از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 92903

154 بازدید

به گزارش روز دوشنبه خطرنگار، پژمان شاهوردی در گفت‌وگو با خبرنگار خطرنگار، با بیان اینکه روز ملی هنرهای نمایشی (هفتم فروردین) تبدیل به ویترینی پوشالی شده است که تنها نامی از تئاتر بر خود دارد، اظهار داشت: در این روز به نامی از نمایش اکتفا می کنند که با بی‌توجهی‌ها به سرعت به دست فراموشی […]

به گزارش روز دوشنبه خطرنگار، پژمان شاهوردی در گفت‌وگو با خبرنگار خطرنگار، با بیان اینکه روز ملی هنرهای نمایشی (هفتم فروردین) تبدیل به ویترینی پوشالی شده است که تنها نامی از تئاتر بر خود دارد، اظهار داشت: در این روز به نامی از نمایش اکتفا می کنند که با بی‌توجهی‌ها به سرعت به دست فراموشی سپرده می‌شود.
وی افزود: در روز ملی هنرهای نمایشی در تهران و شهرهای دیگر همایش‌هایی برگزار و بدون تقدیر و یا یادی از هنرمندان به اتمام می‌رسد و به سرعت پرونده آن بسته می‌شود.
برگزیده کارگردانی تئاتر خیابانی سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تصریح کرد: باید به جای اینکه برای برگزاری جشن این روز هزینه شود تا فقط ثابت کنیم هنرهای نمایشی وجود دارد، این مبلغ برای هنرمندانی که توانایی تولید اثری فاخر را دارند هزینه شود تا اتفاقی مهم در تئاتر رقم بخورد.
وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی گیشه‌ای هم برای فروش بلیت ندارد، تاکید کرد: روز هنرهای نمایشی راهی را برای تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی هموار نمی‌کند.
وی با اشاره به دریافت تندیس کارگردانی و نویسندگی برای نمایش «لیلی و مجنون» از سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر خاطرنشان کرد: این نمایش ۵ تندیس از جشنواره را به دست آورد اما به دلیل حمایت نشدن تئاتر به ویژه نمایش خیابانی نتوانستیم در هیچ جای کشور اجرای عموم داشته باشیم.
شاهوردی افزود: برگزیده شدن در جشنواره‌های بین‌المللی حمایت برای اجرای عموم در شهرهای مختلف را به همراه دارد اما در کشور خودمان از هنرمندان تئاتر خیابانی در قالب اجرای عمومی حمایت نمی‌شود.
وی با اشاره به هزینه‌هایی که در بخش های مخلف می‌شود، اظهار داشت: در تئاتر خیابانی نه کمک مالی می‌شود نه حمایت اجرایی صورت می‌گیرد و به همین دلیل عموم مردم از تماشای آن محروم می‌شوند؛ این روند باعث می‌شود که هنرمندان فعال در این حوزه به تئاتر صحنه‌ای روی بیاورند یا به طور کلی تئاتر را تنها بگذارند و به سمت تصویر بروند تا هم دیده شوند و هم برای خود تولیدکنندگان نیز مثمرثمر باشند.
کارگردان برتر برای نمایش خیابانی «این کجا و آن کجا» در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر درخواست کرد: تمام کسانی که کاری برای تئاتر از دستشان بر می‌آید اما اقدامی نمی کنند باید دلسوز این هنر و هنرمندان این عرصه باشند.
وی با تاکید بر اینکه روند خوشایندی برای تئاتر خیابانی دیده نمی‌شود، تصریح کرد: هنرمندان تئاتر خیابانی از جیب خود هزینه می کنند که بعد از یک دوره تلاش بی‌نتیجه، ناامیدی و خستگی را به همراه می آورد.
وی افزود: اگر این عده که عاشقانه برای تئاتر خیابانی تلاش می‌کنند ناامید شده و کنار بروند این نوع تئاتر از کشور ما یا رو به افول می‌رود و یا برای همیشه رخت می‌بندد و از بین می‌رود.
شاهوردی با اشاره به اینکه بیشترین استقبال در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از بخش خیابانی است، خاطرنشان کرد: به دلیل وضعیت اقتصادی فعلی کشور، مردم حاضر به پرداخت هزینه برای تماشای نمایش صحنه‌ای نیستند؛ جذابیت تئاتر خیابانی به قدری زیاد است که در سرما و گرما تماشاگران، داستان را رها نمی‌کنند و تا آخرین لحظه اجرا برای تماشای آن می ایستند.
وی با اشاره به اینکه به آیین‌نامه ای احتیاج داریم که عملیاتی شود، خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌های بسیاری تنها به عنوان چند برگ نوشته وجود دارند اما هیچ کدام به مرحله اجرا نمی‌رسند اما عملیاتی شدن آیین‌نامه راهکار مثبتی است که ما نیز از آن استقبال می‌کنیم.
فراهنگ**۷۵۶۱**۳۰۰۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


تئاتر


روز ملی هنرهای نمایشی


تئاتر خیابانی

نظرات بسته شده است.