدرت مانور برای تعدیل سیلاب را از دست می دهیم و ممکن است با خطر بزرگتری مواجه شویم.

– هیچ خطری سد دز را تهدید نمی کند
مدیرعامل سد و نیروگاه دز نیز امروز گفت: هیچ خطری سد دز در خوزستان را تهدید نمی کند و جای هیچ نگرانی نیست.
سعید رئوفی نسب در گفت و گویی افزود: ظرفیت خروجی دریچه های تخلیه سرریزهای سد دز ۶ هزار مترمکعب بر ثانیه است که شامل ۲ دریچه خروجی یا ظرفیت هرکدام سه هزار مترمکعب است.
وی تصریح کرد: با توجه به آورد آبی که در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده پیش بینی شده، خروجی سد دز را به یک هزار و۷۵۰ مترمکعب بر ثانیه رساندیم تا شرایط به درستی مدیریت شود.
وی اظهارامیدواری کرد دبی رودخانه دز بیشتر از یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه نشود با این وجود در صورت سنگین بودن بارش ها مجبور به افزایش خروجی هستیم‌.
وی با بیان این که هر ساعت یک سانتیمتر از ارتفاع آب سد دز کاسته می شود گفت: تلاش بر این است که مشکلی برای پایین دست سد دز پیش نیاید.

– ۲۷۸ روستای خوزستان در معرض خطر سیل
همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: روند افزایش دبی رودخانه های خوزستان و رهاسازی آب از سدها سبب می شود تا ۲۷۸ روستا و ۱۲۵ هزار هکتار از زمین های این استان در معرض آسیب ناشی از سیلاب قرار گیرند.
کیخسرو چنگلوایی روز جمعه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران با حضور رییس جمهوری و جمعی از وزرای دولت در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: تنها در سال آبی ۹۵ – ۹۴ شاهد افزایش آورد رودخانه های خوزستان بودیم و در سال های دیگر میزان آورد رودخانه ها کاهش داشته است.
وی در ادامه با بیان این که با اجرای گام نخست طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری میزان تولید محصولات کشاورزی در خوزستان افزایش داشته است، گفت: در سال زارعی جاری ۸۸۶ هزار هکتار از زمین های خوزستان به زیرکشت محصولات پاییزه رفته که به دلیل سیلاب، صاعقه و توفان بخشی از این محصولات از بین رفت.
وی افزود:۲۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان به دلیل آبگرفتگی و ۱۰۷ هزار هکتار به دلیل وزش باد شدید دچار خسارت شدند.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اجرای طرح جامع مدیریت سیل از آبخیز تا تالاب و خلیج فارس، پرداخت کمک بدون عوض به خسارت دیدگان و اعطای تسهیلات بانکی کم بهره برای تامین علوفه را از راه های جبران خسارت روستاییان سیل زده در خوزستان بیان کرد.

**خراسان شمالی
– خسارت سیل به راه های خراسان شمالی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: بارندگی ها و سیلاب چند روز اخیر چهار هزار و ۳۷ میلیارد ریال به راه های این استان خسارت وارد کرده است.
علی اصغر بدیعی مقدم اظهارداشت: این خسارت ها در محورهای اصلی، فرعی و روستایی شهرستان های مختلف استان گزارش شده که بیشترین آن در شهرستان مانه و سملقان بوده است.
وی بابیان اینکه بارندگی ها و سیلاب اخیر سبب آب بردگی و خسارت به ۱۰۰ کیلومتر از راه های اصلی استان شده، افزود: ۴۱۰ کیلومتر از جاده های استان پس از سیلاب، نیاز به رسوب برداری و پاکسازی دارد که در حال انجام است.
– خسارت ۷۰۰ میلیارد ریالی عشایر خراسان شمالی از سیل
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: بر اثر بارندگی های اخیر و وقوع سیل افزون بر ۷۰۰ میلیارد ریال به عشایر منطقه، مستقر در این استان و استان گلستان خسارت وارد آمده است.
محمدرضا قلی پور در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، اظهار داشت: افزون بر ۶۳۰ میلیارد ریال از این خسارات به عشایر مستقر در مناطق قشلاقی استان گلستان و ۷۰ میلیارد ریال در محدوده استان و عمدتا در شهرستان های مانه و سملقان و رازوجرگلان وارد شده است.
وی افزود: با توجه به وارد آمدن خسارات بسیار به واحدهای دامی و مسکونی عشایر در سیل ابتدای نوروز، مقدار زیادی پلاستیک برای پوشش دامداری ها بین عشایر استان توزیع شد که این امر باعث کاهش خسارات بارندگی های بعدی شد.
وی اظهار داشت: سیل اخیر خساراتی را به راه و ابنیه فنی عشایر داشته که هنوز میزان دقیق آن برآورد نشده و بزودی محاسبه و اعلام می شود.

