از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93750

185 بازدید

به گزارش روز پنجشنبه خطرنگار، درگیر کردن تماشاگر و اجرای مستقیم و نفس به نفس بازیگر و مردم و سخن گفتن از آداب و رسوم و فولکورهای مردمی و مشارکت دادن تماشاگر در برخی از صحنه های اجرا از جمله مزیت های تئاتر خیابانی است.تئاتر خیابانی یکی از بهترین نمونه های تئاتری است که بازیگران […]

به گزارش روز پنجشنبه خطرنگار، درگیر کردن تماشاگر و اجرای مستقیم و نفس به نفس بازیگر و مردم و سخن گفتن از آداب و رسوم و فولکورهای مردمی و مشارکت دادن تماشاگر در برخی از صحنه های اجرا از جمله مزیت های تئاتر خیابانی است.
تئاتر خیابانی یکی از بهترین نمونه های تئاتری است که بازیگران و تولید کنندگان آن بی واسطه با مردم رودرو می شوند و ابزار آن، محیط کوچه و بازار است.
از آن جا که تماشاگران این نوع تئاتر سازمان نیافته و گذرا هستند، بنابراین ارتباط سازی با او باید در سریع ترین زمان ممکن صورت پذیرد و این نیازمند آفرینندگانی با قدرت تخیل بالا و بداهه پردازی خوب است تا با واکنش مخاطب کار خود را تصحیح کنند.
تئاتر خیابانی بیشتر در معرض شرایط غیر پیش بینی قرار می گیرد و با قضاوت تماشاگری رو برو می شود که ممکن است هر لحظه از نمایش خوشش نیامده و محل نمایش را ترک کند؛ اما به هر حال در تئاتر خیابانی نوعی صمیمیت وجود دارد.
با این وصف تئاتر خیابانی یا به بیانی تئاتر بیرونی یعنی تئاتری که زیر یک سقف اجرا نمی شود و سقف آن آسمان و ستارگان است، قدمتی به اندازه زایش انسان یعنی از ازل دارد.
تئاترهای خیابانی عموما دربرگیرنده مضامین اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی هستند که به کمک تکنیک های خاصی به مخاطب ارائه می شوند.
تئاتر خیابانی با عنوان رسمی «street theater» از اجرای نمایش هایی در دهه های دوم و سوم قرن بیستم در مکان های عمومی کشورهای اروپایی از جمله روسیه، فرانسه، آلمان و هلند که پس از آنها به سراسر جهان کشیده شد، شکل گرفت.
در ایران نیز از قبل از انقلاب اسلامی اجراهایی به شکل خیابانی در چند جشنواره انجام گرفت، ولی این اجرا ها به حرکتی فراگیر تبدیل نشد.
پس از پایان جنگ تحمیلی نیز اجراهایی پراکنده از تئاتر خیابانی در ایران وجود داشت تا این که در سال ۱۳۷۳ این گونه از تئاتر به جشنواره تئاتر فجر پیوست تا نگاه جدی تری را به سوی خودش جلب کند.
بر این اساس منطقه آزاد ارس به منظور نشاط آفرینی و ایجاد شور اجتماعی در بین شهروندان به رسم همه ساله امسال نیز میزبان ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی با حضور ۲۰۰ هنرمند از ۱۴ استان و ۴ منطقه آزاد به مدت ۴ روز است.

** ۹۰ نمایش به صورت خیابانی اجرا می شود
دبیر ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس در مراسم افتتاح جشنواره با بیان اینکه چشم انداز جشنواره بین المللی است، اظهار داشت: سال آینده جشنواره به صورت بین المللی برگزار می شود.
ابراهیم نصیری گفت: ۲۹ گروه تئاتر خیابانی در این جشنواره حضور دارند که از این تعداد ۲۳ گروه در بخش رقابتی و ۶ گروه در بخش جنبی شرکت کرده اند.
وی با بیان اینکه ۹۰ نمایش در مدت برگزاری این جشنواره برای گردشگران و مسافران نوروزی به صورت خیابانی اجرا می شود، اظهار داشت: در مجموع ۱۶۱ اثر از ۲۰ استان برای دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که از این تعداد ۲۹ اثر برای اجرا پذیرش شد.
نصیری افزود: داوری نمایش های ارسال شده به این جشنواره در بخش رقابتی بر عهده فرهاد قائمیان، سعید اسدی و گلبرگ ابوترابیان است.

** تئاتر زبان جهانی است
عضو هیات داوران ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس با اشاره به همزمانی این رویداد با روز جهانی تئاتر، گفت: امروز دو مناسبت مهم فرهنگی در این منطقه روی می دهد که یکی بزرگداشت روز جهانی تئاتر و دیگری هفتم فروردین روز ملی هنرهای نمایشی در ایران نامگذاری شده است.
سعید اسدی این روز را روز بزرگداشت هنر ایرانی نام برد و افزود: امروز روز بزرگداشت بزرگ ترین میراث ماندگار بشری است.
وی با بیان اینکه اولین هنر انسانی در تئاتر شکل یافته و نطفه امید به آینده از تئاتر بسته شده است، اظهار داشت: تئاتر یکی از شاخص های توسعه به شمار می رود که در یونسکو نیز به عنوان شاخص توسعه مطرح است.
رئیس تئاتر شهر تهران تئاتر را نشانگر قوام و فرهنگ جوامع دانست و گفت: خوشبختانه این هنر در چند سال اخیر در ایران هم به لحاظ کمی و کیفی رشد یافته است.
اسدی با بیان اینکه تئاتر خیابانی تئاتر محیطی را نیز در جامعه توسعه داده است، افزود: یکی از مولفه های تئاتر خیابانی این است که به محل زندگی مردم آمده و مردم را به گفت و گو دعوت می کند.
وی با تاکید بر اینکه در تئاتر فرهنگ گفت و گو و تعامل را تمرین می کنیم، اظهار داشت: تئاتر زبان جهانی است و با تئاتر فرهنگ و زبان یک اجتماع با سازماندهی متبلور می شود.
رئیس تئاتر شهر تهران با تقدیر از نگاه توسعه گرایانه مدیران فرهنگی منطقه آزاد ارس از توسعه جشنواره خیابانی از عرصه منطقه ای به ملی ابراز امیدواری کرد در سال آینده این جشنواره به صورت بین المللی برگزار شود.
به گزارش خطرنگار، این جشنواره با اجرای موسیقی محلی و عاشیق نوازی آغاز و سپس گروه تکم خوانی به مناسبت نوروز نمایش تک خوانی را به صورت گروهی و موزون ادامه دادند.
بعد از افتتاح رسمی، اولین نمایش با عنوان « قاووت بایرامی» به زبان ترکی آذری کاری از گروه تئاتر دنیا از شهرستان مرند به نویسندگی و کارگردانی موسی احمدی مرند در مجموعه پارک دورنا با حضور تماشاگران اجرا شد.
نمایش که برگرفته از قصه کهن زمستان و انواع چله ها بود، به سختی های زمستان سیاه و سپری شدن آن و نوید بهار و سرسبزی و نشاط اشاره داشت.
از زیبایی های نمایش اجرای هماهنگ و موزون و همراه با موسیقی محلی بود.
به گزارش خطرنگار، ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس به مدت چهار روز برگزار می شود، این جشنواره پنج دوره به صورت منطقه ای برگزار شده و امسال برای نخستین بار به صورت سراسری برگزار می شود.
۶۱۳۲/۳۰۷۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


هنری


تئاتر خیابانی


منطقه آزاد ارس

نظرات بسته شده است.