از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 90156

107 بازدید

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خطرنگار، رئیس جمهوری روز دوشنبه گذشته در یک سفر رسمی سه روز وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در پایتخت عراق با مقامات ارشد این کشور، شخصیت ها و نخبگان این کشور دیدار و گفت وگو کرد. همچنین مقامات دو کشور طی مذاکرات فشرده […]

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خطرنگار، رئیس جمهوری روز دوشنبه گذشته در یک سفر رسمی سه روز وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در پایتخت عراق با مقامات ارشد این کشور، شخصیت ها و نخبگان این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
همچنین مقامات دو کشور طی مذاکرات فشرده در حوزه های مختلف پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
ایران و عراق سه شنبه با صدور یک بیانیه مشترک ضمن ترسیم چارچوب همکاری های آینده از توافق نهایی از جمله بر سر رایگان شدن روادید برای شهروندان دو کشور و نیز لایروبی اروندرود (شط العرب) خبر دادند.
رییس جمهوری کشورمان روز سه شنبه گذشته در جمع نخبگان عراق در بغداد، اظهار داشت: در مذاکرات در خصوص همه مباحث مهمی که مورد نظر دو دولت در حوزه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بود ، گفت و گو و به توافقات خوبی دست یافتیم.
روحانی با بیان اینکه تردید نداریم اقتصاد، فرهنگ، روند سیاسی ما و اهداف منطقه ای ما مکمل یکدیگر خواهد بود، گفت: در این سفرتصمیم گرفتیم که روابط اقتصادی ، فرهنگی ، علمی و سیاسی دو ملت روز به روز افزایش یابد.
با توجه به اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق، پژوهشگر خطرنگار، با محمد صالح صدقیان، رئیس مرکز عربی مطالعات ایران و کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

**فصل جدیدی از روابط بغداد- تهران در سفر روحانی به عراق
صدقیانی در ابتدای این گفت و گو بیان داشت: یکی از عوامل مهم در بحث روابط دو کشور مسائل مربوط به حوزه اقتصاد است که می تواند مناسبات سیاسی – امنیتی را تحت الشعاع خود قرار دهد و بی شک سفر دکتر روحانی که جهت تحکیم روابط دو جانبه در حال انجام است می تواند فصل جدیدی از روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور ایران و عراق را رقم بزند.
وی اظهار داشت: با توجه به اوضاع و شرایط خاورمیانه کنونی مرحله جدیدی از روابط دو جانبه بین دو ملت در حال شکل گیری است و این سفر دستاوردهای مهمی برای کشورمان بدنبال دارد در این سفر نیز در مورد بدهی عراق به ایران مذاکره شد و قرار است مقدار از بدهی های خود را طرف عراقی در آینده نزدیک پرداخت نماید و این نشانه خوبی از همکاری دو کشور در زمینه اقتصادی می باشد.
این کارشناس منطقه بیان داشت: در این سفر جمهوری اسلامی ایران مصمم به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با عراق و افزایش حجم مبادلات از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار است و تسهیل روابط بانکی و اجرای توافقات در این راستا می‌تواند یک فرصت تاریخی بزرگ برای دو دولت، دو ملت و فعالان اقتصادی بوجود آورد.

**رایگان شدن ویزای دو کشور در جریان سفر روحانی به عراق
به گفته صدقیانی، رایگان شدن ویزای عراق و ایران که در جریان سفر رئیس جمهوری کشورمان به عراق انجام گرفت یکی از دستاوردهای مهم این سفر محسوب می شود.
وی افزود: این موضوع یک پیام مهم برای کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا دارد و نشان می دهد که با توجه به مخالفت های دولت آمریکا و کشورهای عربی همانند عربستان، عراق خواهان رابطه دوستانه و مستحکم با ایران است و اوج روابط مستحکم ایران و عراق در این سفر رقم خورد.

** استقبال باشکوه از روحانی در بغداد اوج روابط دوستانه
صدقیانی، کارشناس مسائل خاورمیانه در این مورد می گوید: بعد از سقوط دولت صدام حسین این باشکوه ترین استقبال از یک رئیس جمهور است که در کشور عراق صورت گرفت. استقبال به صورت رسمی هم توسط رئیس جمهوری و هم نخست وزیر برگزار شد و این نشان دهنده اوج و تعمیق روابط ایران و عراق محسوب می شود. کشور ما باید نهایت استفاده از فرصت پیش آمده در این سفر را از روابط اقتصادی و سیاسی بکند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه یادآور شد: ایران نقش مهمی در تحولات داخلی عراق در مورد مبارزه با داعش داشت و با کمک مستشاری به نیروهای حشدالشعبی در راه تقویت و همبستگی عراق گام های مهمی برداشت و رئیس جمهور کشورمان نیز در دیدار با فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی از ایشان به خاطر مجاهدات ها و فداکاری در مسیر مبارزه با تروریسم تشکرکرد.
وی یادآور شد: یکی از موضوعات مهم و امنیتی ایران در عراق، مساله داعش بود. ایران بخشی از نظامیان خود را جهت همکاری و حضور مستشاری به این کشور فرستاد و این یک وظیفه انسانی و اسلامی بود که در شرایط بحرانی پیش آمده در کنار کشور دوست و مسلمان عراق باشد.
این کارشناس منطقه بیان داشت: هر چند حضور مستشاری ایران با انتقاد برخی کشورها نیز روبرو شده بود. به نظر می رسد تداوم همکاری نظامی و حضور مستشاران نظامی ایران در عراق جزو رئوس برنامه سفر روحانی به عراق باشد.

**بازسازی عراق محور مذاکرات
رئیس مرکز عربی مطالعات ایران و کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: ایران در نظر دارد در بازسازی عراق در دوران پسا داعش نقش فعالی داشته باشد اما حضور ایران در هر سطح در عراق خوشایند آمریکا نبوده و نیست و سفر روحانی فرصت مناسبی برای شرکت های مهندسی و ساختمانی ایران برای حضور در عراق است.
وی افزود: مقامات عراقی نیز بارها از تمایل خود برای حضور دولت ها و بخش خصوصی کشورهای همسایه بخصوص ایران در روند بازسازی عراق خبر داده اند.
این کارشناس منطقه در پایان بیان داشت: حضور فعال ایران در عراق می‌تواند برگ برنده برای تهران در مقابل آمریکا تلقی شود زیرا واشنگتن از دولت عراق می خواهد که روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران کاهش دهد اما بغداد هرگز به خواسته دولت امریکا عمل نکرده است و این سفر دستاوردهای مهمی برای کشورمان در همه زمینه ها اعم از سیاسی و اقتصادی محسوب می شود.
پژوهش **ر-ت**۱۵۵۲

انتهای پیام /*


سیاسی


روحانی


سفر عراق۹۷

نظرات بسته شده است.