** خراسان رضوی
– اختلال در شبکه آبرسانی دو روستای خراسان رضوی بر اثر سیلاب
همچنین مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: فعالیت شبکه آبرسانی روستاهای حاجی آباد و صالح آباد واقع در شهرستان صالح آباد در شرق این استان بر اثر سیلاب مختل شد.
حجتعلی شایانفر افزود: بارشهای رگباری دیشب در شهرستانهای صالح آباد و خواف واقع در شرق خراسان رضوی شدید بود بطوری که در مناطق مرتفع این ناحیه ۱۵ میلیمتر بارش ثبت شد همچنین در پی این بارش یک واحد مسکونی، شبکه آبرسانی دو روستا، یک قنات و یک پل دچار خسارت شدند.
– پنج جاده در خراسان رضوی بسته شده اند
رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: در پی سیلابهای اخیر پنج جاده در سطح این استان به روی خودروها بسته شده اند.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: این وضعیت هم اینک بر مسیرهای جاده ای فیلخانه – نیشابور واقع در غرب مشهد و نیز جاده های ابرده – شاندیز، طرقبه – نغندر و طرقبه – جاغرق واقع در شمال و شمال غرب مشهد حاکم است.
– طغیان کشف رود در حاشیه شهر مشهد
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: رودخانه کشف رود واقع در حومه شمالی این کلانشهر به حالت طغیان درآمده و مشکلاتی ایجاد کرده است.
علیرضا صحراگرد عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: کشف رود از محل رودخانه های بالادست و یک انشعاب فرعی پیش از سد ارداک به حالت طغیان درآمده و هم اینک سبب بروز مشکلاتی در برخی نقاط و روستاهای حریم شمالی شهر مشهد و بطور عمده همسایگان این روخانه شده است.
وی ادامه داد: تخریب پل روستای دهشک در انتهای بلوار شاهنامه ۷۶، طغیان رودخانه در روستای کلاته نوری و تخریب پل همین روستا و نیز طغیان کشف رود در انتهای خیابان رسالت ۱۳۲ مشهد از مواردی است که در پی بارش های اخیر منجر به آبگرفتگی در محل شد.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد اظهارداشت: نیروهای خدماتی شهرداری به همراه خودروهای مکنده آب در سطح شهر در حالت آماده باش هستند تا مشکلی برای شهروندان مشهدی و زائران و مسافران نوروزی ایجاد نشود.

** لرستان
– تدابیر اندیشیده شده در لرستان
معاون پارلمانی رییس جمهوری نیز امروز گفت: مجموعه تدابیر اندیشیده شده توسط استاندار لرستان سیلاب را در این استان مدیریت کرد.
«حسینعلی امیری» در حاشیه بازدید از وضعیت خسارت و آسیب‎های وارده ناشی از سیل اخیر به شهرهای معمولان و پلدختر اظهار داشت: در سفر به این استان نقاط متعددی را دیدیم که در جریان سیل ابنیه جاده‎ای در مسیرهای مختلف آسیب دیده و تعدادی از پل‎های اصلی نیز تخریب شده است.
وی با تقدیر از استاندار لرستان خاطرنشان کرد: دکتر خادمی با احساس مسئولیت در استان حضور داشته و خود در صحنه بودند و موضوع سیل که می‎توانست خسارات زیادی را وارد کند خیلی خوب مدیریت شد.
معاون پارلمانی رییس جمهوری اظهارداشت: لرستان خسارت جانی یا تلفات جانی چشمگیری ندارد که امتیاز بزرگی است و همکاری نمایندگان با مسئولین و مردم که به اخطارها توجه کردند حجم خسارات را کاهش داد که جای تقدیر دارد.

