از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 84852

31 بازدید

شروین وکیلی امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، افزود: غیاب معیارهای ارزیابی عقلانی در سازمان ها و نهادها و همچنین سنجش دانش افراد بر پدیده سرقت علمی تاثیرگذار است. این مساله ناشی از برخی عملکردهای نادرست نظام اجتماعی و همچنین وجود نفاق در برخی از بخش های آن است.این استاد […]

شروین وکیلی امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خطرنگار، افزود: غیاب معیارهای ارزیابی عقلانی در سازمان ها و نهادها و همچنین سنجش دانش افراد بر پدیده سرقت علمی تاثیرگذار است. این مساله ناشی از برخی عملکردهای نادرست نظام اجتماعی و همچنین وجود نفاق در برخی از بخش های آن است.
این استاد جامعه شناسی عنوان کرد: مدرک گرایی نیز یکی از اساسی ترین دلایل شیوع سرقت علمی به شمار می رود. امروزه مجوزهای رسمی آموزش و اشتغال، جایگزین نمودهای واقعی دانش و مهارت شده اند. این مساله سبب کاهش سطح علمی جامعه و تاکید بر کمیت گرایی می شود.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل موثر بر این پدیده گستردگی روابط و کسب وجهه اجتماعی است. در این زمینه بسیاری از افراد در عوض کسب مهارت های علمی- تخصصی، به انتشار ایده و دستاوردهای دیگران و انتساب آن ها نسبت به خود اقدام کرده و تصور بر کسب ارزش اجتماعی دارند.
وکیلی یادآوری کرد: در جامعه ایران برعهده گیری نقش های اجتماعی بر مبنای اصل شایسته سالاری نیست و در نتیجه این روند افراد به موقعیت های مهم سیاسی، اجتماعی، علمی و… دست پیدا می کنند؛ بی آنکه شایستگی حضور در آن نقش را داشته باشند.
«در نتیجه این مساله، سطح علمی ارزش خود را از دست می دهد و دستیابی به آن از راه های نادرست رواج می یابد».

** اصلاح نهادهای اجتماعی؛ پیش نیاز مقابله با سرقت علمی
این تحلیلگر مسائل اجتماعی ادامه داد: سرقت علمی به مفهوم انتشار افکار، اندیشه و ایده های دیگران و انتساب آنها به خود است.
به عقیده وکیلی این مفهوم در متون کهن نیز با عنوان ‘انتحال’ شناخته می شد.
وی افزود: در جامعه ایران افراد، مالک افکار و اندیشه ها هستند و به عبارت دیگر تولید دانش فردگرایانه است؛ به همین جهت نقش مولف در کشور بسیار مهم است.
وکیلی تاکید کرد در مقابله با سرقت علمی برخورد مناسبی در جامعه صورت نمی گیرد و گفت: کشور نیازمند اصلاح نهادهای اجتماعی و تغییر برخی از ساختارهای ناکارآمد است.

**۹۴۸۹*۱۹۶۱*

انتهای پیام /*


علمی آموزشی


شروین وکیلی


سرقت علمی


معیار سنجش سطح علمی

نظرات بسته شده است.