از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93686

138 بازدید

قطب‌الدین صادقی روز پنجشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار خطرنگار، در مهاباد اظهار داشت: کیفیت و کمیت اجرای هنرهای نمایشی نسبت به سالیان قبل قابل مقایسه نسیت و گستره آن به سراسر کشور نفوذ پیدا کرده است.وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۱۷ دانشکده حوزه تئاتر و سینما در کشور فعال است، […]

قطب‌الدین صادقی روز پنجشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار خطرنگار، در مهاباد اظهار داشت: کیفیت و کمیت اجرای هنرهای نمایشی نسبت به سالیان قبل قابل مقایسه نسیت و گستره آن به سراسر کشور نفوذ پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۱۷ دانشکده حوزه تئاتر و سینما در کشور فعال است، بیان کرد: از سه هزار فقره مجوز کلاس های آزاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اکنون بیش از ۷۰۰ کلاس به تربیت بازیگر، کارگردان و علاقه مندان به حوزه تئاتر و سیما اختصاص دارد.
صادقی اظهار داشت: استقبال خوبی در بین نسل های جوان جامعه نسبت به هنرهای نمایشی، اجرای تئاتر و سینما دیده می شود که با تربیت و آموزش صحیح آنان می توان چشم انداز مناسبی برای این حوزه در سال های آتی ترسیم کرد.
وی ادامه داد: اجرای انواع تئاترهای خیابانی و هنرهای نمایشی در حال افزایش است بطوری که هم اکنون در شهری همچون تهران بیش از ۱۰۰ نمایش شبانه بر روی صحنه می رود.
عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران در خصوص وضعیت هنرهای نمایشی در مناطق کردنشین نیز گفت: تئاتر کُردی با حفظ ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و قدمت خود، شاخه ای از تئاتر ایرانی است که با زبان فرهنگ، افکار و ایده های خود را بیان می کند.
صادقی افزود: امروزه در تمام مناطق کردنشین سالن های تئاتر، انجمن های سینمایی و گروه نمایش به طور فعال و پرشور هنر و اصالت فرهنگی خود را با استفاده از هنر نمایش حفظ می کند و آن را زنده نگه می دارد.
این نویسنده، کارگردان و فیلمنامه نویس کُرد اظهار داشت: اجرای هنرهای نمایشی نباید تنها در مراسم و جشنواره ها و برای داوران حاضر در فیستیوال ها برگزار شود چون در اصل پدیده هنر برای مردم و استفاده عموم معنا پیدا می کند.
صادقی با بیان اینکه تئاتر باید در بین آحاد مردم رواج بیشتری پیدا کند، تاکید کرد: اجرای هنرهای نمایشی و تئاتر باید به صورت مداوم و پیوسته در طول سال برگزار و به عنوان یک ظرفیت بزرگ در ارتقای سطح جامعه استفاده شود.
وی با اشاره به کمبودهای منابع مالی در حوزه هنر بیان کرد: موج کمبود بودجه و منابع مالی گریبان هنرهای نمایشی را گرفته است و تامین نشدن هزینه های جاری از جمله طراحی صحنه، دکور و لباس می تواند ضربه های محکمی به بدنه هنر سینما و تئاتر وارد کند.
صادقی یادآور شد: یکی از راه های آشتی افراد با جامعه، هنر و فرهنگ نمایش است که می تواند مردم را در کنار همدیگر جمع کند.
به گزارش خطرنگار، قطب الدین صادقی متولد سنندج و دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که دکترای هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربن فرانسه کسب کرده و یکی از اساتید برجسته و صاحب نظر رشته تئاتر در سطح کشور است.
از این استاد برجسته تاکنون بیش از ۶۰ مقاله علمی پژوهشی، چند اثر تالیفی و ترجمه در زمینه نمایش و تئاتر به چاپ رسیده و کارگردانی صحنه چندین نمایش از جمله باغ شکرپاره، یادگار زریران، عادل ها، عکس یادگاری، دخمهٔ شیرین، پرومته در زنجیر، افشین و بودولف هر دو مرده اند، سرود مترسک پرتقالی، قابیل، سحوری، هفت قبیله گمشده، خط عشق، پیکره های بازیافته، زنان صبرا، مردان شتیلا، دوران بیگناهی، مبارک، نگهبان کوچک، مویه جم، هفت خوان رستم، بهرام چوبینه، مردفرزانه، ببر دیوانه، نیرنگ های اسکاپن، هملت، سی مرغ و سیمرغ، آرش، مده آ، آژاکس، فرمان گمشده، پیک نیک در میدان جنگ، افعی طلایی، بامها و زیر بامها را بر عهده داشته است.
۹۹۰۳/۶۱۸۵/۳۰۷۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


روز جهانی تئاتر


قطب الدین صادقی


مهاباد

نظرات بسته شده است.