** تهران
– بهره مندی بیش از ۲۲ هزار نفر از خدمات بیمارستان صحرایی
فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه با تاکید بر این که تا هر زمان لازم باشد در مناطق سیل زده می مانیم، گفت: تاکنون بیش از ۲۲ هزار نفر از مردم سیلزده از خدمات بیمارستان صحرایی فوق تخصصی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آق‌قلا بهره مند شدند.
سردارسرتیپ دوم پاسدار «احمد اخوان» به حضور مستمر و جهادی یگان های بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه در مناطق سیلزده شمال کشور اشاره کرد و اظهارداشت: خدمات متنوع و گوناگونی در روزهای اخیر ارائه شده و در این بیمارستان صحرایی همه تخصص‌ها و خدمات مورد نیاز مردم منطقه تامین شده است.
وی افزود: در این بیمارستان تخصص‌های مورد نیاز مردم منطقه مانند زنان، قلب، عفونی و ارتوپدی و بخش هایی مانند رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن سیار و ام.‌آر.‌آی نیز راه اندازی شده است.
معاون بهداری نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: این بیمارستان دارای ۶۰ تخت بستری و آزمایشگاه است و بیش از ۵۵ نفر گروه پزشکی در این بیمارستان خدمات ارائه می‌دهند.

– اطراق در حاشیه رودخانه ها همچنان ناامن است
اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور اطلاعیه ای هشدار داد: از اواخر جمعه تا بامداد یکشنبه در پاره ای از نقاط با پیش بینی رگبار، تندباد موقتی و در بخش های مرتفع تر بارش برف؛ شهروندان از اطراق در حاشیه رودخانه های تهران خودداری کنند.
در این اطلاعیه آمده است: سامانه بارشی از بعدازظهر یکشنبه وارد استان شده و تا روز سه شنبه در بعضی ساعات بارش باران و وزش باد، گاهی رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود.
اطلاعیه ادامه یافت: همچنین ارتفاعات مه آلود همراه با بارش باران و برف خواهد بود از این رو توصیه می شود به دلیل لغزندگی جاده ها و کاهش دید جهت عبور از جاده های کوهستانی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

– پرونده بیمه برای ۱۰هزار واحد مسکونی در گلستان تشکیل شد
رییس کل بیمه مرکزی گفت: بسیاری از شهرهای استان گلستان دارای بیمه سیل و زلزله بوده که پس از ارزیابی میزان خسارت ها برای ۱۰ هزار واحد مسکونی که بیمه داشته اند، پرونده تشکیل شد و بیمه مرکزی نسبت به آنها متعهد است.
«غلامرضا سلیمانی» با یادآوری خسارت های زیاد ناشی از سیل استان مازندران و گلستان از تلاش و اهتمام بیمه مرکزی برای جبران هرچه سریع تر خسارات سیل زدگان خبر داد و اظهارداشت: از همان ساعات اولیه وقوع سیل، گروه های بیمه در مناطق سیل زده مستقر شده اند.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر بخشی از خسارات سیل زدگان پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت است.
رییس کل بیمه مرکزی در خصوص سیلزدگان شرق استان مازندران نیز گفت: حدود هزار پرونده نیز برای سیل زدگان این منطقه تشکیل شده است که بخشی از آن پرداخت شده و مابقی نیز با توجه به میزان خسارت پرداخت می شود.
سیلمانی با تاکید بر این که خسارت آن دسته از خودروهایی که بیمه شخص ثالث دارند، پرداخت می شود، افزود: با وجود این که بیمه نسبت به خودروهایی که بیمه بدنه ندارند تعهدی ندارد، اما تمهیداتی اندیشیده شده است که بخشی از خسارت ها به صاحبان اینگونه خودروهای آسیب دیده، پرداخت شود.

