از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 92027

175 بازدید

بهروز صالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران از مهمترین‏ خیزش‏های انقلابی در جهت مبارزه با استعمار بود و از همه مهمتر کوتاه کردن دست این استعمار از منابع حیاتی‏ ایران،نقطه‏ ی عطفی در تاریخ جنبش‏ های مردمی رهایی ‏بخش‏ منطقه‏ خاورمیانه به‏ شمار […]

بهروز صالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خطرنگار، افزود: نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران از مهمترین‏ خیزش‏های انقلابی در جهت مبارزه با استعمار بود و از همه مهمتر کوتاه کردن دست این استعمار از منابع حیاتی‏ ایران،نقطه‏ ی عطفی در تاریخ جنبش‏ های مردمی رهایی ‏بخش‏ منطقه‏ خاورمیانه به‏ شمار می ‏رود.
وی اظهار داشت: پشتیبانی و حمایت روحانیت از ویژگی های مهم و اساسی ملی شدن صنعت نفت ایران در ۲۹ اسفند سال ۱۳۲۹ بود و از طرفی حمایت و مشارکت مردم نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار در این رخداد مهم تاریخی بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حرکت های منسجم و اتحاد بین آیت الله کاشانی ، نواب صفوی و مصدق در ملی شدن صنعت نفت وجود داشت و در واقع باید گفت که این افراد نقش مهم و بی بدیلی در تحقق این واقعه مهم تاریخی داشتند.
این کارشناس مسایل سیاسی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه ریاضت اقتصادی با محوریت عدم اتکا به درآمدهای نفتی و تلاش برای مصرف نفت خام در داخل کشور، اقدام دیگری بود که مصدق برای خنثی کردن تحریم نفت از سوی انگلیس انجام داد و موفق شد اقتصاد کشور را در آن دوره، سرپا نگاه دارد.
وی یادآور شد: ملی شدن صنعت نفت به نوبه خود وقایع مختلف تاریخی دیگری را نیز در سطح کشور رقم زد چرا که این واقعه مهم نقطه عطفی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و مبارزات مردم ایران به شمار می رود.
معاون اجرایی و فرهنگی دانشگاه جامع علمی و کاربردی زنجان خاطرنشان کرد: ملی شدن صنعت نفت جنبش های مختلفی مانند تنگستان، قیام سربداران، تنباکو و در نهایت مشروطه را رقم زد.
وی یادآورشد: بیش از ۶۲ سال از قانون ملی شدن صنعت نفت ایران سپری می شود که این واقعه مهم تاریخی استقلال سرمایه ای مردم و نسل های بعدی را رقم زد.
صالحی،افزود: قانون ملی شدن صنعت نفت در واقع پیشنهادی بود که به امضای همه اعضای کمیسیون نفت در مجلس شورای ملی ایران در ۱۷ اسفند ۱۳۲۹ به مجلس ارائه شد.
وی، اضافه کرد: نفت از حوزه های مهم و استراتژیک کشور محسوب می شود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابل ملاحضه ای با تکیه بر توانمندی های نخبگان و دانشمندان جوان در این حوزه حاصل شده است.
به گفته این کارشناس، حضور شرکت‌های ایرانی در طرح‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هرروز پررنگ تر شده. به طوری که اکنون در شرایط تحریم های غرب نیز شرکت های داخلی نه فقط توسعه میدان‌ های بزرگ نفت وگاز کشور را عهده دار هستند، بلکه بخش عمده تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را تامین می کنند.
۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام /*


سیاسی


ملی شدن صنعت نفت


استعار


منابع حیاتی

نظرات بسته شده است.