از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 91919

50 بازدید

به گزارش خطرنگار، قم به عنوان شهری زیارتی همواره کانون توجه و حضور گسترده زائران از ایران و سایر نقاط جهان در همه روزهای سال به خصوص ایام با طراوت نوروز بوده که این مساله علاوه بر دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی، موجب رونق گردشگری و فعالیت های اقتصادی مرتبط با آن در این استان شده […]

به گزارش خطرنگار، قم به عنوان شهری زیارتی همواره کانون توجه و حضور گسترده زائران از ایران و سایر نقاط جهان در همه روزهای سال به خصوص ایام با طراوت نوروز بوده که این مساله علاوه بر دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی، موجب رونق گردشگری و فعالیت های اقتصادی مرتبط با آن در این استان شده است.
حضور میلیونی زائران نوروزی در قم، نیازمند مدیریتی منسجم و کارآمد است تا امکانات و خدمات مورد نیازشان به شکلی مناسب فراهم شود و البته برنامه های فرهنگی نیز باید به شکلی پررنگ برای زائران و مسافران نوروزی اجرا شود تا آنها از فضای معنوی این شهر بیشترین بهره را ببرند.

** مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در این زمینه گفت: ۵۰۰ برنامه فرهنگی در نوروز ۹۸ توسط دستگاه های مختلف فرهنگی استان اجرا خواهد شد.
سید موسی حسینی کاشانی با بیان اینکه ۲۰ دستگاه عضو کمیته فرهنگی ستاد تسهیلات نوروزی هستند که برنامه های متنوعی را برای نوروز امسال تدارک دیده اند افزود: با وجودی که همه دستگاه های عضو ستاد تسهیلات زائران در اقدام های فرهنگی نوروز مشارکت دارند، ولی محوریت برنامه ها در حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و بقاع متبرک امامزادگان می باشد.
وی ادامه داد: امسال با هماهنگی دستگاه های مختلف از جمله شهرداری و اداره کل اوقاف و امور خیریه، سه هزار مترمربع تبلیغات سطح شهر با پیام های مختلف فرهنگی انجام شده است.
حسینی کاشانی بیان کرد: برای معرفی برنامه های فرهنگی که در مکان های مختلف از جمله حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و بقاع متبرک اجرا می شود و همچنین معرفی فرصت های گردشگری قم، از ظرفیت نشریه های محلی استفاده شده و در این راستا بیش از ۱۰ هزار نسخه نشریه چاپ شده است.
وی افزود: این نشریه ها به همراه بسته های فرهنگی در قالب «پیک فرهنگ» به عنوان هدیه به مسافرانی که وارد شهر قم می شوند، اهدا خواهد شد.
وی با بیان این که بسته ها شامل پیام های مختلف فرهنگی، سی دی سخنرانی و برگه های مطالعه یک دقیقه ای است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۰ هزار جلد کتاب تهیه شده تا در تعطیلات نوروز با هدف معرفی کتاب خوب و ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه میان کودکان در هفت نقطه سطح شهر توزیع شود.

** برپایی سه نمایشگاه فرهنگی در حرم حضرت معصومه(س)
معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) نیز با تشریح ویژه برنامه های حرم کریمه اهل بیت(ع) در ایام نوروز، گفت: به مناسب نوروز ۹۸، سه نمایشگاه فرهنگی شامل نمایشگاه نوروزی بهشت بانو، حریم حرم و آفرینش های فرهنگی و هنری فاطمی(س) در این مکان مقدس گشایش می یابد.
حجت الاسلام والمسلمین مهدی احمدی افزود: نمایشگاه نوروزی بهشت بانو شامل بخش های کودک و نوجوان، دیجیتال و سواد رسانه، مسابقه و نمایش، احکام ویژه خانواده، ایستگاه جوایز، عکاس خانه و زیارت مجازی است که از ۲۹ اسفند ۹۷ تا ۱۴ فروردین ۹۸ از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۲ پذیرای علاقه مندان، در صحن جامع فاطمی(س) است.
وی ادامه داد: نمایشگاه حریم حرم شامل روایتگری زندگانی حضرت معصومه(س) در هشت غرفه می باشد که از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر برپا می شود.
به گفته احمدی، نمایشگاه آفرینش های فرهنگی و هنری فاطمی(س) نیز فعالیت ۴۰ ساله آستان را از ساعت ۱۰ تا ۲۴ در صحن صاحب الزمان(عج) برای مخاطبان به نمایش می گذارد.
معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: برگزاری آیین های سخنرانی، مداحی و مرثیه سرایی در صحن های حرم کریمه اهل بیت(س) به مناسب ولادت حضرت علی(ع) و وفات حضرت زینب(س)، ویژه برنامه خانوادگی «همراهی» برنامه متنوعی از جمله تلاوت قرآن، سخنرانی، روایتگری با موضوع سبک زندگی اسلامی و همچنین مسابقه با حضور هنرمندان کشوری است که هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۴ در صحن صاحب الزمان(عج) برگزار می شود.
احمدی ادامه داد: برگزاری برنامه حرم شناسی و شخصیت شناسی در قالب تورهای حرم گردی با هدف آشنایی مخاطبان با ویژگی بزرگان مدفون در حرم و شخصیت حضرت معصومه(س) در ۲ نوبت صبح و عصر و برگزاری برنامه پرسمان خانواده با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و فاطمی در صحن های امام رضا(ع) و صاحب الزمان(عج) از دیگر برنامه های حرم ویژه نوروز ۹۸ است.
وی ادامه داد: موزه آستان کریمه اهل بیت(س) نیز با برگزاری پرده خوانی و ارائه محتوای تاریخی در قالب چند رسانه ای تلاش خواهد نمود محتوای عبرت آموزی از دوره های تاریخی به بازدیدکنندگان ارائه نماید.
احمدی به طرح طبیب دوار اشاره و بیان کرد: این طرح در قالب تبلیغ چهره به چهره با حضور مبلغان توانمند و آموزش دیده با موضوع سبک زندگی فاطمی و اسلامی و همچنین معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) و زیارت آن حضرت در صحن های حرم مطهر خواهد بود.
وی گفت: استقرار چهار پیشخوان عرضه محصولات فرهنگی، راهنمای زائر و معرفی خدمات حرم، برگزاری پویش ملی کتابخوانی و عکس با معرفی پنج عنوان کتاب از ساعت ۹ تا ۱۳ در صحن های مختلف حرم مطهر و برگزاری مسابقه عکاسی هنری با گوشی تلفن همراه از حرم مطهر، عکس سلفی خانوادگی با هدف تبلیغ و ترویج فرهنگ خانواده از دیگر برنامه های حرم حضرت معصومه(س) می باشد.

