از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 91737

82 بازدید

مجمع ناشران انقلاب اسلامی و برخی انجمن‌های فرهنگی وابسته به ناشران، روز گذشته نامه‌ای با موضوع بحران کاغذ، خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستادند. در پی این امر نیکنام حسینی‌پور، […]

مجمع ناشران انقلاب اسلامی و برخی انجمن‌های فرهنگی وابسته به ناشران، روز گذشته نامه‌ای با موضوع بحران کاغذ، خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستادند.
در پی این امر نیکنام حسینی‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خطرنگار، اتحادیه ناشران را نماینده قانونی ناشران دانست و گفت: ما در تهران اتحادیه ناشران و کتابفروشان و در کشور اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران را داریم و گفت‌وگو میان ناشران و مراجع قانونی باید از طریق نهادی قانونی انجام و از طریق مجاری صنفی پیگیری شود.
وی افزود: مجامع قانون‌گذاری، تصمیم‌گیری و همه کسانی که می‌توانند در این باره اقدام کنند باید بدانند با چه نهادی روبرو هستند، این مسائل موجب چندصدایی در میان ناشران می‌شود و تمرکز مراجع قانونی ذی‌ربط را از بین می‌برد.
حسینی‌پور ادامه داد: اتحادیه ناشران همه ناشران را نمایندگی می‌کند نه این که نماینده طیف خاصی باشد. مشکل کاغذ با همگرایی حل خواهد شد و اگر حل شود، مشکلات همه ناشران برطرف می‌شود. تشکل‌ها و انجمن‌ها باید در جلسات با اتحادیه مشکلات خود را مطرح کنند که با اقدامات این نهاد قانونی حل شود.
مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: مساله کاغذ تنها موضوع مورد بحث نیست و نباید تک بعدی به آن واکنش نشان داد، باید خدماتی که به ناشران ارائه می‌شود و زیرساخت‌ها نیز پیگیری و به آن توجه شود.
او با اشاره به متن نامه مبنی بر توجه به تولید کاغذ در داخل کشور، بیان کرد: ما نباید تجربه‌های اشتباه را دوباره تکرار کنیم، چند سال است که ایران‌خودرو را داریم؟ چقدر ضرر داده‌ایم؟ چه زمانی به بار نشسته است؟ چقدر ارزش افزوده در تمام این سال‌ها داشته است؟ تولید کاغذ هم در همین محتوا قرار خواهد گرفت! اگر بخواهیم کاری کنیم باید تولید کاغذ به گونه ای باشد که یک کارخانه بی‌فایده دیگر روی دست دولت نماند.
حسینی‌پور حضور بخش خصوصی در تولید کاغذ را ضامن سوددهی آن دانست و گفت: بخش خصوصی با نگاه صادرات کاغذ وارد این سرمایه‌گذاری شود، دولت تنها زیرساخت‌ها را فراهم کند و تسهیلات لازم را به سرمایه‌گذار بدهد. در این زمینه خود ناشران می‌توانند اقدام کنند. اگر دنبال کار مفیدی هستیم، می‌توانیم همین کارخانه‌هایی که داریم را فعال کنیم اما این موضوع به وزارت ارشاد مربوط نمی‌شود و وزارت صنعت، معدن، تجارت باید در این زمینه اقدام کند.
وی به کارخانه‌های تولید کاغذ شمال و خوزستان اشاره کرد و افزود: انگیزه تولید در این کارخانه‌ها و در میان سرمایه‌گذاران آن وجود ندارد، زیرا بازار فروش‌شان محدود است و برای تولید تشویق نمی‌شوند، از سوی دیگر کیفیت کاغذ تولید شده‌شان خوب نیست و مشتری ندارد. این نیاز به دخالت دولت ندارد، نیاز به جذب سرمایه و همکاری سرمایه‌گذران دارد که در این بازار سود ببینند اما چنین سودی وجود ندارد.
فراهنگ**۹۲۱۱**۹۱۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


فرهنگ و ادب


موسسه خانه کتاب


وضعیت بازار کاغذ

نظرات بسته شده است.