از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93352

355 بازدید

دلارام ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار خطرنگار، با بیان اینکه تئاتر خیابانی در همیشه مظلوم واقع شده است، اظهار داشت: دوست دارم در روز ملی هنرهای نمایشی (هفتم فروردین) تمام بزرگان تئاتر صحنه‌ای دعوت شده و در کنار هنرمندان نمایش خیابانی حضور پیدا کنند و یکدیگر را بشناسند.وی افزود: برای من خیلی اهمیت دارد که […]

دلارام ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار خطرنگار، با بیان اینکه تئاتر خیابانی در همیشه مظلوم واقع شده است، اظهار داشت: دوست دارم در روز ملی هنرهای نمایشی (هفتم فروردین) تمام بزرگان تئاتر صحنه‌ای دعوت شده و در کنار هنرمندان نمایش خیابانی حضور پیدا کنند و یکدیگر را بشناسند.
وی افزود: برای من خیلی اهمیت دارد که در روز جشنی مانند روز ملی هنرهای نمایشی هنرمندان عرصه‌های مختلف تئاتر با هم یکی شده و برای یکدیگر ارزش قائل شوند.
برگزیده بازیگر زن در جشنواره تئاتر مقاومت با اشاره به اینکه باید آیین‌نامه محکم و قابل دفاعی برای تئاتر خیابانی نگاشته شود، خاطرنشان کرد: این روزها تئاتر خیابانی به یک تئاتر دم دستی تبدیل شده است و عده زیادی بدون داشتن علم، سواد و تکنیک وارد این عرصه می‌شوند.
وی با اشاره به بی توجهی مسئولان در این زمینه تاکید کرد: هر کس با هر میزان دانش اثری را ارائه دهد، اجازه می‌دهند پا به عرصه تئاتر خیابانی بگذارد و به همین دلیل شاهد آثار ضعیف و غیرعلمی هستیم.
ترکی عنوان کرد: با پیش‌بینی قوانین جدی، تئاتر خیابانی نیز از اینگونه آثار، پیراسته می‌شود که یکی از این قوانین، سخت‌گیری مناسب بر انتخاب بازیگر، متن و شرایط دیگر همانند تئاتر صحنه‌ای است تا آثار علمی و مناسب اجرا شوند و سطح تئاتر خیابانی ارتقا یابد.
وی با تاکید بر دشواری تئاتر خیابانی نسبت به تئاتر صحنه‌ای، تصریح کرد: مخاطبان نمایش‌های خیابانی عده‌ای خاص و تماشاگر مداوم تئاتر نیستند بلکه عموم مردم هستند و در میانشان از هر قشر جامعه با هر تفکری حضور دارد و این موضوع شرایط را برای اجرا سخت می‌کند.
برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تاکید بر اینکه سختی اجرای خیابانی برای بانوان بازیگر بیشتر است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بانوان بازیگر در تئاتر خیابانی بسیاری از حرکات را نمی‌توانند آزادانه انجام دهند یا تفاوت صدایی آقایان و خانم‌ها باعث شده تا برای رساتر شدن و بلندتر شدن مجبور به تمرین بیشتر شویم که حنجره را آزار می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه به بانوان بازیگر تئاتر خیابانی سخت گیری‌های بیشتری می‌شود، اظهار داشت: در نمایش‌های تک پرسوناژ که یک بازیگر خانم باید صحنه را مدیریت کند در بسیاری از شهرها با مشکل مواجه می‌شویم زیرا مسئولان از بازخوردهای عمومی واهمه دارند اما این حساسیت هم به مرور کمتر شده است.
ترکی با اشاره به کاهش محدودیت ها در سال های اخیر، تصریح کرد: اجراهای تک پرسوناژ خانم در جشنواره بیشتر است اما در اجرای عموم کمتر دیده می‌شود.
این بازیگر تئاتر خیابانی خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی در کل کشورهای دنیا یکی از مهمترین بخش های تئاتر است اما در ایران اینچنین نیست و به تئاتر خیابانی اهمیت داده نمی‌شود.
۷ فروردین برابر با ۲۷ مارس روز جهانی هنرهای نمایشی است که از سال ۱۳۹۳ برای ثبت به عنوان «روز ملی هنرهای نمایشی» در تقویم رسمی کشور مطرح و سرانجام در سال ۱۳۹۵ و در جلسه ۷۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم به ثبت رسیده است.
فراهنگ **۷۵۶۱ **۳۰۰۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


روز ملی هنرهای نمایشی


تئاتر خیابانی

نظرات بسته شده است.