** مسجد جمکران و تدارک برنامه های فرهنگی متناسب با همه گروه های سنی
معاون فرهنگی مسجد جمکران نیز با تشریح برنامه های متنوع فرهنگی این مکان مقدس برای میزبانی از زائران نورزی گفت: سالانه زائران زیادی از نقاط مختلف ایران و سایر کشورهای جهان برای تشرف به مسجد جمکران عازم شهر قم می‌شوند و برنامه های نوروزی با محوریت پرورش زائر انقلابی برنامه ریزی شده است.
ابراهیم صدوقی با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یکی از قطب‌های فرهنگی و مذهبی کشور است، اظهار کرد: برنامه‌های نوروزی در این مکان مقدس با مراسم تحویل سال آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی، کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت به موضوع های مختلف در صحن رسول اعظم(ص) برگزار و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهینامه حضور در دوره اعطا می‌شود.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای ویژه برنامه های مهدوی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان ادامه داد: باهدف تربیت نسل مهدوی برای گروه سنی کودک و نوجوان نیز ویژه‌برنامه‌هایی در ۲ مرکز فرهنگی هنری گل نرگس ویژه کودکان ۵ تا ۹ سال و مرکز جوانه‌های انتظار ویژه نوجوانان اجرا خواهد شد.
صدوقی افزود: کارگاه آسیب‌های فضای مجازی برنامه دیگر این مکان مقدس در ایام نوروز است که با هدف ایجاد آرامش معنوی در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد.
وی اظهار کرد: مراسم ادعیه خوانی، برگزاری نمازهای جماعت، حلقه‌های معرفت، پاسخگویی به شبهات و ارائه مشاوره‌های اعتقادی و خانوادگی و برگزاری محافل قرآنی از دیگر برنامه‌های نوروزی این مکان مقدس خواهد بود.

** بقاع ۳۶ امامزاده در قم میزبان طرح آرامش بهاری است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز گفت: در نوروز امسال بقاع متبرک ۳۶ امامزاده در این استان، با حضور ۸۰ روحانی مبلغ میزبان طرح آرامش بهاری است.
حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری افزود: این طرح در ۶ بقاع شاخص شامل حرم حضرت موسی مبرقع(ع)، امامزاده خضر نبی(ع)، امامزاده جعفر زواریون(ع) در محور اراک – قم، امامزاده عبدالله(ع) در روستای قلعه چم، مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) به صورت ویژه و با برپایی خیمه های معرفت اجرایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: در بقاع امامزاده هایی همچون حضرت موسی مبرقع(ع) که زائران خارجی به ویژه از کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق حضور پیدا می کنند، اجرای طرح آرامش بهاری با رونق خاصی همراه خواهد بود.
اسکندری ادامه داد: علاوه بر مشارکت ۸۰ تن از مبلغان، ۴۰۰ خادم و عضو هیات امنای بقاع امامزاده ها نیز در راستای ارائه خدمات رفاهی و پاسخگویی به نیازهای زائران مستقر می شوند.
طرح آرامش بهاری از ۲۸ اسفندماه جاری آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه ۹۸ ادامه دارد که برای جذب کودکان، نوجوانان و جوانان در این طرح، جوایزی از محصولات ایرانی و اسلامی در نظر گرفته شده است.

** توزیع ۱۰ هزار برگ نظرسنجی
عضو هیات علمی دانشگاه قم نیز گفت: امسال حدود ۱۰ هزار پرسشنامه که نسبت به پارسال پنج برابر شده است، بین مسافران و زائران توزیع می شود.
محمد حسن ملکی افزود: پرسشنامه ها از ۲۹ اسفندماه تا پایان تعطیلات نوروزی در نقاط مختلف شهر در اختیار زائران قرار می گیرد که درآن وضعیت متغیرها از جمله اسکان، ارزاق، امنیت، مبلمان و نظافت شهری، آراستگی، برنامه های فرهنگی مسجد جمکران، حرم حضرت معصومه(س) و بوستان های سطح شهر ارزیابی می شود.
وی ادامه داد: پرسش هایی که در این پرسشنامه ها طرح شده، میزان بهبود متغیرهای مختلف را نسبت به سال های گذشته بررسی می کند.
۷۴۰۴/ ۱۱۷۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


قم


نوروز ۹۸


زائران

نظرات بسته شده است.