از علاقه مندان به فعالیت در حوزه های مختلف خبری دعوت به همکاری می نماید

کد خبر : 81862

122 بازدید

به گزارش خطرنگار، عبدالرضا باقری روز چهارشنبه در جمع اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: تعیین رشته ها در گروه های آموزشی در وزارت علوم انجام نمی شود و این موضوع در خود دانشگاه ها صورت می گیرد.وی با اشاره به وجود تعداد زیاد رشته ها و […]

به گزارش خطرنگار، عبدالرضا باقری روز چهارشنبه در جمع اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: تعیین رشته ها در گروه های آموزشی در وزارت علوم انجام نمی شود و این موضوع در خود دانشگاه ها صورت می گیرد.
وی با اشاره به وجود تعداد زیاد رشته ها و گرایش های تحصیلی در مقاطع مختلف گفت: در ایران نسبت به دانشگاه های دنیا در همه شاخه های علمی بیش ازحد رشته و گرایش ایجاد شده است.
وی افزود: تلاش شده تا با مشارکت همه دانشگاه ها، رشته ها و دوره های آموزشی بازبینی شود تا تجمیع به یک رویکرد تبدیل شود.
باقری ادامه داد: در دنیا همه گروه های آموزشی دانشگاهی در حال ادغام هستند به این دلیل که جداکردن آنها از اقدامات و فعالیت بین رشته ای که امکانات را محدود به گروه های خاصی کرده، جلوگیری می کند.
وی با بیان اینکه در کشور نباید به دنبال ایجاد ساختارهای جدید بود، افزود:جذب اعضای هیات علمی
دانشگاهی باید براساس نیاز دانشگاه ها صورت گیرد و وزارت علوم این جذب را انجام می دهد.
باقری ادامه داد: یک دانشگاه نمی تواند بدون برنامه ریزی جامع برای نیروی انسانی به کار ادامه دهد بلکه جذب نیروها باید بر اساس چشم اندازی باشد که دانشگاه ها برای توسعه رشته ها در آینده پیش بینی کرده اند.
رییس مرکز هیات های امنا و هیات ممیزه مرکزی، با اشاره به اینکه هنوز دید کلان نگری در دانشگاه ها به وجود نیامده گفت: به عنوان مثال در بازنگری صورت گرفته از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۲۵رشته گرایش کشاورزی و منابع طبیعی در ۷۵ رشته و گرایش تجمیع شده اند.
قائم مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اقدامات لازم برای ادامه تجمیع همچنان ادامه دارد اما هنوز نتوانسته ایم همکاران خودمان در همه دانشگاه ها را متقاعد کنیم که همکاری کنند.
وی با اشاره به کمبود شغل در جامعه برای دانش آموختگان دانشگاهی، یادآورشد:بنابر این بازنگری در پذیرش دانشجو در رشته های مختلف یک امر ضروری است.
وی گفت: برای دستیابی به وضعیت ایده آل نیاز است بیش از پیش بین دانشگاه ها همفکری صورت گیرد تا به یک نگاه ملی در این حوزه دست پیدا کنیم.
باقری با بیان اینکه نمی توانیم در وضعیتی که بازار کار داخل کشور با مشکل رو به رو است برای دانشجویان حجم زیادی از گرایش و رشته ایجاد کنیم، افزود: در پنج سال گذشته در همه رشته های کشاورزی بازنگری صورت گرفته و اگر در بعضی از گروه ها هنوز مشکلاتی وجود دارد به خاطر اختلاف سلیقه هایی است که وجود دارد.
به گزارش خطرنگار، و بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برآورد وضعیت موجود رشته های تحصیلی ، جمعیت دانشجویی و اعضای هیات علمی در ایران و دانشگاه های معتبر دنیا و تدوین نقشه راهبردی نخستین اقدامی بود که گروه کشاورزی و منابع طبیعی انجام داد و براساس آن بازنگری در رشته های این گروه را آغاز شد.
بررسی ها نشان داد که تا سال۱۳۹۰حدود ۴۰۰رشته گرایش در گروه کشاورزی و منابع طبیعی در آموزش عالی کشور وجود داشته است.
۹۹۳۱/ ۶۰۳۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


عبدالرضا باقری


رشته تحصیلی


وزارت علوم

نظرات بسته شده است.