از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93857

179 بازدید

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۸۲ و با استناد به ماده هفت قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی این وزارتخانه و اداره‌ کل ارتباطات رادیوئی تاسیس شد.هدف از ایجاد این سازمان ایفای اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش […]

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۸۲ و با استناد به ماده هفت قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی این وزارتخانه و اداره‌ کل ارتباطات رادیوئی تاسیس شد.
هدف از ایجاد این سازمان ایفای اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی است تا به عنوان نهاد نظارتی زمینه رقابتی شدن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالارفتن کیفیت خدمات ارتباطی را فراهم کند.
حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور و معاون وزیر ارتباطات روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خطرنگار، به شرح عملکرد این سازمان در سال ۹۷ پرداخت.

**نظارت و تکمیل پوشش‌ها در حوزه موبایل
فلاح جوشقانی گفت: در سال ۹۷ علاوه بر این که توانستیم اینترنت نسل ۳ و ۴ را در ۱۲۴۶شهر کشور کامل کنیم، قدم‌هایی نیز در تکمیل پوشش جاده‌ها برداشتیم.
در حال حاضر حدود ۷۵هزار کیلومتر پوشش جاده‌ای در نسل دو داریم که در واقع نسبت به سال گذشته در این حوزه افزایشی نداشته‌ایم اما در نسل سوم چیزی حدود ۱۲درصد افزایش پوشش داشتیم و ۵۸ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور در حال حاضر دارای پوشش نسل سوم هستند.
وی تصریح کرد: علاوه بر این‌ها ۱۳درصد تکمیل پوشش نسل چهارم داشتیم و ۳۴هزار کیلومتر از جاده‌های کشور دارای نسل چهارم هستند. همچنین در حال حاضر رومینگ سراسری در کشور برقرار شده است. در گذشته این پوشش کامل نبود، اما با جلساتی که در خصوص رومینگ با مسئولان و ذینفعان مختلف داشتیم، پوشش‌دهی رومینگ در حوزه موبایل به حد قابل قبولی رسیده است.

**کاهش هزینه‌ها
وی افزود: سال ۹۷ از نظر اقتصادی برای سازمان تنظیم مقررات که ۷۰درصد هزینه‌های مربوط به آن جزو هزینه‌های ارزی به حساب می‌آید، سال پر چالشی بود. در سالی که گذشت اپراتورها نیز با مشکلاتی همراه شدند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور تصریح کرد: با مدیریت هزینه‌ها، همکاری‌هایی که اپراتورها با یکدیگر داشتند و با سیاست های کلانی که توسط شخص وزیر پیگیری می‌شد و ما هم به عنوان زیرمجموعه‌ آن‌ها را اجرایی می کردیم، سعی کردیم تنها به ۱۰ درصد افزایش قیمت بسته‌های اپراتورها، آن‌را در پایین‌ترین حد مصوب نگه داریم.

** واگذاری خدمات USO به اپراتورها
فلاح جوشقانی اضافه کرد: در سالی که گذشت مجریان طرح خدمات USO (خدمات عمومی اجباری) با مشکلاتی رو به رو شدند. برای حل این معضل، طرحی با این مفهوم که خدمات USO از طریق اپراتورها صورت بگیرد، در کمیسیون و هیات دولت مطرح شد و به تصویب رسید.
وی یادآور شد: این اتفاق بسیار مبارکی بود که در حوزه تنظیم مقررات رخ داد. در سال آینده ارائه خدمات USO توسط اپراتورها و بر اساس آیین‌نامه‌ای که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره قیمت آن صادر کند، انجام خواهد شد. این تحول منجر به سرعت گرفتن پوشش ارتباطی از طریق USO خواهد شد.

** کاهش تعرفه‌ها
معاون وزیر ارتباطات همچنین گفت: در سال ۹۷ دیوان عدالت رای به حذف هزینه آبونمان تلفن‌های ثابت داد. بر اساس این رای، درآمد اپراتورهای تلفن ثابت بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.
باوجود این که سال ۹۷ در حوزه تعرفه تلفن ثابت با مشکل مواجه بودیم، اما تعرفه تلفن ثابت را برای مشترکان بالا نبردیم. برای جبران این مسئله، تعرفه‌ در سرویس‌های B2B (تجارت به تجارت) را اصلاح کردیم.
از طرف دیگر برای این که بتوانیم هزینه اپراتورها را کاهش دهیم، به شرکت‌ها و مجموعه‌هایی مانند شرکت زیرساخت، شهرداری‌ها، راه آهن، وزارت نیرو و… که ظرفیت های مناسبی در حوزه فیبر تاریک داشتند، تعرفه خدمات ابلاغ کردیم.
فلاح جوشقانی یادآور شد: این‌ مجموعه‌ها تا قبل از آن، مشکل تعرفه داشتند اما در حال حاضر این مشکل رفع شده است. امید است با استفاده از این ظرفیت‌ها، هزینه‌های شبکه‌سازی اپراتورها کاهش پیدا کند.

