از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 84772

76 بازدید

«حمیدرضا ترقی» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خطرنگار، در خصوص اینکه چرا در چهل سال گذشته احزاب نتوانستند آنگونه که باید در عرصه سیاست تاثیرگذار باشند، گفت: در چهل سال گذشته دولت‌ها نگذاشتند که احزاب تاثیرگذار باشند و در واقع زمینه‌های قانونی فعالیت احزاب را فراهم نکردند.او در خصوص زمینه‌های قانونی فعالیت احزاب […]

«حمیدرضا ترقی» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خطرنگار، در خصوص اینکه چرا در چهل سال گذشته احزاب نتوانستند آنگونه که باید در عرصه سیاست تاثیرگذار باشند، گفت: در چهل سال گذشته دولت‌ها نگذاشتند که احزاب تاثیرگذار باشند و در واقع زمینه‌های قانونی فعالیت احزاب را فراهم نکردند.
او در خصوص زمینه‌های قانونی فعالیت احزاب گفت: قانون اساسی در واقع یک بند کلی در مورد احزاب دارد که نه مشوق و نه تعیین‌کننده است، همین قانون نقش احزاب را در ساختار حکومت و قدرت و مشارکت سیاسی مردم مشخص می‌کند. اصل ۸ قانون اساسی هم که مربوط به نظارت همگانی می‌شود در مورد نظارت همگانی عمومی و تمام مردم است و اشاره‌ای به صورت مشخص به حزب نکرده است.
او درباره فعالیت احزاب پس از پیروزی انقلاب تاکنون نیز بیان داشت: در طول چهل سال گذشته، فقط حزب جمهوری اسلامی که در ابتدای انقلاب شکل گرفت و مسئولان رده بالای نظام جمهوری اسلامی در راس آن بودند و به همین خاطر از اعضای میلیونی در کشور برخوردار بود، توانست نزدیک به ۶-۷ سال فعالیت مناسبی در عرصه سیاسی کشور داشته و در معادلات تاثیرگذار باشد.
ترقی ادامه داد: اما دیگر احزاب نتوانستند از چنین پشتوانه قوی در کشور برخوردار باشند و مطابق با قانونی که در مجلس تصویب شده بود درواقع فعالیت احزاب، کم‌رنگ و بدون تاثیرگذاری جدی و قانونی در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی در کشور بود.
او تصریح کرد: اگر حزبی در طی این مدت فعالیتی، تحرکی یا کنش سیاسی داشته بیشتر به خاطر انگیزه‌های خود عناصر حزبی بوده نه اینکه بستر آن در قانون فراهم شده باشد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مورد قانون جدید احزاب گفت: قانون جدید احزاب هم که امسال نهایی شده و به سمت اجرایی شدن رفته، گامی در جهتِ دادن موقعیت‌های بهتر به احزاب برای ایفای نقش در انتخابات است البته این قانون هم جامع و کامل نیست اما مجموعا قدری زمینه فعالیت احزاب را بیشتر کرده است.
ترقی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با انتخابات را بستر جدیدی برای فعالیت احزاب در کشور دانست و گفت: امیدوار هستیم مطابق با سیاست‌های ابلاغی در طرح جامع قانون انتخابات و اصلاحاتی که در قانون فعلی انجام خواهد شد این سیاست‌ها بتواند به نقش اثرگذارتر احزاب در عرصه سیاسی کشور کمک کند.
او افزود: بنابراین ما در چهل سالگی انقلاب، تازه در حال بسترسازی برای فعالیت اثرگذار احزاب در کشور هستیم و امیدواریم در دهه پنجم بتوانیم به نقش فعال‌تر و موثرتری برسیم.
ترقی در پاسخ به اینکه آیا دولت احمدی‌نژاد به عنوان یک دولت اصول‌گرا زمینه فعالیت مناسب احزاب اصول‌گرا را فراهم کرد؟ گفت: به هیچ وجه، دولت احمدی‌نژاد ضد احزاب بود، نه بودجه‌ای به احزاب داد و نه بهایی برای احزاب قائل بود.
او در مورد دلیل برخی نگاه‌های منفی مردم به احزاب گفت: دلیل این مساله روشن است چون فرهنگ جامعه حزب‌گرا نیست، حزب‌گریز است و از آنجا که هزینه تحزب در کشور بسیار بالاست، هر جریان سیاسی که بر سر کار می‌آید تمام افراد جریان قبلی را حذف می‌کند و از مسئولیت کنار می‌گذارد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: وقتی یک مدیرکل لایق تنها به دلیل عضویت در یک حزب، کنار گذاشته می‌شود طبیعتا مردم این هزینه را نمی‌توانند تحمل کنند وقتی می‌بینند که به خاطر عضویت در حزب هر جریانی که بر سر کار می‌آید از مسئولیت کنار گذاشته می‌شود برای اینکه شغل و مسئولیت خود را از دست ندهند و هزینه کمتری بپردازند، از احزاب دوری می‌کنند.
او تصریح کرد: حتی دولت اصلاحات هم که ادعای دموکراسی و گسترش احزاب را داشت، آنچنان هزینه تحزب را بالا برد که زمینه‌ای برای جذب مردم به تحزب فراهم نشد.
ترقی در مورد راهکارهای حزب موتلفه برای مشارکت بیشتر مردم در انتخابات گفت: ما از انتخابات ریاست جمهوری قبلی که آقای میرسلیم را به عنوان یک نامزد اختصاصی پشتیبانی کردیم تلاش داشتیم که این تابو را بشکنیم و اعلام کنیم می‌توانیم نماینده‌ای را به مردم معرفی کنیم که برنامه‌ای برای اداره کشور داشته باشد و برای حل مشکلات مردم راه‌حل ارائه بدهد تا با این گامی که برداشتیم مردم احساس کنند که احزاب دارای برنامه هستند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: به نظرم این تنها راه‌حل برای عبور از شرایط فعلی است، در آینده هم اگر احزاب و گروه‌های سیاسی یا جبهه‌ها بتوانند برنامه مناسب و راه‌حل قابل قبولی برای حل مشکلات کشور خصوصا اقتصادی ارائه بدهند می‌توانند آرای مردم را جذب کنند و شرایط را تغییر دهند.
سیام**نون.الف ** ۱۰۵۵

انتهای پیام /*


سیاسی


حمید رضا ترقی


احزاب


موتلفه

نظرات بسته شده است.