از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 86349

146 بازدید

به گزارش خطرنگار، حوادث و بلایای طبیعی در همه جا رخ می دهد اما آنچه در این میان مهم است سه مرحله پیش، حین و پس از بحران است که به نظر می رسد باتوجه به غیرمترقبه بودن برخی از این حوادث، مدیریت پیش از وقوع و اجرای برنامه های بلند مدت برای پیشگیری از […]

به گزارش خطرنگار، حوادث و بلایای طبیعی در همه جا رخ می دهد اما آنچه در این میان مهم است سه مرحله پیش، حین و پس از بحران است که به نظر می رسد باتوجه به غیرمترقبه بودن برخی از این حوادث، مدیریت پیش از وقوع و اجرای برنامه های بلند مدت برای پیشگیری از بروز آثار مخرب حوادث اهمیت بالایی دارد.
با توجه به عبور رودخانه از مرکز شهر خرم آباد و در دست ساخت بودن دو دهنه پل روی این رودخانه، عده ای عامل اصلی بروز سیلاب و هجوم آب به منازل مسکونی را پل های در دست ساخت می دانند که قرار است یک مجمع عمومی آزاد با حضور صاحب نظران و مردم در این راستا برگزار شود.
از طرفی اعلام شده دبی رودخانه خرم آباد در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده و حتی پایین دست پل های در دست ساخت نیز درگیر سیلاب و خسارت شده که این آمار تا حدودی از تقصیر پل ها می کاهد.

*** سیل در لرستان ۵۵۳۰ میلیارد ریال خسارت برجا گذاشت
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: بر اساس آخرین ارزیابی ها و ارائه گزارش نهایی، وقوع سه مرحله سیل از مهر ۹۷ تاکنون پنج هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال خسارت در استان بر جای گذاشت.
احمد مرادپور افزود: این مقدار خسارت به بخش های مختلف راه، ابنیه، پل، زیرساخت های شهری و جاده ای و بخش کشاورزی وارد شده است.
وی توضیح داد: در مجموع خسارت سیل به بخش زیرساختی استان سه هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و در حوزه کشاورزی یک هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال برآورد شد.
او با بیان اینکه هشت هزار و ۷۰۶ واحد مسکونی استان نیز دچار خسارت شده اند، گفت: رقم ریالی خسارت به این واحدها در محاسبه خسارت نهایی محسوب نمی شود چرا که مقدار خسارت وارده از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد متغیر است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اضافه کرد: پنج هزار و ۹۴۰ واحد نیز دچار خسارت های معیشتی و لوازم منزل شده اند.
مرادپور با اشاره به آسیب سیل به ۱۷۴ دستگاه خودرو در استان نیز گفت: با وجود حجم بالای سیلاب در سه مرحله اما تلفات جانی گزارش نشده است.
به گفته وی، برخی راه ها و پل های جاده ای به صورت موقت بازسازی شده اما کار بازسازی اصولی این ابنیه نیازمند اعتبار است که با وجود ارائه گزارش خسارت های سیل به سازمان برنامه و بودجه تاکنون مبلغی به استان تخصیص داده نشده است.