**در حوزه تلفن ثابت عملکرد قابل قبولی نداشتیم
وی ادامه داد: واقعیت این است که در حوزه تلفن ثابت، تمام سعی وزارت ارتباطات، آقای وزیر و زیرمجموعه های ایشان این بود که بتوانیم مشکلات را کمتر کنیم. اما متاسفانه نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه انجام بدهیم.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور خاطرنشان کرد: باوجود این که اپراتورهای تلفن ثابت، در بعضی نقاط به صورت پایلوت، سرمایه گذاری کردند اما واقعیت این است که ما انتظار داشتیم در سالی که گذشت ۲ میلیون پورت فیبر تاریک تحقق پیدا کند اما به آن هدف نرسیده‌ایم. برنامه سال بعد ما این است که حتما تمرکز بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

** حقوق مصرف‌کننده
فلاح جوشقانی همچنین گفت: احداث سامانه ۱۹۵ در سال ۹۷، از گام‌های مهمی بود که سازمان تنظیم مقررات با هدف پاسخ‌گویی بهتر به مصرف کننده برداشت. یک اداره کل با ساختار مشخص، تحت عنوان حمایت از حقوق مصرف کننده، با هدف مدیریت بهتر این مقوله در سازمان تنظیم مقررات تاسیس شد.
در حال حاضر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تعداد۶۰ اپراتور مشغول پاسخ‌گویی به امور مصرف‌کنندگان هستند. در گذشته زمان پاسخگویی به مشکلات چیزی حدود ۱۲روز کاری بود که در حال حاضر به ۹روز رسیده است.

**پیامک‌های مزاحم
معاون وزیر ارتباطات افزود: پیامک های مزاحم تبلیغاتی در سالی که گذشت، مردم را به ستوه آورد. حتی رئیس جمهوری هم از این مسئله شاکی بود و ابراز نارضایتی کرد.
فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: سازمان تنظیم مقررات علاوه بر اقداماتی که در پیوسته در این خصوص انجام می‌داد، در یکی دو ماه پایانی سال ۹۷ با تشدید اقدامات و مقررات‌گذاری در این بخش توانست ساماندهی بهتری را در این زمینه انجام بدهد هر چند که هنوز در این حوزه به حد مطلوب نرسیده‌ایم.
از دلایل عدم موفقیت می‌توان به این مسئله اشاره کرد که علاوه بر اقدامات سلبی، باید راهکارهایی برای تبلیغات ارزان قیمت نیز ایجاد کنیم تا کسب و کارهایی که ادامه حیات‌شان به تبلیغات بستگی دارد، از آن بستر استفاده کنند.
وی افزود:سال ۹۷ در حوزه خدمات ارزش افزوده اتفاقاتی رخ داد. در یکی از آن‌ها حدود ۲میلیون نفر از مردم را بدون این‌که خودشان بخواهند با کسر مبلغی به عضویت یک سامانه درآورده بودند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور اظهارداشت: با توجه به حساسیتی که در خصوص حقوق مردم وجود دارد، افراد دخیل در این مسئله شناسایی و به مراجع ذیصلاح معرفی شدند. در این اقدام چیزی حدود ۳۵تا۳۴ میلیارد تومان از مشترکان تلفن همراه دریافت شده بود که اپراتورها آن مبالغ را به حساب مشترکان‌شان برگرداندند.

**مقابله با قاچاق
فلاح جوشقانی اضافه کرد: بحث داغ دیگری که سال گذشته در حوزه تنظیم مقررات مطرح شد، مربوط به رجیستری موبایل بود. خدمتی از خدمات دولت که قطعا قاچاق در حوزه گوشی همراه را به نزدیک عدد صفر رسانده است. البته این کار به تنهایی توسط سازمان تنظیم مقررات انجام نشد و یک کار مشترک بین دستگاهی میان وزارت ارتباطات، گمرک و سازمان تنظیم بود.
وی ادامه داد: با توجه به مباحث مربوط به عدم تامین ارز، کشور با مشکل کمبود گوشی تلفن همراه مواجه شده است و نارضایتی که گاهی از سوی مردم به گوش می‌رسد ربطی به روند رجیستری ندارد و بیشتر متوجه کمبود گوشی در کشور است.
وی افزود: برخی از شرکت‌هایی که در گذشته وارد کننده گوشی تلفن همراه بودند، امسال به دلیل مشکلات ارزی برای ورود گوشی اقدام نکردند. از آن طرف کسانی که متخلف بودند شناسایی شدند و امکان واردات گوشی تلفن همراه برای آن‌ها از بین رفت که همین دو مسئله به کمبود بیشتر گوشی دامن زد.
وی تصریح کرد: سامانه‌های ثبت رجیستری گوشی‌های همراه در حال حاضر به شدت مشغول به کار هستند و تصمیم بر این است که هر روز به قدرت‌ آنها افزوده شود.
علمی**۹۲۰۷**۱۴۸۵

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی


نوروز ۹۸


جوشقانی

نظرات بسته شده است.