از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93599

181 بازدید

مصطفی ده پهلوان روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، با بیان این جمله که هنوز یک موزه تخصصی باستان شناسی برای معرفی این رشته به مردم در کشور وجود ندارد، گفت: راه اندازی موزه نقش مهمی در افزایش دانش و آگاهی عمومی نسبت به این حوزه دارد .وی افزود: […]

مصطفی ده پهلوان روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، با بیان این جمله که هنوز یک موزه تخصصی باستان شناسی برای معرفی این رشته به مردم در کشور وجود ندارد، گفت: راه اندازی موزه نقش مهمی در افزایش دانش و آگاهی عمومی نسبت به این حوزه دارد .
وی افزود: راه اندازی آزمایشگاه موسسه، مرمت و بازسازی کاروانسرای محمود آباد از دیگر برنامه های امسال دانشگاه تهران است.
موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۸ با هدف ایجاد بازوی پژوهی گروه آموزشی باستان شناسی دانشگاه تأسیس شد تا زمینه ای برای فعالیت های میدانی در حوزه باستانی شناسی و کاوش و بررسی های میدانی و صحرایی استادان و دانشجویان باستان شناسی را فراهم سازد.
ده پهلوان در باره شیوه فعالیت موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران گفت: موسسه جذب دانشجو ندارد اما امیدواریم در آینده این اتفاق خوب با هدف جذب دانشجوی پژوهش محور محقق شود .
وی در عین حال گفت که این موسسه برخی دوره های پژوهشی و آموزشی را برای دانشجویان باستان شناسی برگزار می کند.
وی در باره پژوهش های انجام شده نیز توضیح داد: تاکنون ۵ طرح پژوهشی به پایان رسیده که بیشتر آنها توسط اعضای هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران و کارشناسان وابسته به موسسه انجام شده است .
ده پهلوان ادامه داد: هدف موسسه این است که درآینده امکاناتی از قبیل آزمایشگاه را ارتقا دهد و از طرفی با پژوهشگران مستعد خارج از دانشگاه تهران در فضای موسسه همکاری مناسبی داشته باشد .
وی اعتبار تخصیصی به موسسه باستان شناسی را سالانه ۸۷۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ایجاد درآمد از اهداف پیش بینی شده است ، چرا که این موسسه باید جایگاهی مانند موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران را بدست آورد اما آن طورکه انتظار می رود ، این امر محقق نشده است.
ده پهلوان با بیان این جمله که موسسه باید پژوهشگران کارآمد و به روز را جذب کند ، تصریح کرد: بخش عمده نیروهای این مجموعه کادراداری هستند و تداد پژوهشگران اندک است.
وی در باره اساسنامه موسسه نیز گفت: اساسنامه پس از ۵۹ سال بتازگی مورد بازنگری قرار گرفت هر چند که هنوز مصوب نشده و در پیچ و خم اداری سرگردان است .
وی از برگزاری یک دوره پژوهشی و آموزشی برای دانشجویان باستان شناسی خبر داد و افزود: موسسه در نظر دارد پروژه هایی را با سایر نهادها در حوزه کتیبه ها و باستان شناسی انجام دهد و از توان دانشجویان باستان شناسی دانشگاه تهران و سایر موسسات نهایت استفاده را خواهد کرد.
رئیس موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران در باره برخی مسائل این موسسه که در حال رفع شدن است تصریح کرد: کتابخانه تخصصی موسسه در خیابان تجریش واقع شده است که به علت دوری مسافت ، دانشجویان از این امکان استفاده نمی کنند، از این رو بر آن هستیم تا کتابخانه را به ساختمان شماره ۲ موسسه واقع در خیابان پورسینا انتقال دهیم .
وی در باره آزمایشگاه باستان شناسی نیز گفت: موسسه برای انجام پژوهش های نوین به آزمایشگاه مجهز باستان سنجی نیاز دارد. راه اندازی این آزمایشگاه مستلزم خرید دستگاه هایی با مبلغی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد بودجه است.
ده پهلوان در باره اقدامات سال ۹۷ موسسه افزود: برگزاری بیش از ۳۶ کارگاه در رشته های متنوع و خارج از مباحث و سرفصل های درسی دانشجویان باستان شناسی از مهم ترین فعالیت های موسسه باستان شناسی است.
وی افزود: برپایی کارگاه های آموزشی در زمینه تشخیص بقایای انسانی در کاوش ها، باستان جانور شناسی، بدست آوردن اطلاعات از اسکلت های انسانی، زمین باستان شناسی و تعامل انسان و محیط از مهم ترین فعالیت های سال ۹۷ بوده است.
**۹۴۹۱** ۱۲۰۰

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


موسسه باستان شناسی


مصطفی ده پهلوان


دانشگاه تهران

نظرات بسته شده است.