از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 84530

342 بازدید

اما نام جهرم، سومین شهر پرجمعت فارس با توجه به این همه پتانسیل فرهنگی از نویسندگان و مؤلفین کتاب و وجود ناشران مستقل، حتی در ردیف درخواست‌ کنندگان این طرح نیز نبود.نامزد نشدن جهرم برای پایتختی کتاب ایران زمانی بیشتر به چشم می‌آید که مؤلفه‌های دیگری چون قدمت کتابخانه در سطح فارس، آماربسیار قابل توجه […]

اما نام جهرم، سومین شهر پرجمعت فارس با توجه به این همه پتانسیل فرهنگی از نویسندگان و مؤلفین کتاب و وجود ناشران مستقل، حتی در ردیف درخواست‌ کنندگان این طرح نیز نبود.
نامزد نشدن جهرم برای پایتختی کتاب ایران زمانی بیشتر به چشم می‌آید که مؤلفه‌های دیگری چون قدمت کتابخانه در سطح فارس، آماربسیار قابل توجه اعضای کتابخانه‌ها وکتابخوانان شهرستان جهرم،اهداگران کتاب، کتابخانه‌های سطح شهرستان، تعدد نویسندگان جهرمی، حضور سه ناشر فعال و… به این امر افزوده می‌شود.
جهرم در قیاس با شهر تازه ساخت صدرای شیراز که امسال در جمع نامزدها قرار گرفت، ظرفیت‌های بیشتری را در خود داشت.
روستای علویه جهرم نیز در جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب دوبار نامزد دریافت این عنوان شد، اما هرسال از قرارگرفتن در جمع نهایی بازماند.
به نظر می‌رسد تاکنون در معرفی پتانسیل شهرستان در سطح کشوری موفق عمل نشده است و جای خالی نام جهرم در انتخاب‌های کلان فرهنگی و غرفه‌های نمایشگاهی احساس می‌شود.

** دغدغه ای هست
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم در این باره در گفت‌ و گو با خبرنگار خطرنگار، اعلام کرد: تحقق نامزدی پایتخت کتاب ایران دغدغه من و همکارانم است و تاکنون جلساتی را نیز در این زمینه با کتابداران روستایی در مرکز استان داشته‌ایم.
محسن نعمت‌ اللهی افزود: پایتختی کتاب ایران ملاک‌های بسیاری دارد و همدلی و اقدام تمام مسئولان و مردم شهر را می‌طلبد.
وی اظهار کرد: اراده برای نامزدی پایتخت کتاب ایران در حدی باید قوی باشد که وقتی بازرسان به شهری می‌آیند این خواسته را در حضور در شهر به طور ملموس مشاهده کنند.
نعمت اللهی وی ضمن دعوت مردم و مسئولان برای ارائه طرح‌های اجرایی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود، شهرستان جهرم، توانایی نامزدی پایتخت کتاب ایران را دارد.