– شایعات درمورد احتمال شکستن سدها
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه هم گفت: شایعاتی که در فضای مجازی درمورد احتمال شکستن سدها از جمله سد کرخه و شکل گرفتن سیلاب منتشر شده، واقعیت ندارد و مردم باید از اظهار نظر غیرکارشناسی در این باره اجتناب کنند چراکه باعث ایجاد هراس در جامعه می شوند.
«محمدرضا یزدانی» در گفت و گویی اظهارداشت: سدها عامل بروز سیلاب های اخیر نیستند؛ بلکه یکی از اهداف تعریف شده برای آنها مهار و کنترل سیلاب است. برای مثال اگر زمستان امسال سدهایی نظیر کرخه در خوزستان وجود نداشت، سیلاب های وسیع رخ می داد و خسارت های جانی و مالی زیادی به خوزستانی ها وارد می شد.
وی با بیان این که افزایش دبی خروجی سدها از جمله کرخه راهی برای مدیریت ذخایر مخزن سد است، توضیح داد: آنچه باعث خسارت در پایین دست سد می شود و نسبت به آن هشدار می دهیم، دخل و تصرفات فاقد مجوز است.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه خاطرنشان کرد: میزان خروجی سد کاملا منطبق با دستورالعمل ساخت و بهره برداری است که با مطالعات و مهندسی دقیق تهیه شده است. در این مطالعات و تنظیم قوانین ایمنی، شرایط پایین دست سد نیز برای رهاسازی آب لحاظ شده است.
یزدانی ادامه داد: اما دخل و تصرف های انسانی که عملا خود یا مال خود را در معرض خطر قرار داده، رهاسازی آب سد را خطرآفرین کرده است.
وی دستگاه های نظارتی را که به جد با تصرفات حاشیه رودخانه ها مانند رودخانه کرخه برخورد نکرده اند نیز در بروز خسارت های ناشی از سیل دخیل دانست و گفت: دستگاه های نظارتی باید نسبت به این موضوع دقیق تر باشند اما مسئولیت اصلی این خسارت ها به عهده عوامل انسانی تصرف کننده است.

– سه گردان برای امداد رسانی در خوزستان آماده باش هستند
فرمانده تیپ ۳۹۲ زرهی دشت آزادگان نیروی زمینی ارتش گفت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی و احتمال جاری شدن سیل در استان خوزستان سه گردان با تمام تجهیزات برای امداد رسانی و خدمات دهی مردم منطقه به صورت آماده باش هستند.
سرهنگ «مسعود حسینی» در خصوص سیل احتمالی استان خوزستان اظهارداشت: با توجه به جریانات جوی در کشور و به خصوص پیش بینی سازمان هواشناسی و جاری شدن سیل در استان خوزستان تیپ ۳۹۲ دشت آزادگان با آماده کردن نفربرها ، خودروها، نفر برهای دوزیست ، تجهیزات، پرسنل و کارکنان منطقه شهرستان حمیدیه، دشت آزادگان، سوسنگرد، رفیه و بستان با تمام توان در خدمت مردم منطقه خواهند بود.
وی آمادگی کامل این نیرو را برای خدمت رسانی به مردم سیلزده اعلام کرد و یادآور شد: کارکنان این تیپ اکنون به صورت کامل آماده باش هستند که برابر عوامل سلسله مراتب و شورای تامین استان با تجهیزات خود وارد عمل شوند.
فرمانده تیپ ۳۹۲ زرهی دشت آزادگان نیروی زمینی ارتش تأکید کرد: در ابتدای سال و حتی قبل از شروع تعطیلات نوروز برابر اوامر فرمانده نیروی زمینی و قرارگاه منطقه جنوب مقرر شد که تیپ ۳۹۲ با یک یگان آماده در پادگان و ۲ یگان در یادمان های دهلاویه و میشداغ با تجهیزات کامل امداد و نجات حضور داشته باشند.

