از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 87731

117 بازدید

محمد کیانوش‎‎راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره انتظارها از رئیس جدید قوه قضاییه به ایرناپلاس می‎گوید: استقلال واقعی قوه قضاییه و قرار نگرفتن تحت تأثیر فشارهای سیاسی، امنیتی و گرایش‌های سیاسی، از جمله مهم‎ترین مسائل قوه قضاییه در کشورهای توسعه یافته است. البته حتی اگر نخواهیم به کشورهای توسعه یافته هم اشاره کنیم، […]

محمد کیانوش‎‎راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره انتظارها از رئیس جدید قوه قضاییه به ایرناپلاس می‎گوید: استقلال واقعی قوه قضاییه و قرار نگرفتن تحت تأثیر فشارهای سیاسی، امنیتی و گرایش‌های سیاسی، از جمله مهم‎ترین مسائل قوه قضاییه در کشورهای توسعه یافته است. البته حتی اگر نخواهیم به کشورهای توسعه یافته هم اشاره کنیم، در دین اسلام و نگرش‎های امام علی(ع) نیز به این موضوعات اشاره شده است.

کیانوش‌راد می‎افزاید: یکی از نقدهای سال‌های اخیر به دستگاه قضا این است که قوه قضاییه به همه شهروندان، نگاه برابر داشته و پست، مسئولیت و جایگاه‎ افراد، در برخورد با آنان تأثیری نداشته باشد.

این فعال سیاسی معتقد است اگر یک روز، شهروندی از رئیس قوه قضاییه شکایت کند و رئیس قوه قضاییه هم برای ادای توضیحات در دادگاه حاضر شود، می‎توان امیدوار بود به سیره امام علی(ع) توجه شده و قوه قضاییه نیز از نگرش‎های سیاسی و جانبدارانه به دور است. علاوه‎بر این رئیس جدید نباید قبل از این‎که جرم فردی ثابت شود، اتهام او را به صورت عمومی بیان کند.

وی همچنین اضافه می‎کند: اگر رئیس جدید قوه قضاییه، بتواند ساختار این قوه را از مشکلات کنونی رهایی بخشد، می‎توان امید داشت موضوعات اقتصادی و اجتماعی نیز به شیوه درستی بررسی و تحقق پیدا خواهند کرد.

کیانوش‌راد درباره عملکرد قوه قضاییه در این سال‎ها تصریح می‎کند: در این چهل سال، استقلال قوه قضاییه از مسائلی بوده که کم‎تر به آن توجه شده است. اما یکی از مهم‎ترین راه‎ها برای اصلاح جامعه، بی‌توجهی به فشارهای گوناگون در صدور احکام، بهبود روندهای قضایی و جایگاه مستقل قضاوت است.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره نحوه مواجهه با اعتراضات مردمی، می‎گوید: مسأله اصلی شناخت علل و ریشه‌های بروز این حوادث و بعد از آن تلاش برای رفع آن و در مرحله بعدی برخورد درست و سنجیده با چنین پدیده‎هایی است. اگر رئیس جدید می‎خواهد موفق باشد باید بداند که او مسئول قوه قضاییه است، نه یک کنشگر سیاسی.

کیانوش‌راد در ادامه بیان می‎کند رئیس قوه قضاییه به عنوان یک شهروند می‎تواند نظرات و دیدگاه‎های سیاسی خود را داشته باشد اما جایگاه قوه قضاییه، جایگاهی با کارکرد سیاسی نیست. انتقادی که به برخی رؤسای پیشین خصوصا آیت‎الله آملی لاریجانی وارد می‌شد، این بود که در هر موضوعی حتی مسائلی که به جایگاه ایشان ارتباطی نداشت، اعلام نظر می‎کردند. در صورتی که مطالبه مردم از این قوه، پاسخگویی بموقع بدون هدر دادن وقت مردم، بهبود سرعت در دادرسی و روندهای اجرایی برای بررسی موضوع بود. آقای آملی لاریجانی هر روز راجع به مسائل مختلف اعلام نظر می‎کرد اما انتظار افکار عمومی از این قوه عمل به قانون اساسی بود. اگر رئیس جدید این موضوعات را اصلاح نکند دوباره همان آش و همان کاسه است.

روز یک‎شنبه پس از ماه‎ها گمانه‎زنی‎ درباره ریاست حجت الاسلام رئیسی بر قوه قضاییه محسنی اژه‎ای، سخنگوی قوه قضاییه به خبرنگاران گفت که در دوره بعدی ریاست قوه قضائیه هم به رئیس جدید، آقای رئیسی و قوه قضائیه کمک خواهم کرد. یحیی کمالی پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس نیز گفته‎است که طبق شنیده‎ها ۱۷ام اسفندماه، آقای رئیسی جایگزین آیت‎الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه خواهند شد. رئیسی پیش از این دادستانی و بازرسی کل کشور، دادستانی تهران، معاون اولی قوه قضائیه و دادستانی کل ویژه روحانیت را نیز برعهده داشته‎است.

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

انتهای پیام /*


سیاسی


قوه قضاییه


اصلاح‌طلب


ابراهیم رئیسی

نظرات بسته شده است.