از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 88822

84 بازدید

دکتر آرزو کاوه ای روز شنبه در گفت و گو با خطرنگار، بیان کرد: ویتامین D به یک گروه از ترکیبات محلول در چربی که برای حفظ تعادل مواد معدنی در بدن ضروری هستند اطلاق می شود و این ویتامین به عنوان ویتامین ضد راشیتیسم نیز مشهور است. وی اضافه کرد: اشکال عمده این ویتامین […]

دکتر آرزو کاوه ای روز شنبه در گفت و گو با خطرنگار، بیان کرد: ویتامین D به یک گروه از ترکیبات محلول در چربی که برای حفظ تعادل مواد معدنی در بدن ضروری هستند اطلاق می شود و این ویتامین به عنوان ویتامین ضد راشیتیسم نیز مشهور است.
وی اضافه کرد: اشکال عمده این ویتامین شامل D2 یا «ارگوکلسیفرول» با منشا گیاهی و ویتامین D3 یا «کولی کلسیفرول» با منشا حیوانی است.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: «کولی کلسیفرول» در پوست به وسیله فعالیت اشعه ماورای بنفش بر روی ترکیبی به نام «۷- دی» «هیدروکلسترول» که یک مشتق کلسترول است و به صورت گسترده در چربی حیوانی توزیع شده، ساخته می شود.
کاوه ای ادامه داد: عوامل زیادی مانند منطقه جغرافیایی، فصل و آلودگی هوا، زمان قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب، سن و میزان «پیگمانهای» پوستی ساخت ویتامین D را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی اظهار داشت: غنی ترین منابع غذایی ویتامین D روغن کبد ماهی، ماهی های چرب مثل ماهی آزاد، کپور، قزل آلا و ساردین هستند همچنین زرده تخم مرغ، گوشت، شیر و کره نیز مقادیر کمی ویتامین D دارد.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: منابع غذایی گیاهی منابع فقیر این ویتامین بشمار می روند؛ میوه ها و مغزها نیز بدون این ویتامین هستند اما شیر غنی شده با ویتامین D می تواند بخشی از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین کند.
کاوه ای بیان کرد: در عین حال بخشی از ویتامین D موجود در شیر غنی شده اگر در معرض نور آفتاب قرار گیرد از دست می رود.
وی افزود: مقدار ویتامین D موجود در شیر مادر برای تامین نیاز شیرخوار کافی نیست به همین دلیل، دادن قطره A+D به میزان ۲۵ قطره در روز از روز پانزدهم پس از تولد تا پایان ۲ سالگی توصیه شده است.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: جذب ویتامین D موجود در غذا با کمک نمک های «صفراوی» در قسمت بالایی روده کوچک انجام می شود و حدود نیمی از ویتامین هضم شده جذب می شود.
کاوه ای ادامه داد: به طور کلاسیک نیاز به ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفر در روده کوچک، نقل و انتقال آنها از استخوانها و باز جذبشان در کلیه ها شناخته شده است و براساس این سه وظیفه، این ویتامین نقش مهمی در تامین فعالیت مناسب ماهیچه ها، اعصاب، انعقاد خون، رشد سلولها و رشد و استحکام استخوان ها دارد.
وی اظهار داشت: همچنین این ویتامین برای ترشح انسولین و پرولاکتین، واکنش های ایمنی، پیشگیری از ابتلا به برخی از سرطان ها و ساخته شده رنگدانه های پوستی اهمیت دارد.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اولین علامت کمبود ویتامین D را کاهش میزان کلسیم و فسفر سرم دانست که می تواند همراه با ضعف و انقباض عضلانی باشد.
کاوه ای گفت: در کودکان ممکن است بیقراری، تحریک پذیری، بی اشتهایی و تعریق زیاد بروز کند و کمبود شدید این ویتامین موجب بروز «راشیتیسم» در کودکان و «استئو مالاسی» در بزرگسالان شود.
وی بیان کرد: در این موارد با از دست دادن مواد معدنی از استخوانها و در نتیجه تغییر شکل استخوانها، پاها کودک کمانی شکل می شود.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: کمبود ویتامین D در بروز پوکی استخوان که در سنین سالمندی بروز می کند نیز موثر است همچنین کمبود خفیف این ویتامین ممکن است به افزایش شکنندگی استخوانها در بزرگسالی منجر شود.
کاوه ای اضافه کرد: زنان در دوران یائسگی در معرض خطر پوکی استخوان قرار می گیرند و کمبود ویتامین بروز آنرا سرعت می بخشد به این دلیل مصرف روزانه مکمل کلسیم همراه با ویتامین D توصیه می شود.
وی تاکید کرد: خطر کمبود این ویتامین در میان کودکان شیرخوار به خصوص نوزادان نارس و کم وزن و بزرگسالان به ویژه افرادی که کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب هستند، بیشتر است.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: همچنین خطر بروز کمبود در افراد مبتلا به بیماری های کبد، کلیه، غده تیروئید و صرع و کسانی که از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می کنند بیشتر است.
کاوه ای گفت: برای پیشگیری از ابتلا به کمبود این ویتامین بهتر است از مکمل های دوز بالای آن استفاده شود و از سه تا پنج روز بعد از تولد تا پایان ۲ سالگی روزانه ۲۵ قطره مولتی ویتامین و یا AD به نوزاد داده شود.
وی افزود: در گروه سنی ۲ تا ۱۲ ساله هر ۲ ماه یک بار، در گروه سنی ۱۲ تا ۷۰ ساله هر ماه یک بار و ۷۰ سال به بالا هر ۲ هفته یک بار یک پرل (قرص شفاف) ۵۰ هزار واحدی ویتامین ‘د’ با نظر پزشک داده شود.
۷۵۲۶/۲۰۸۷

انتهای پیام /*


اجتماعی


علوم پزشکی


ویتامین D


توصیه ها

نظرات بسته شده است.