از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 85960

140 بازدید

حمیدرضا لشکری سه شنبه در گفت وگو با خطرنگار، با اشاره به اقداماتی که برای کاهش خسارت سیلاب در حوزه کرخه در حال انجام است، اظهار داشت: یکی از این اقدامات پخش سیلاب است، به همین منظور تونل انتقال آب دشت عباس وارد مدار می شود تا سیلاب را از طریق رودخانه «دویرج» در استان […]

حمیدرضا لشکری سه شنبه در گفت وگو با خطرنگار، با اشاره به اقداماتی که برای کاهش خسارت سیلاب در حوزه کرخه در حال انجام است، اظهار داشت: یکی از این اقدامات پخش سیلاب است، به همین منظور تونل انتقال آب دشت عباس وارد مدار می شود تا سیلاب را از طریق رودخانه «دویرج» در استان ایلام به تالاب هورالهویزه در عراق هدایت کند.
وی همچنین درباره آبگرفتگی روستاهای پایین دست رودخانه کرخه به دلیل شکستگی سیل بندها، اظهار داشت: ترمیم سیل بند روستای مومنیه که در روزهای اخیر شکسته بود، به اتمام رسیده است.
وی افزود: بعد از تصمیم گیری درباره مسدود کردن سیل بند روستای مچریه، عملیات آن از امروز آغاز شده و با بسیج امکانات پیش بینی می شود تا فردا به اتمام برسد.
لشکری با تاکید بر لزوم بازگشایی مسیر انهار منشعب از رودخانه کرخه، اضافه کرد: شاخه های فرعی شط نیسان (ابیض و رای) در حال بازگشایی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در هیچکدام از حوزه های آبی استان از جمله کرخه نگرانی نداریم گفت: هواشناسی برای روزهای آینده بارندگی شدیدی برای حوزه کرخه پیش بینی نکرده است، از سوی دیگر در کرخه تا دبی ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه از سد، (به شرط تحکیم سیل بندها و بازگشایی انهار) مشکلی ایجاد نمی شود.
لشکری ادامه داد: البته باید توجه داشت که ممکن است آورد کرخه تا اردیبهشت آینده بیش از چهار میلیارد مترمکعب شود که در این صورت دبی خروجی تا ۷۰۰ مترمکعب برثانیه افزایش خواهد یافت، بنابراین باید برای فصل آینده نیز برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به افزایش دوباره دبی رهاسازی شده از سد کرخه افزود: در حال حاضر ورودی به سد کرخه ۴۷۰ مترمکعب برثانیه و خروجی ۴۹۰ مترمکعب برثانیه است.
لشکری اظهار داشت: ورودی سد دز ۴۱۷ و خروجی ۵۰۳ مترمکعب برثانیه همچنین ورودی به سد گتوند علیا (کارون) ۶۶۴ و خروجی آن ۷۴۵ مترمکعب برثانیه است.
دشت عباس روستایی در استان ایلام است و رودخانه «دویرج» در این استان به رودخانه دجله در عراق و هورالهویزه منتهی می شود.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق واقع شده که به نام «هورالهویزه» مشهور است.
بارش های سنگین و افزایش رهاسازی آب از سد کرخه، مناطقی از شهرستان های دشت آزادگان و هویزه، در پایین دست این سد را دچار سیلاب کرده است.

/۶۰۰۲/۹۷۵۴

انتهای پیام /*


اقتصاد


سیل


کرخه


دشت عباس

نظرات بسته شده است.