از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 91455

57 بازدید

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه خطرنگار، انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیانیه‌ای نسبت به حادثه‌ی تروریستی روز جمعه نیوزلند، واکنش نشان داد. در ابتدای این بیانیه آمده است: نژادپرستی گونه ای خاص از تعصب است که بر مبنای استدلال های غلط و غیر انسانی بنا نهاده شده است. این تعصب نابجا […]

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه خطرنگار، انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیانیه‌ای نسبت به حادثه‌ی تروریستی روز جمعه نیوزلند، واکنش نشان داد. در ابتدای این بیانیه آمده است:

نژادپرستی گونه ای خاص از تعصب است که بر مبنای استدلال های غلط و غیر انسانی بنا نهاده شده است. این تعصب نابجا غالبا نوعی احساس ترس و نفرت از گروه یا دسته ای از افراد را صرف داشتن ملیت،رنگ پوست یا مذهبی خاص در میان جامعه ایجاد می‌کند. حمله تروریستی در نیوزلند موید این مطلب است که حس نژاد پرستی هنوز در میان مردم کشور های مدرن که حقوق بشر را همچون کالایی فاخر در ویترین خود قرار داده‌اند زنده است هرچند تعمیم این مساله به کل جامعه امری اصولا غلط و نادرست است؛

در ادامه‌ این بیانیه با تاکید بر نقش رسانه‌های غربی در بروز این چنین حوادث تروریستی آمده است: نکته کلیدی اینجاست که در جهان فعلی که اکثر مناسبات آن بر اساس حفظ منافع بنا نهاده شده است رسانه های جمعی همچون سلاحی بی همتا در جهت حفظ منافع کلان کارکرد پیدا کرده است سلاحی خطرناک تر از مهمات نظامی که آگاهی جامعه جهانی را هدف گرفته و حقیقت را مصلحت گونه، متناسب با ظرفیت های موجود در اختیار مخاطب خود قرار می دهد مساله ای که ابعاد اخلاقی قابل تاملی دارد که این ابعاد و زوایا اکثرا جهت کسب منفعت بیش تر نادیده گرفته می شود.

در این بیانیه با اشاره به جهت گیری رسانه‌ها و سیاست‌های آنان نسبت به اسلام آمده است: سیاست های جهان مدرن بگونه ای است که نوعی احساس ترس و نفرت را نسبت به افکار و ایدئولوژی هایی که کمتر زیر سلطه سیاسی و اقتصادی آنها قرار گرفته اند همچون اسلام، ایجاد می کنند حس نفرت اگر چه به صورت آشکار و علنی جهت حفظ ژست آزادی خواهی در جوامع مدرن پمپاژ نمی‌شود اما سیاست گذاری ها و نحوه تعامل آن‌ها با کشور های اسلام گرای ضد امپریالیست همچون ایران تاثیر فزاینده ای بر ناخودآگاه افراد جامعه خود می گذارد.

در ادامه‌ بیانیه با اشاره به اشاعه‌ چهره‌ای ضد انسانی از اسلامی در رسانه‌های غربی گفته شده است: زمانی که حقیقت ایدئولوژی خاصی همچون اسلام خلط شود و از آن چهره ای ترسناک و ضد انسانی خلق شود افراد جامعه که تحت تاثیر رسانه ها هستند به بازتولید محتوای آنها در محافل خود کمک می‌کنند زیرا که خوراک فکری دیگری جز انچه رسانه ها در اختیار آنها می گذارند ندارند از طرفی دیگر با حمایت های مالی گروه های رادیکال اسلامی توسط صاحبان رسانه حقیقت آلوده به دروغ تبدیل به واقعیتی غیرقابل انکار می شود که قطعات پازل را در ذهن مخاطبان کامل می کند در واقع رسانه ها بواسطه امکان های مالی خود هر چیزی را که بخواهند تبدیل به حقیقتی انکارناپذیر می کنند که با عینیت بخشیدن به آن مخاطب خود را چنان مسحور می کنند که پیگیری حقایق دیکته شده به آنها از منابعی دیگر بلاموضوع می شود.

در انتهای این بیانیه ضمن محکومیت هرگونه حمله‌ تروریستی در سرتاسر دنیا، با اشاره به نقش گروه‌هایی هم چون القاعده و طالبان به دامن زدن این نگاه مخدوش به حقیقت اسلام آمده است: نوع نگاه رسانه های غرب به اسلام همان حقیقت مخدوشی است که در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. زمانی که این حقیقت دست کاری شده به افکار جامعه بی مهابا تزریق شود افرادی پیدا می شوند که هویت ملی، نژادی و مذهبی خود را مغایر با این حقیقت کژتاب می بینند دوری معیوب که حوادث تلخ و منزجر کننده ای همچون حمله به مساجد را رقم می زند.

**۹۲۲۱**۱۶۰۱**

انتهای پیام /*


سیاسی


انجمن ترقی خواه


دانشگاه امیرکبیر


حادثه تروریستی نیوزیلند

نظرات بسته شده است.