*** نشست شفاف سازی وضعیت پل های خرم آباد با حضور عموم برگزار می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: با توجه به طرح شبهه ها و شایعه هایی که در فضای مجازی در مورد دو پل در دست احداث رودخانه خرم آباد وجود دارد، نشست شفاف سازی در این مورد برگزار می شود و شرکت عموم مردم در آن آزاد است.
مرادپور افزود: این نشست با دستور استاندار لرستان به زودی با حضور استادان دانشگاه، کارشناسان و صاحب نظران مسایل فنی و مهندسی برگزار می شود.
وی اظهار داشت: در این نشست با حضور شهردار، مشاور و پیمانکار پل های در دست اجرا، دفترچه محاسبات و طراحی سازه و همچنین کمیت و کیفیت اجرا بررسی می شود.
او تصریح کرد: با توجه به وقوع سیلاب اخیر در خرم آباد و اظهارات برخی افراد مبنی بر عاملیت پل ها در بروز این حادثه، این نشست برای نخستین بار در کشور و با هدف شفاف سازی مسایل طرح شده، برگزار خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه ابهام هایی در خصوص فنی بودن این طرح ها در اذهان عمومی شکل گرفته، گفت: این پل ها دارای پیشرفت ۷۵ و ۴۰ درصدی است و در صورت تایید نظر کارشناسان مبنی بر شایعات مطرح شده، تخریب می شوند.
مرادپور در خصوص دلایل وقوع سیلاب خرم آباد نیز گفت: افزون بر حجم بالای سیلاب و بارش شدید باران، ساخت و سازهای غیرمجاز، زیرگذرها، پل های موقت و پل های در دست ساخت نیز بی تاثیر نبوده است.
وی با اشاره به اینکه سیلاب اخیر بیشترین تاثیر را در خرم آباد داشته است، گفت: به دلیل اینکه رودخانه در این شهرستان از حوزه های نزدیک شهر است و گستره و شیب زیادی دارد بارش شدید باران موجب بروز سیلاب بزرگی شد که مناطق شهری را در بر گرفت.
مرادپور با بیان اینکه توپوگرافی منطقه خرم آباد به نحوی است که سیلاب با شتاب شکل می گیرد، افزود: در ۱۰۰سال اخیر دبی رودخانه ۵۴۰ متر مکعب در ثانیه بوده اما در سیل اخیر به ۵۷۰ متر مکعب بر ثانیه رسید.
وی اضافه کرد: در این سال ها تاسیسات بسیاری در کنار رودخانه احداث شده است، از جمله زیرگذر و پل ها موقت که باعث تشدید حجم سیلاب شدند.

*** خرم رود و چهار راهکار اصلی مهار سیل در خرم آباد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: طرح جامع سیل گیر خرم آباد تهیه شده اما اجرای آن بسیار کم بوده است.
مرادپور افزود: با وقوع بارش های سیل آسا هزاران متر مکعب رسوب بالادست وارد رودخانه خرم آباد شد که همین امر تراز سطح رودخانه را بالا آورده و موجب طغیان آب به خارج از کانال رودخانه شده است.
وی اظهارداشت: بنابر این یکی از راهکارهای کاهش تبعات سیل در رودخانه خرم رود اجرای طرح ساماندهی رودخانه است تا با بهسازی این مسیر از حرکت کند و یا انباشت رسوبات در این مسیل جلوگیری شود چرا که خرم رود با وضعیت کنونی، توانایی حمل و جابه جایی سیلاب های دیگری را نخواهد داشت.
وی اقدام دیگر برای جلوگیری از بروز سیلاب در خرم آباد را اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست رودخانه دانست و گفت: این طرح ها باید در بالادست رودهای کرگانه و رباط اجرا شود.
معاون استاندار لرستان اجرای سد شبیخون برای جلوگیری از ورود حجم بالای آب بالا دست به خرم آباد را ضروری دانست و بیان کرد: همچنین طرح جمع آوری آب های سطحی نیز باید در مرکز استان اجرایی شود تا نزولاتی که از کوه های اطراف به شهر سرازیر می شود، مهار شوند.

*** پل های موقت خرم رود جمع آوری شوند
مرادپور در خصوص نقش پل های موقت خرم آباد در سیلاب بهمن امسال نیز گفت: به دلیل اینکه زیرساخت این پل ها از لوله تشکیل شده، خاشاک و مواد سیلابی موجب انسداد لوله ها و در نتیجه مسدود شدن جریان آب می شود.
وی گفت: این پل ها باید به فوریت جمع آوری شود اما با حذف آنها گره ترافیکی در شهر ایجاد می شود که باید در این خصوص تصمیم کارشناسی اتخاذ شود.
او در مورد پل های دایمی در دست ساخت نیز توضیح داد: شاید این پل ها در وقوع سیلاب بی تاثیر نبوده اما باید در نظر داشت مسافت های بسیاری در پایین دست این پل ها نیز دچار تخریب و خسارت شده است که نشان می دهد حجم بارش ها و سیلاب بسیار بالا بوده و پیوند چندانی با این طرح ها نداشته است.
معاون استاندار لرستان همچنین با انتقاد از نبود تجهیزات لازم در استان گفت: با وجود حضور دستگاه های امدادی و خدماتی در سیلاب خرم آباد، نبود تجهیزات کافی و لازم مانع ارایه خدمات رسانی کامل به مردم شد.
شبد**۷۲۶۹/۶۰۳۳**۱۴۵۵**۱۳۷۹

انتهای پیام /*


اجتماعی


سیل


پیشگیری از وقوع سیل


خرم آباد

نظرات بسته شده است.