**گلستان
– موردی از بیماری وبا در مناطق سیل زده گلستان مشاهده نشد
رییس دانشگاه علوم پزشکی، بهداشت و خدمات درمانی گلستان گفت که تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری های وبا و سل در مناطق سیل زده این استان مشاهده نشده است.
عبدالرضا فاضل روز جمعه در تماس تلفنی خبرنگار خطرنگار، اظهار داشت: در سه روز گذشته، ۳۸۰ نمونه در آزمایشگاه های گلستان انجام شد که نتایج همه این آزمایش ها منفی بود.
وی با اشاره به توزیع ۴۳۵ قلم انواع دارو در مناطق سیل زده گلستان عنوان کرد: این داروها توسط تیم های پزشکی در کمپ های امدادی سیار و برخی دیگر قایقرانان و نیروهای امدادی میان سیل زدگان توزیع شد.
– وزارت دفاع اقدامات مهندسی ‌مناطق سیلزده گلستان را برعهده گرفت
معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: این وزارتخانه پایش هوایی و اقدامات مهندسی ‌مناطق سیل‌زده گلستان را برعهده گرفت.
مهندس علی‌اکبر سلیمانی اظهار داشت: پیرو فرمان رهبرمعظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا به رییس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر ضرورت گسیل امکانات بیشتر به مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان و مازندران، وزارت دفاع با دستور فوری امیر سرتیپ امیر حاتمی، ‌بلافاصله ارشد معاونت مهندسی، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سازمان اتکا وبیمه کوثر برای کمک‌رسانی و ارائه اقدامات به سیل‌زدگان در مناطق سیل‌زده حاضر شدند.
وی به حجم بالای آب گرفتگی در گلستان به ویژه در آق قلا و گمیشان اشاره کرد و افزود: ‌با همکاری اداره کل مهندسی مازندران و گلستان و قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه در استان گلستان، ماشین‌آلات مورد نیاز جهت استحکام بخشی به سدها به ویژه سد وشمگیر، ایجاد دیواره خاکی در اطراف روستاهای نزدیک سدها ودر معرض خطر، بازگشایی محورهای مسدود و رفع آبگرفتگی‌ها به منطقه اعزام شد.‌‌
معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع با بیان این که با توجه به حجم آبگرفتگی‌ها، وزارت دفاع پایش هوایی و اقدامات مهندسی ‌مناطق سیل‌زده را برعهده گرفت، تصریح کرد: ‌با دریافت تصاویر و ‌همکاری باسایر نیروهای مسلح، ‌سپاه، ارتش و ‌بسیج توانستیم مکان‌هایی را برای خروج و تخلیه سریع ‌آب شناسایی کنیم.‌
– لایروبی ۱۵۰۰ خانه در گنبد توسط بسیج سازندگی
در اجرای لایروبی منازل مسکونی شرق استان گلستان و با حضور ۴۳ گروه جهادی بسیج سازندگی سپاه پاسداران، بیش از یک هزار و ۵۰۰ خانه در شهرستان گنبد انجام شد.
۶۰۰ جهادگر در قالب ۴۳ گروه جهادی با فعالیت شبانه روزی عملیات کامل لایروبی بیش از ۱۵۰۰ منزل مسکونی در شهرستان گنبد کاووس را به اتمام رساندند.
برپایه این گزارش؛ در اجرای این مهم مناطق صید آباد، هفت خوان، رسالت و روستاهای درگیر سیل از خدمات لایروبی گروههای جهادی بسیج سازندگی برخوردار شدند.
این گزارش حاکیست؛ گروه های جهادی اقدامات دیگری هم در حوزه خدمات پزشکی شامل ویزیت رایگان، ارائه اقلام پزشکی، ارائه بسته های فرهنگی و آموزشی به سیل زدگان گلستان ارائه می دهند.