** تقویت فرهنگ کتابخوانی مهم تر از پایتخت کتاب
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهرم در گفت‌ و‌گو با خبرنگار خطرنگار، بیان کرد: اصل نقد درباره وضعیت کتابخوانی در جهرم کاملاً بجا و این دغدغه‌ مشترک، همانی است که از لحظه حضورم در مجموعه کتابخانه جهرم پیگیر آن بوده و هستم، هرچند نباید فراموش کرد که انتخاب نمادین یک شهر به عنوان پایتخت کتاب یا روستای دوستدار کتاب مشکلی از کم‌خوانی‌های ما رفع نمی‌کند.
مجتبی امیرزاده افزود: اساس شرکت در این جشنواره توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود و شهردار هر شهر به عنوان تأییدکننده‌ برنامه‌ها بایستی در اجرای برنامه های عملیاتی و ترویجی حضور پررنگ داشته باشد. در کنار آن نهادها، ادارات، ناشران و نویسندگان، از نماینده و فرماندار گرفته تا مردم کوچه و بازار هم‌نفس به این راه کمک کنند تا شهرشان نامزد و نهایتاً انتخاب شود.
وی بیان کرد:البته نه آن شهری که شهردارش کتابخانه را میراث پدری خود بداند و بخواهد به هر قیمتی، منسوبین خود را در فرایندی غیرقانونی به عنوان کتابدار به کار بگیرد یا شهردارش سه‌ سال حقوق حقه‌ نیم ‌درصد کتابخانه‌ها را پرداخت نکند تا میلیون‌ها تومان از دسترس شهر خارج شود و نه آن شهری که رئیس اداره‌اش در جلسات توزیع اعتبارات، بودجه ناچیز کتابخانه را مورد هدف قرار دهد و آن را برای پوشش کمبودهای مجموعه‌ خود طلب کند.
امیرزاده گفت: قطعاً شهری که به دلیل غفلت گذشتگانش از داشتن کتابخانه‌ای مرکزی و مجهز محروم است و بزرگترین کتابخانه‌ شهرش در ساختمانی پنجاه ساله مستقر شده، دست بالایی در این گونه جشنواره‌ها ندارد.
وی اظهار کرد: تا دایره‌ فکری مسئولین شهر این‌گونه باشد که شهر تنها بحران آب، بیکاری و بهداشت دارد و آسفالت مردم را هرچند مقطعی راضی‌تر نگه می‌دارد یا دیگر مسئول خُردترش علناً بگوید: «کی کتاب میخونه! دوتا کامیون شن فلان‌جا ریختن مهمتر از کمک به کتابخانه است»، نباید به انتخاب‌مان فکر کنیم.
امیرزاده ابراز کرد: خدا را شکر برخی طوفان‌ها را پشت سر گذاشتیم، آن شهردار رفت، کتابخانه‌هایمان تاحدی از قحطی‌زدگی‌های تجهیزاتی خارج شده‌اند و بالاخره شهردار جهرم هم انتخاب شد.
وی بیان کرد: علی‌رغم بی‌مهری‌ها، طی سه سال حضور این جانب، نزدیک به ۲میلیارد تومان کتاب و تجهیزات به کتابخانه‌ها تزریق شده است که برای دستگاه فرهنگی مثل کتابخانه‌ها، رقم برجسته‌ای است.
امیرزاده ابراز کرد: جهرم استعدادهای فراوانی دارد از نویسندگان توانا، ناشران قوی، دلسوزان فرهنگ، وزیری جوان در کابینه، امام جمعه ‌ای فرهیخته در استان فارس و شهرهای تابعه جهرم، نماینده‌ای درجه یک و تراز اول، رسانه‌های قدرتمند گرفته تا مهمتر از همه مردمی کتابخوان.
وی بیان کرد: در محدودیت‌مان متوقف نمانده و نخواهیم ماند، نظیر اتفاقی که برای انتخاب روستای علویه افتاد، هرچند علی‌رغم شایستگی امسال نیز از گردونه رقابت‌ها حذف شد.
امیرزاده افزود: نقشه راهی را هم آماده کرده‌ام تا به تک‌ تک شهرداران شهرستان ارائه دهم.
وی ادامه داد: همگی ما فارغ از جناح‌بندی‌های فکری سیاسی و عقیدتی باید عزممان را جزم و همتمان را برای اجرای طرح‌های عملیاتی و ترویج کتابخوانی جمع کنیم از نماینده عزیزمان گرفته برای جذب اعتبارات عمرانی و تجهیزاتی، تا مسئولین، خیرین، سمن‌ها و آحاد مردم.
وی بیان کرد: البته هدف نهایی را باید ترویج فرهنگ کتابخوانی در جهرم گذاشت و به دنبال آن شرکت در جشنواره پایتخت کتاب؛ چراکه جایزه اصلی ما کتاب‌خوان‌تر شدن شهروندانمان است نه این انتخاب گذرا.
پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی در ایران است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده ‌است، اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده‌است. در اولین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، اهواز با مشارکت نهادهای غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه موفق به اخذ این عنوان شد. در سال دوم، نیشابور توانست این عنوان را از آن خود کند.
شهر بوشهر با توجه به فعالیت‌های گسترده در زمینه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی، به عنوان سومین پایتخت کتاب ایران برگزیده شد و کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.
اسفندماه جاری نیز پنجمین جشنواره انتخاب کتاب ایران در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
معیارهای داوری پایتخت کتاب با توجه به ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی شهرها، باید شامل این موارد باشد: برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌ها به‌طور ویژه برای پایتخت کتاب طراحی شده باشد، تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی داشته باشد، از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد. همچنین طرح قابلیت الگوبرداری داشته باشد، در محتوا و شیوۀ اجرا، نوآورانه و کیفی باشد، قابلیت و ضمانت اجرایی داشته باشد، برآورد کلی هزینه‌های برنامه‌ها را داشته باشد، گسترۀ اجرایی برنامه در سطح شهر یا در سطوح محلی، ملی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد و جدول زمانی قابل ارزیابی و پیگیری دقیق داشته باشد.
برنامۀ ارسالی نیز باید حاوی معرفی مجموعۀ برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزۀ کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال باشد و حداقل‌هایی نظیر مشارکت همۀ اجزای صنعت نشر، مشارکت همۀ نهادها و حوزۀ کتاب و کتابخوانی، مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتابخوانی، حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب، در نظر گرفتن طیف گستردۀ مخاطبان و اثربخشی و خلاقیت و پایداری در آن رعایت شده باشد.
دستگاه‌هایی چون: نهاد کتابخانه‌های کشور، خانه کتاب، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و برخی دیگر از نهادهای فرهنگی در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.
شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
۹۹۱۰ /۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


کتابخوانی


پایتخت کتاب ایران


شهرستان جهرم

نظرات بسته شده است.