از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93792

503 بازدید

به گزارش روز جمعه خطرنگار، در جریان سفر ‘سرگئی ریابکوف’ معاون وزیر امور خارجه روسیه به اسلام آباد وی با ‘تهمینه جنجوعا’ همتای پاکستانی خود دیدار و گفت و گو کرد.همچنین سیزدهمین نشست گروه مشورتی پاکستان و روسیه با موضوع ثبات راهبردی با حضور معاونان وزیران امور خارجه دو کشور برگزار شد.طرفین درخصوص تحولات منطقه […]

به گزارش روز جمعه خطرنگار، در جریان سفر ‘سرگئی ریابکوف’ معاون وزیر امور خارجه روسیه به اسلام آباد وی با ‘تهمینه جنجوعا’ همتای پاکستانی خود دیدار و گفت و گو کرد.
همچنین سیزدهمین نشست گروه مشورتی پاکستان و روسیه با موضوع ثبات راهبردی با حضور معاونان وزیران امور خارجه دو کشور برگزار شد.
طرفین درخصوص تحولات منطقه ای، مسائل امنیت جهانی و تاثیر آن بر قوانین بین المللی کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای بحث و تبادل نظر کردند.
آنان حفظ رویکرد چند جانبه گرایی را در زمینه امنیت بین المللی و خلع سلاح مهم برشمردند و همچنین نگرانی مشترک خود را نسبت به برخی از اقدامات فرسایشی که توافق های بین المللی حاصل از تلاش های سخت گذشته را با خطر لغو روبرو کرده است، ابراز داشتند.
معاونان وزیران امور خارجه پاکستان و روسیه با حمایت از توافق های دو جانبه و چند جانبه، در خصوص امنیت بین المللی، آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان اوپک و کنفرانس خلع سلاح در ژنو رایزنی کردند.
پاکستان که زمانی از متحدان نزدیک آمریکا محسوب می شد، تنها پس از گذشت چند سال از تحقق خواسته آمریکا در حمله به افغانستان و اشغال نظامی این کشور، دیگر روی خوشی در روابطش با واشنگتن ندید به همین دلیل اسلام آباد گزینه هایی برای پر کردن جای خالی احتمالی آمریکا، را زیر سر گذاشته که توسعه روابط با مسکو از اهداف اولویت دار پاکستان در عرصه سیاست خارجی محسوب می شود.
پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا این کشور تقریبا هیچ نگاه امیدبخشی بسوی پاکستان نداشته است به همین دلیل پاکستان در مسیر گسترش روابط با کشورهایی همچون چین و روسیه قدم برمی دارد.
پاکستان طی سال های اخیر تلاش کرده است ضمن تقویت پایه های روابطش با چین، کانال های جدیدی در روابط با روسیه ایجاد کند.
نگاه پاکستان به گسترش روابط با روسیه، در شرایط کنونی بیش از آن چه نگاه اقتصادی باشد، ایجاد زمینه های همکاری با این ابرقدرت در حوزه های امنیتی، دفاعی و نظامی است.
روسیه یکی از کشورهای پیشتاز در عرصه تولید سلاح، سیستم های پدافند موشکی و سپرهای دفاع هوایی است؛ چیزی که پاکستان برای عقب نماندن از اصلی ترین رقیب منطقه ای خود یعنی هند، به آن نیاز مبرم دارد.
از طرفی دیگر روسیه نه تنها با هدف گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی، دفاعی، نظامی و امنیتی، بلکه با هدف نزدیک تر کردن پاکستان به خود، روز به روز در حال گسترش روابط خود با این کشور در جنوب آسیا است؛ هدفی که اسلام آباد نیز از آن به گرمی استقبال کرده و قصد ندارد سایه روسیه به عنوان یک ابرقدرت از سر پاکستان کنار برود.
رسانه های پاکستانی نیز اخیرا از دیدار آتی ‘عمران خان’ نخست وزیر این کشور با ‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه خبر داده اند.
قرار است کنفرانس طرح یک کمربند-یک جاده به میزبانی دولت چین در اردیبهشت ماه در پکن برگزار شود و بر اساس برخی گزارش ها، وزارت امور خارجه پاکستان در حال نهایی کردن دیدار عمران خان و پوتین در حاشیه کنفرانس پکن است.
آساق*۲۷۴**۱۱۰۴**

انتهای پیام /*


سیاسی


پاکستان


روسیه


سفر ریابکوف


ھمتای پاکستانی

نظرات بسته شده است.