از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 93250

93 بازدید

به گزارش سه شنبه شب خطرنگار، به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، در این مراسم که همچنین با هدف بررسی آداب و رسوم مشترک سال نومیلادی و نوروز در گرجستان برپا شده بود، تعدادی از اساتید، ایرانشناسان و دانشجویان رشته ایرانشناسی دانشگاه دولتی تفلیس حضور داشتند. برپایی سفره هفت سین نوروز […]

به گزارش سه شنبه شب خطرنگار، به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، در این مراسم که همچنین با هدف بررسی آداب و رسوم مشترک سال نومیلادی و نوروز در گرجستان برپا شده بود، تعدادی از اساتید، ایرانشناسان و دانشجویان رشته ایرانشناسی دانشگاه دولتی تفلیس حضور داشتند.
برپایی سفره هفت سین نوروز و سفره سال نو گرجیان، اجرای موسیقی زنده به زبان گرجی و فارسی، ارائه مطالب درباره فلسفه نوروز، فلسفه هفت سین، مقایسه آداب و رسوم نوروزی و سال نو میلادی و عید پاک در دو کشور ایران و گرجستان، اجرای مسابقه ایرانشناسی، شعر و دکلمه خواندنی، نمایش آثار نقاشی دانشجویان از جمله برنامه های این مراسم بود.
تمامی برنامه های این مراسم از سوی اساتید و دانشجویان رشته ایرانشناسی برنامه ریزی و اجرا شد.
در این مراسم ابتدا دکتر تئا شورغایا رئیس بخش ایرانشناسی ضمن تبریک عید نوروز و خیرمقدم به میهمانان، گفت: احیای فرهنگ باستانی نوروز درمیان دانش آموختگان جوان برای اعتلا و اشاعه فرهنگ پارسی امری لازم است و گامی مؤثر در شناخت این رسوم دیرینه خواهد بود.
وی افزود: گرجستان فرهنگ و آداب و رسوم عمومی مشترک زیادی با ایران دارد و نوروز در تاریخ و فرهنگ دو کشور مظهر بزرگداشت زند‌گی، طبیعت و ارزش‌های انسانی است که ریشه‌های عمیقی درشعر و ادب، هنر و رسوم خانواد‌گی و اجتماعی مردم دو کشور دارد.
شورغایا خاطر نشان کرد: بسیاری از آداب و رسومی که در سال نو میلادی و عید پاک در گرجستان رایج است، با عید نوروز ایران مشترک و هم خوانی دارد.
حمید مصطفوی رایزن فرهنگی ایران نیز ضمن تبریک سال نو و عید نوروز گفت: جشن‌ های عید نوروز و سال نو نزد ایرانیان از اصالت و فرهنگ عمیقی برخوردار است و رمز ماندگاری نوروز را باید در ذات این آئین جستجو کرد.
وی با اشاره به این که تمام ویژگی های یک فرهنگ خوب در نوروز مستتر است، فرهنگ کمک به مستمندان، عیادت بیماران، آشتی کردن و فرهنگ دوستی را از ویژگی های نوروز ایرانی برشمرد.
مصطفوی تاثیر فراوان و عمیق فرهنگ ایران بر کشورها و ملل منطقه به ویژه مناطق آسیای مرکزی و قفقاز را یادآور شد و تاکید کرد: نوروز جایگاه ویژه‌ ای درمیان این ملت‌ ها دارد و این علاقه مشترک به همگرایی ملت ها منجر می شود.
شبد**خاورم ** ۳۳۷**۱۳۷۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


گرجستان


عید نوروز

نظرات بسته شده است.