از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 91757

136 بازدید

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار علمی خطرنگار، با شروع تعطیلات نوروزی سفر به نقاط مختلف کشور رونق می‌گیرد در این میان گشت‌وگذار در دنیای علم و نجوم و مشاهده وسائل اولیه تا مدرن، خالی از لطف نیست. یکی از اولین مراکزی که علوم، فنون و ابزارهای مختلف را یک جا گردآورده، موزه ملی علوم و […]

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار علمی خطرنگار، با شروع تعطیلات نوروزی سفر به نقاط مختلف کشور رونق می‌گیرد در این میان گشت‌وگذار در دنیای علم و نجوم و مشاهده وسائل اولیه تا مدرن، خالی از لطف نیست.
یکی از اولین مراکزی که علوم، فنون و ابزارهای مختلف را یک جا گردآورده، موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران است که توانسته در عین نوپا بودن، در میان سایر موزه‌ها بدرخشد و در مجامع بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.
این موزه تنها نگهدارنده وسائل عتیقه و قدیمی نیست که آن را پشت شیشه در معرض دید قرار داده باشد بلکه فضایی باز با وسائلی قابل دسترس است که بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند ابزار را لمس و یا با آن کار کنند.
به منظور معرفی موزه و دستیابی به اطلاعات بیشتر با قسمت‌های مختلف آن، خبرنگار علمی خطرنگار، به گفت و گو با «سیف الله جلیلی» رئیس موزه ملی علوم و فناوری پرداخت.

** سفر به زمان با گشت و گذار در هفت گالری موزه
رئیس موزه ملی علوم و فناوری با بیان اینکه این موزه چند سالی است که شکل گرفته و از سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرده است، گفت: در همین مدت کوتاه توانسته توجه بازدیدکنندگان بسیاری را جلب کند.
جلیلی به معرفی قسمت‌های مختلف موزه پرداخت و توضیح داد: ساختمان اصلی موزه دارای هفت گالری به نام‎های «فناوری‎های بومی»، «مرکز علم»، «ابزار قدیم نجوم»، «ابزار قدیم جراحی»، «مورس تا موبایل»، «انرژی‎های نو» و «نورشناسی» است که هر یک در موضوعات متنوع به تشریح مفاهیم علمی می‎پردازد و چهار گالری دیگر هم در فرهنگسرای رازی دایر و فعال است.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در گالری فناوری بومی، فناوری‌های ایران که بیانگر به خدمت گرفتن انرژی‌های طبیعی است در قالب ماکت‌هایی مشابه واقعیت از قبیل آسیاب، یخچال‌های طبیعی و بادگیر به نمایش گذاشته و یا در گالری مرکز علم، مفاهیم و قوانین پایه علمی فیزیک در قالب دستگاه‌های تعاملی تشریح شده است.
رئیس موزه ملی علوم و فناوری درباره گالری ابزار قدیم نجوم نیز گفت: ابزارهای نمایشی در این گالری بر پایه رساله یکی از منجمان حاضر در رصدخانه مراغه ساخته شده است و با وجود اینکه ابزارها در مقیاس نمایشی است اما تلاش شده تا جزئیات ابزارها در طرح‌های بازسازی شده به خوبی به بازدیدکننده عرضه شود.
به گفته جلیلی در گالری ابزار جراحی کهن نیز با بازسازی و نمایش برخی از ابزارهای جراحی و کاربرد آنها در طب قدیم به دنبال نشان دادن اوج پیشرفت جراحی در تمدن اسلامی هستیم.
رئیس موزه ملی علوم و فناوری یادآورشد: گالری هسته‌ای و گالری از مورس تا موبایل نیز از دیگر گالری‌هایی است که به علوم نوین پرداخته و فناوری‌های عصر حاضر را در معرض دید قرار داده است.
جلیلی در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو، درباره امتیازهای موزه اظهار داشت: موزه ملی علوم و فناوری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مسیر گردشگری تهران در ایام نوروز قرار گرفته است و تلاش دارد برنامه‌های مختلف را در این ایام برای مسافران برگزار کند.
موزه ملی علوم و فناوری که در خیابان سی تیر تهران واقع است تنها در دو روز اول و سیزدهم فروردین تعطیل است اما در دیگر روزهای نوروز از سوم تا هفدهم فروردین‎ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ پذیرای مسافران نوروزی خواهد بود.
علمی**۹۲۹۴**۱۸۸۳

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


فناوری


موزه ملی علوم و فناوری


ابزار قدیمی

نظرات بسته شده است.