– ۱۳۰ میلیارد ریال کمک مردم به سیل گلستان در اختیار هلال احمر
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت که از ابتدای وقوع سیل در گلستان مردم کشورمان ۱۳۰ میلیارد ریال به سیل زدگان این استان از طریق حساب بانکی جمعیت هلال احمر کمک کردند.
مرتضی سلیمی امروز جمعه در نشست با خبرنگاران در هلال احمر گرگان اظهار داشت: این کمک ها به حساب هلال احمر ( ۹۹۹۹۹) واریز شده که با توجه به نیاز سیل زدگان پس از تبدیل به کالا و اقلام مورد نیاز، میان آن ها توزیع خواهد شد.
وی بیان کرد: خطر سیل از شهرستان گمیشان برطرف شده اما اقدامات احتیاطی همچنان مورد توجه قرار دارد بر همین اساس برخی خانه ها تخلیه و آسیب دیدگان در کمپ های موقت اسکان داده شدند.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: در ۶ روز گذشته که بارش های شدید به اوج خود رسید هلال احمر در ۳۱۲ شهر، روستا، مناطق عشایرنشین و جاده های کوهستانی کشور به ۶۹ هزار و ۴۲ هموطن امدادرسانی کرد.
وی گفت: از این تعداد ۳۳ هزار و ۳۸۸ نفر اسکان اضطراری یافتند، ۳۵ نفر به مراکز درمانی منتقل شده و ۳۰۴ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

– حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش در مناطق سیل زده گلستان
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حضور در مناطق سیل زده گلستان ظهر امروز جمعه وارد گرگان مرکز این استان شد.
امیر دریادار حسین خانزادی برای حضور در مناطق سیل زده و سرکشی از اقدامات صورت گرفته ارتش عازم این مناطق در شمال غرب و غرب استان گلستان شد.
۲ فروند بالگرد با تجهیزات امداد و نجات انفرادی، تیم عملیات ویژه به همراه قایق های جیمینی و وسایل امداد و نجات دریایی و انفرادی و ۴ گروه غواص نیروی دریایی ارتش با تجهیزات کامل در راستای امداد انفرادی در مناطق سیل زده استان گلستان حضور دارند.

**خراسان جنوبی
– تاثیر سازه های آبخیزداری در مدیریت سیلاب
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: احداث سازه های آبخیزداری تاثیر بسزایی در مدیریت سیلاب و روان آب های سطحی در این استان داشته است.
محسن یوسفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: اجرای طرح های آبخیزداری از معدود طرح هایی است که مردم و مسئولان در خصوص کارایی آن برای مشکل و راه حل کمبود و مدیریت آب به اتفاق نظر رسیده اند.
وی بیان کرد: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی ۱۵۹ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سازه های آبخیزداری به استان خراسان جنوبی اختصاص یافت.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بهمن سال گذشته ۹۷ سازه آبخیزداری با حجم عملیات ۴۵۲ هزار مترمکعب با استفاده از این اعتبار در استان به بهره برداری رسید.
وی تصریح کرد: این طرح ها اثربخشی قابل قبولی برای احیای قنوات، افزایش منابع آبی سفره های زیرزمینی، برگشت روستاییان از شهرها و رونق تولید دارد.
یوسفی اظهار داشت: با بهره برداری از این پروژه ها ۱۰۰ منبع آبی در روستاها تحت تاثیر قرار گرفته و ۷۸ روستا با ۳۶ هزار نفر نیز از آن بهره مند شدند.
– خسارات جزئی سیلاب در خراسان جنوبی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: شب گذشته (پنجشنبه) بارندگی هایی در شهرستان های زیرکوه و سربیشه داشتیم که خسارات ناشی از سیلاب با توجه به حجم بارندگی ها زیاد نیست.
سید ابوالحسن میرجلیلی روز جمعه افزود: دیشب ۲ محور درح به بازارچه مرزی ماهیرود در سربیشه و حاجی آباد به آهنگران در زیرکوه مسدود شده بود که صبح امروز با تلاش نیروهای راهداری و امدادی، بازگشایی شد.
وی اظهار داشت: چند واحد روستایی نیز بر اثر سیلاب دچار آبگرفتگی شده بود که بلافاصله توسط دستگاه‌های امدادی برطرف شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: دستگاه های اجرایی و امدادی تا ظهر امروز (جمعه) در حالت آماده باش قرار داشتند و از فردا نیز ٢٨ اکیپ برآورد خسارات به شهرستان های استان اعزام می شوند تا خسارات ناشی از سیلاب که بیشتر مربوط به مزارع و باغات است را ارزیابی کنند.

** اهتمام ویژه وزارت تعاون برای رفع نیازهای سیلزدگان
«شایان نقی زاده» دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص اقدامات این وزارتخانه درخصوص استان های سیل زده گفت: به دستور «محمد شریعتمداری» تا رفع نیازهای سیلزدگان تمامی زیرمجموعه های این وزارتخانه برای رسیدگی به آسیب دیدگان از سیل اهتمام ویژه خواهند داشت.
دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: تخصیص وام بلاعوض به خسارت دیدگان تحت پوشش سازمان بهزیستی و دستور بازسازی خانه‌های مددجویان این سازمان به ویژه معلولین، تخصیص وام پنج میلیون تومانی به بازنشستگان آسیب‌دیده، تعلق ۲ هزار وام قرض‌الحسنه به آسیب‌دیدگان، اعطای تسهیلات به تعاونی‌ها و واحدهای صنعتی آسیب‌دیده از اقدامات انجام شده است.

** وزارت دفاع اقدامات مهندسی ‌مناطق سیلزده گلستان را برعهده گرفت
علی‌اکبر سلیمانی معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: این وزارتخانه پایش هوایی و اقدامات مهندسی ‌مناطق سیل‌زده گلستان را برعهده گرفت.
وی اظهار داشت: پیرو فرمان رهبرمعظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا به رییس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر ضرورت گسیل امکانات بیشتر به مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان و مازندران، وزارت دفاع با دستور فوری امیر سرتیپ امیر حاتمی، ‌بلافاصله ارشد معاونت مهندسی، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سازمان اتکا وبیمه کوثر برای کمک‌رسانی و ارائه اقدامات به سیل‌زدگان در مناطق سیل‌زده حاضر شدند.

** بیش از ۱۰۰ مرحله پرواز بالگردهای ارتش برای امداد رسانی به سیلزدگان
امیر سرتیپ دوم «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش گفت: بالگردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل هوانیروز و هوادریای نیروی دریایی تاکنون بیش از ۱۰۰ مرحله پرواز در مناطق مختلف کشور برای امداد رسانی به سیلزدگان انجام داده اند.
وی با بیان این که ۵۰ مرحله از این پروازها مربوط به بالگردهای هوانیروز و مابقی پروازها را بالگردهای نیروی دریایی ارتش انجام داده است، افزود: تا این لحظه بیش از ۴۲۰ نفر از مسئولان و مردم سیلزده را توانستیم امداد رسانی و جابجا کنیم.

** نیروی هوایی با تمام تجهیزات آماده خدمت رسانی به مردم است
امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیر زاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: این نیرو با تمام تجهیزات آماده خدمت رسانی به مردم خسارت دیده است و دوشادوش سایر نیروهای مسلح در کنار خسارت دیدگان خواهد بود.
وی با فراخوان متولیان عملیات ترابری هوایی این نیرو ضمن ابراز تاسف و همدردی با مردم خسارت دیده در سیل اخیر تاکید کرد: ناوگان ترابری هوایی نیروی هوایی ارتش از روز جاری آمادگی لازم را برای ترابری هوایی کمک های مردمی و نیازمندی‌های مردم شریف استان گلستان و مازندران داشته باشند.

**۳۲ شناور در اختیار سیلزدگان قرار گرفت
امیر دریادار رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: این سازمان برای کمک رسانی به مناطق سیلزده استان های مازندران و گلستان، ۳۲ فروند شناور را در راستای تسریع روند امداد رسانی آماده و اعزام کرد.
وی با بیان این که شناورهای در اختیار گذاشته شده از نوع کانو و موتوری بوده اند تصریح کرد: به دلیل شرایط سخت تردد مسیرهای غرقاب شده در مناطق آسیب دیده قایق های کانو توانستند در گذرگاه های باریک و معابر آب گرفته امداد رسانی را تسریع دهند.
سیام**۱۰۵۸**۱۳۵۲

انتهای پیام /*


اجتماعی


سیل


استانها


گلستان

نظرات بسته شده است.